چرا گوشی‌ها در گرما کند می‌شوند

عصر کالا- اغلب تجهیزات الکترونیکی و به ویژه گوشی‌های هوشمند که متشکل از مجموعه‌ای از قطعات الکترونیکی درون یک محفظه پلاستیکی یا فلزی هستند، تحت تاثیر آب و هوای گرم قرار می‌گیرند. ممکن است کارآیی این تجهیزات افت کند یا عمر باتری آن‌ها کاهش یابد و حتی در شرایط بحرانی، ممکن اس

چرا گوشی‌ها در گرما کند می‌شوند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایرنا، بسیاری از گوشی‌های هوشمند به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در آب و هوای گرم هم به درستی کار کنند، اما برخی عوامل می‌توانند موجب تاثیرپذیری گوشی‌ها در دمای بالای محیط شود. یکی از این عوامل تابش مستقیم نور خورشید و اجرای برنامه‌هایی مانند بازی‌ها و پخش فیلم است که مستلزم صرف توان پردازشی یا گرافیکی بالا هستند.
    این برنامه ها به دلیل نیاز به توان پردازشی بالا موجب کارکرد پردازنده و در نتیجه بالارفتن دمای آن می‌شوند. به ویژه اگر این برنامه‌ها را همزمان با شارژ گوشی اجرا کنید.
    افزایش دمای گوشی خطرات زیادی را در پی دارد. برای مثال ممکن است در اثر دمای بالا مولفه‌های الکترونیکی گوشی دچار آسیب شوند یا نمایشگر آن بشکند یا حتی باتری گوشی آتش بگیرد. برای مقابله با این وضعیت، گوشی‌های هوشمند جدید به یک مکانیزم محافظتی مجهز هستند که درصورت افزایش دمای گوشی تا میزان خاصی، با اتخاذ برخی تدابیر مانع آسیب دیدن گوشی می شوند.
    برای این منظور، ابتدا فرآیند اجرای برنامه‌ها کند می‌شود. در این حالت گوشی هیچ مشکل فنی ندارد، بلکه مکانیزم محافظتی آن فعال شده است. در صورت افزایش بیشتر دما ممکن است تدابیر شدیدتری به کار گرفته شوند.
    برای مثال iPhone صفحه نمایش را تیره کرده و پیغامی را در رابطه با دمای بالای گوشی نمایش می‌دهد، حالت کم‌مصرف را فعال کرده و مانع شارژ باتری می شود. برای گوشی‌های اندروید نیز نرم‌افزارهای مختلفی مانند CPU Cooler با قابلیت‌های مشابه در اختیار کاربران قرار گرفته است.
    برای رفع این وضعیت بهترین راهکار این است که به‌طور موقت از گوشی استفاده نکنید. علاوه بر این ممکن است با انجام چند کار وضعیت بهبود یابد:
    - گوشی را از پوشش پلاستیکی یا چرمی که معمولا برای محافظت از آن در برابر ضربه استفاده می‌شود، خارج کنید.
    - برنامه‌های پرمصرف را ببندید و نور نمایشگر را کم کنید یا حالت کم‌مصرف باتری را فعال کنید
    - اگر خارج از محل کار یا منزل یا در فضای آزاد هستید، گوشی را در سایه یا درون کیف قرار دهید تا از تابش نور خورشید در امان باشد.
    - از اجرای برنامه‌هایی که نیاز به توان پردازشی بالا دارند، از جمله بازی‌ها و برنامه‌های مسیریابی ماهواره‌ای خودداری کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر