رییس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه اصفهان خبر داد:

تشدید رکود بازار موبایل با اجرای طرح رجیسیتری و نوسانات نرخ ارز

عصر کالا- رییس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه اصفهان با تاکید بر اینکه نوسانات بازار ارز موجب رکود شدید در بازار تلفن همراه شده است، گفت: در حال حاضر اجرای طرح رجیستری و نوسانات نرخ ارز بر افزایش نرخ گوشی تلفن همراه تاثیر دارد.

تشدید رکود بازار موبایل با اجرای طرح رجیسیتری و نوسانات نرخ ارز
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا, حسن میرشمشیری در خصوص نوسانات بازار ارز بر خرید و فروش موبایل، اظهار کرد: نوسانات نرخ دلار تاثیر مستقیم بر بازار موبایل دارد چرا که 100 درصد این محصول در بازار وارداتی است و به نوعی در این صنف دلار خرید و فروش می شود به این دلیل نوسانات نرخ دلار از 4200 به 5200 و یا بیشتر بر قیمت تلفن همراه اثر می گذارد.

    وی با انتقاد بر اینکه متاسفانه نوسانات بازار ارز موجب رکود شدید در بازار تلفن همراه شده است، گفت: متاسفانه قیمت ها در بازار موبایل ثباتی ندارد و بیشتر مردم خریدهای خود را به امید کاهش قیمت، به بعد موکول می کنند که موجب تشدید رکود در بازار شده است.

    رییس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه اصفهان با بیان اینکه مردم در صورتی که مجبور باشند گوشی تلفن همراه خریداری می کنند اما بیشتر به سمت گوشی های ارزان قیمت می روند، اظهار کرد: اگر این وضعیت تداوم یابد نزدیک 30 درصد شاهد ریزش اعضای اتحادیه خواهیم بود چرا که با وجود افزایش هزینه ها، درآمدها رو به کاهش است.

    وی با اشاره به اینکه نرخ گوشی های با گارانتی و بدون گارانتی تا قبل از اجرای طرح رجیستری تفاوت داشت، تصریح کرد: در آن زمان گوشی های با گارانتی گران تر، عرضه شد، اما در آن زمان نه تنها نوسانات نرخ ارز نداشتیم بلکه طرح رجیستری هنوز اجرا نشده بود.

    میرشمشیری با تاکید بر اینکه در حال حاضر اجرای طرح رجیستری و نوسانات نرخ ارز بر افزایش نرخ گوشی تلفن همراه تاثیر دارد، گفت: به عنوان مثال سال گذشته گوشی با گارانتی یک میلیون تومان و بدون گارانتی 800 تومان بود، اما در حال حاضر گوشی بدون گارانتی علاوه بر نوسان قیمت حاصل از اجرای طرح رجیستری، از افزایش نرخ دلار نیز اثر می گیرد و موبایلی که باید یک میلیون تومان باشد اکنون در حدود 2 میلیون تومان به فروش می رسد.

    وی با بیان اینکه گوشی که از مبادی قانونی وارد می شود به نسبت قیمت آن، حقوق گمرکی متفاوتی دارد، اظهار کرد: از 15 آذر ماه 96 که استارت طرح رجیستری گوشی های آیفون زده شد، دیگر هیچ گوشی بدون گارانتی از این برند در بازار وجود ندارد و در حال حاضر تمام گوشی های تلفن همراه به غیر از برند سامسونگ با گارانتی و مشمول رجیستری هستند.

    رییس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه اصفهان با تاکید بر اینکه رجیستری گوشی های برند سامسونگ هنوز انجام نشده و به طور قطع در اجرای آن با مشکل مواجه می شویم، تصریح کرد: نزدیک 50 درصد گوشی های موجود در بازار به برند سامسونگ تعلق دارند، اما با توجه به اینکه در اجرای طرح رجیستری موانع و مشکلات بسیاری وجود دارد، در حال حاضر نزدیک 50 درصد شکایات این اتحادیه با وجود اطلاع رسانی های مختلف، مر بوط به نحوه اجرای این طرح است.

    وی با پیش بینی اینکه برای اجرای طرح رجیستری گوشی های سامسونگ با بحران شدیدی مواجه می شویم، افزود: سامسونگ برای واردکنندگانش منافع چند صد میلیاردی دارد به این دلیل تا به امروز نتوانسته اند این برند را مشمول طرح رجیستری کنند، چرا که قاچاق این کالا برای برخی دارای منافع بسیار است.

    میرشمشیری با تاکید بر اینکه در صورت اجرای درست طرح رجیستری، همه اعم از خریداران، فروشندگان، واردکنندگان و حتی شرکت های اصلی واردکننده نیز سود می برند، تصریح کرد: متاسفانه طرح تغییر مالک سیم کارت در اجرای طرح رجیستری، مشکلات های بسیاری را بر سر راه اجرای آن ایجاد کرده است.

    وی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه طرح رجیستری به سرنوشت طرح شنبم در سال 85 دچار نشود، گفت: اگر اجرای طرح رجیستری با همین روش ادامه یابد به طور قطع با مشکلاتی در این راه مواجه می شویم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر