اپل مخفیانه در حال تولید پردازنده اختصاصی است

عصر کالا- اپل مخفیانه در حال کار و توسعه پردازنده‌های اختصاصی برای رایانه‌های تولیدی خود است.

اپل مخفیانه در حال تولید پردازنده اختصاصی است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، شرکت اپل که قصد دارد خود را از وابستگی به سایر غول‌های تکنولوژی همچون شرکت اینتل برای تولید تراشه و پردازنده برهاند، مدت‌هاست که تصمیم گرفته برای محصولا خود، پردازنده‌های اختصاصی بسازد.

    حالا تازه‌ترین گزارش‌های منتشره حاکی است که اپل، این شرکت بزرگ آمریکایی، در آزمایشگاه‌هایش به صورت کاملا مخفیانه در حال کار برروی توسعه پردازنده است.

    به نظر می‌رسد که اپل بر سر قیمت تمام شده قطعات موردنیاز خود از جمله تراشه‌های پردازنده مورد استفاده در گوشی‌های آیفون، تبلت‌های آی‌پد و غیره با شرکت‌هایی همچون اینتل به توافق نرسیده است و حالا قصد دارد با قدم گذاشتن به سمت خودکفایی، تراشه‌های موردنیاز برای رایانه‌های مک خود را خود تامین کند و بدین ترتیب، نیازمند تراشه‌های اینتل نباشد.

    این تصمیم البته بجز مسائل مالی و کاهش هزینه‌ها، می‌تواند علت مهم‌تر دیگری داشته باشد و آن هم قضیه امنیت سایبری است. مدت‌هاست که ضعف‌ها و حفره‌های امنیتی اسپکتر و ملت داون کشف شده در پردازنده‌های ساخته شده توسط شرکت اینتل که از سال 1995 به بعد وجود داشته و باعث شده هکرها به اطلاعات ذخیره شده برروی حافظه رایانه‌ها دسترسی پیدا کنند، جنجال‌های فراوانی را به پا کرده است.

    این ضعف‌ها به هکرها اجازه می‌داد علاوه بر سرقت کلمات و رمز عبور کاربران، تمامی اطلاعات ذخیره شده موجود بر حافظه، پردازنده رایانه و گوشی‌های همراه را به سرقت برده و از آن سوءاستفاده کنند و این سطح از دسترسی موجب می‌شد به تراشه‌های دیگری همچون  ای ام دی و ای آر ام نیز دسترسی یابند.

    چندی پیش نیز خبرهایی منتشر شده بود که نشان می‌داد اپل قصد دارد تا دو سال دیگر یعنی سال 2020 میلادی، پردازنده‌های خود را جایگزین تراشه‌های اینتل کند.

    حالا گزارش‌هایی از لابراتورهای مخفیانه اپل در شهر اورگان ایالات متحده آمریکا نشان می‌دهد که پروژه طراحی، تولید توسعه تراشه‌های پردازنده اختصاصی اپل حقیقتا کلید خورده است. اپل به منظور تجهیز این آزمایشگاه‌های پیشرفته، از متخصصان فناوری اورگان و همچنین کارمندان سابق اینتل استفاده کرده است تا بتواند با تولید تراشه، هزینه‌های تمام شده برای شرکتش را به طور قابل توجهی کم کند.

    تحلیلگران نیز بر این باورند که اپل حجم سفارشات خود از اینتل را حدود 30 درصد کاهش داده است و این روند تا سال 2019 همچنان ادامه خواهد داشت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر