فراتر از میان رده؛

کوالکام پلتفرم های موبایل اسنپدراگون ۶۶۰ و ۶۳۰ را معرفی کرد

عصر کالا- امروز کوالکام دو پلتفرم موبایل (چیپست) جدید را برای بازار تلفن همراه معرفی کرد که اسنپدراگون ۶۶۰ و اسنپدراگون ۶۳۰ نام دارند. این دو تازه وارد که در جایگاهی پایین تر از پرچمداران سری ۸۰۰ قرار می گیرند، می توانند عملکرد دستگاه های میان رده را تا حد زیادی ارتقاء بخشند.

کوالکام پلتفرم های موبایل اسنپدراگون ۶۶۰ و ۶۳۰ را معرفی کرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از آخرین خبر، ابتدا نگاهی گذرا به مشخصات این دو چیپست جدید در کنار نسل قبلی هرکدام از آنها می اندازیم:

    اسنپدراگون 660

    اول به سراغ اسنپدراگون 660 می رویم، پلتفرم موبایلی که جایگزین اسنپدراگون 635 می شود. تفاوت های قابل توجهی بین این دو چیپست وجود دارد، که مهم ترین آن استفاده از فرایند ساخت 14 نانومتری به جای 28 نانومتری است. کوالکام همچنین هسته های پردازشی «کریو 260» (Kryo 260) را در این چیپ مجتمع جای داده که تعداد آنها به هشت عدد می رسد.

    اسنپدراگون 660 با فناوری 14 نانومتری ساخته شده است
    کوالکام دقیقاً توضیح نداده که هسته های «کریو 260» از چه ساختاری برخوردارند، اما به نظر می رسد بر اساس همان تکنولوژی ARM Cortex ساخته شده باشند که پیش از این در «کریو 280» نیز به کار گرفته شده بود. طبق اعلام کمپانی سازنده، آرایش دو خوشه ای 4+4 در این پلتفرم جدید نیز به کار رفته که چهار هسته قدرتمند با کلاک 2.2 گیگاهرتز و چهار هسته کم مصرف با فرکانس 1.8 گیگاهرتزی را ارائه می کند. تمامی هسته های پردازشی از 1 مگابایت کَش سطح دوم (L2 Cache) برخوردارند.

    پردازشگر گرافیکی در این چیپ مجتمع از ادرنو 510 در اسنپدراگون 653 به ادرنو 512 ارتقاء یافته. کوالکام می گوید این مجموعه در مقایسه با نسل قبلی، 20 درصد ارتقاء عملکرد CPU و 30 درصد بهبود کارآیی گرافیکی را به همراه داشته است.

    البته انواع و اقسام امکانات جانبی نیز در این چیپست تعبیه شده که از بین آنها می توان به مودم X12 LTE، سازگاری با نسخه چهارم فناوری شارژ سریع (QC 4.0)، پشتیبانی از بلوتوث 5 و نسخه 3.1 USB-C اشاره کرد. در تصویر زیر می توانید معماری پلتفرم موبایل اسنپدراگون 660 را مشاهده کنید:

    فناوری های پردازش ناهمگن و یادگیری ماشین کوالکام نقش بسزایی در عملکرد بهینه این چیپست ها دارند
    فناوری های به کار رفته در این SoC باعث بهبود عملکرد دوربین دوگانه، افزایش قابلیت های پردازش تصویر، بزرگنمایی اپتیکال، پشتیبانی از آرایش سنسور Clear Sight، ردیابی چشم و عمق سنجی خواهد شد. فناوری های پردازش ناهمگن و یادگیری ماشین کوالکام را نیز نباید نادیده گرفت که به عملکرد بهینه تر و کاهش مصرف انرژی منجر می شود. کوالکام می گوید اسنپدراگون 660 در مقایسه با اسنپدراگون 653 تا دو ساعت شارژدهی باتری را افزایش خواهد داد.

    اسنپدراگون 630

    اسنپدراگون 630 در حد و اندازه اسنپدراگون 660 نیست، اما باز هم پیشرفت هایی را در مقایسه با نسل قبلی خود یعنی اسنپدراگون 625 ارائه می دهد. این چیپ بر اساس فرایند 14 نانومتری ساخته شده و حداکثر کلاک پردازنده آن به 2.2 گیگاهرتز رسیده که در مقایسه با نسل قبل، 10 درصد بهبود عملکرد را به همراه خواهد داشت.

    پلتفرم اسنپدراگون 630 پردازشگر گرافیکی قدرتمندتر یعنی ادرنو 508 را در اختیار دارد که به گفته سازنده، 30 درصد بهبود عملکرد را نسبت به ادرنو 506 به همراه می آورد. پشتیبانی از حافظه رَم LPDDR4X با حداکثر کلاک 1333 مگاهرتز هم می تواند اجرای روان تر اپلیکیشن ها را در پی داشته باشد.

    هر دو چیپست جدید از الگوریتم های یادگیری ماشینی بر اساس پلتفرم موتور پردازش عصبی کوالکام پشتیبانی می کنند
    از دیگر ویژگی های برجسته پلتفرم موبایل اسنپدراگون 630 می توان به مودم X12 LTE، پردازنده Spectra 160 ISP، پشتیبانی از نمایشگرهای QXGA با رزولوشن 1536×2048 پیکسل، سازگاری با نسل چهارم فناوری شارژ سریع (QC 4.0)، درگاه USB-C نسخه 3.1 و بلوتوث 5.0 اشاره کرد. همچنین الگوریتم های یادگیری ماشینی نیز در این پلتفرم بر اساس موتور پردازش عصبی اسنپدراگون قابل پیاده سازی هستند که از دو فناوری Caffe/Caffe2 و TensorFlow پشتیبانی می کند.

    گفتنیست اسنپدراگون 660 هم اکنون در اختیار تولیدکنندگان موبایل قرار گرفته و انتظار می رود طی سه ماهه جاری میلادی وارد بازار شود. اسنپدراگون 630 هم از اواسط خرداد ماه به دست سازندگان محصولات الکترونیکی خواهد رسید و محصولات مجهز به آن از سه ماهه آتی سال جاری میلادی به دست علاقه مندان می رسند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر