تحولات شگفت انگیز در دنیای گوشی‌های هوشمند تا ۱۰ سال آینده

عصر کالا: اغلب فراموش می‌کنیم که این دستگاه کوچک، از قدرت محاسبه‌ای بیشتر از قدرت محاسبه برخی فضاپیما‌های ناسا برخوردار است.

تحولات شگفت انگیز در دنیای گوشی‌های هوشمند تا ۱۰ سال آینده
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۸:۰۰
  • تحولات شگفت انگیز در دنیای گوشی‌های هوشمند تا 10 سال آینده
  • تحولات شگفت انگیز در دنیای گوشی‌های هوشمند تا 10 سال آینده
  • تحولات شگفت انگیز در دنیای گوشی‌های هوشمند تا 10 سال آینده
  • تحولات شگفت انگیز در دنیای گوشی‌های هوشمند تا 10 سال آینده

به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از باشگاه خبرنگاران، ما هر روز کارهای عاقلانه یا حتی غیرمنطقی زیادی با گوشی‌های تلفن همراه مان انجام می‌دهیم. از انداختن میلیون‌ها عکس سلفی‌گاه و بی‌گاه گرفته تا دنبال کردن کورکورانه جی‌پی‌اس تا سرحد سقوط از یک پل! اغلب فراموش می‌کنیم که این دستگاه کوچک، از قدرت محاسبه‌ای بیشتر از قدرت محاسبه برخی فضاپیماهای ناسا برخوردار است.

اما با این که می‌توانیم نمونه‌های زیادی از بی‌هوش و حواس‌شدن افراد به‌خاطر استفاده از گوشی‌های همراه بیابیم، نباید فراموش کنیم که واقعیت به‌گونه‌ای دیگر و بسیار فراتر از این مسائل پیش پا افتاده است. گوشی‌های هوشمند تاکنون زندگی ما را به شیوه‌هایی که حتی فکرش را هم نمی‌کردیم تغییر داده‌اند و در آینده نیز از راه‌های غیرقابل تصوری جهان ما را متحول خواهند کرد. موارد زیر برخی از فناوری‌هایی است که در ده سال آینده گوشی‌های ما به آنها مجهز خواهند شد.

گوشی در نقش کلید درب

با افزایش رو به رشد قابلیت ضربه‌پذیری و پرداخت در گوشی‌های اندروید، به نظر می‌رسد استفاده از گوشی همراه به‌عنوان کلیدی برای بازکردن درِ اتاق هتل یا خودرو و در بلند مدت به‌عنوان کلید خانه چندان دور از انتظار نیست. با استفاده از فناوری ارتباط حوزه نزدیک یا ان‌اف‌سی (NFC)، گوشی شما حکم کلید شما را خواهد داشت و فقط با یک کلیک امکان بازکردن درِ خانه، پارکینگ، هتل و هر جای دیگری فراهم خواهد شد. اکنون هتل‌هایی وجود دارد که این فناوری را اعمال کرده‌اند و در صورتی که مردم بر ترس خود از جنایات هک سایبری به خانه‌ها و وسایل نقلیه‌شان فائق آیند، استفاده از گوشی همراه به عنوان کلید، بسرعت گسترش خواهد یافت.

پزشک دیجیتال

از نرم‌افزار فیبیت گرفته تا ساعت هوشمند، کنترل دیجیتال شرایط سلامت، مسیر زیادی را پیموده و امروزه افراد زیادی در سراسر جهان به عنوان یک کار روزمره، کالری‌های مصرفی و تمرین‌های ورزشی خود را در گوشی هوشمندشان دنبال می‌کنند. اما بزودی گوشی‌های اندروید، تحلیل بهتری از داده‌ها ارائه کرده و تصویری جامع‌تر از سلامت افراد به دست می‌دهند. این گوشی‌ها حتی قادر خواهند بود مشکلات سلامت و بیماری‌های بالقوه افراد را قبل از وقوع آنها به پزشک اطلاع دهند.

در یک دهه آینده، حسگر فناوری‌های پوشیدنی، داخل کفش‌ها، عینک‌ها، کمربند‌ها، ساعت‌ها و لباس‌ها تعبیه شده و اطلاعاتی از قبیل ضربان قلب، فشار خون، مسافت، کالری، درجه و رطوبت هوا را به برنامه‌های متصل به گوشی هوشمند افراد ارسال خواهندکرد. با استفاده از این اطلاعات، شخص می‌تواند مثلا با آیفون 10 یا سامسونگ گالکسی اس9 خود، نظارت دقیقی بر شرایط سلامت خود داشته باشد.

هدایت موقعیت با گوشی

ما از امکانات جی‌پی‌اس گوشی‌های همراه خود برای رسیدن به مکان‌هایی که مقصدمان هستند استفاده می‌کنیم؛ اما این قابلیت به شکلی فزاینده‌ برای اعلام موقعیت ما نیز به کار می‌رود. با افزایش بهره‌گیری شرکت‌ها از این قابلیت، شما بزودی محیط اطرافتان را در واکنش به حضورتان در حال تغییر و واکنش متقابل خواهید دید. برای مثال هنگام نزدیک شدن به دفترکارتان رایانه شما راه‌اندازی می‌شود، وقتی به آسانسور می‌رسید موسیقی دلخواه‌تان پخش می‌شود و هنگام عبور شما از خیابان، بیلبوردهای تبلیغاتی، محصولاتی را که علاقه‌مند خرید آنها هستید معرفی خواهند کرد!

اثبات هویت با گوشی

اگر شما از جمله افرادی هستید که گذرنامه الکترونیک دارند، احتمالا با این ایده که هویت‌تان را در یک ریزتراشه ذخیره کنید آشنایی دارید. برنامه کیف پول گوگل هم‌اکنون این کار را کرده و گوشی شما را به یک کارت اعتباری تبدیل کرده است. بزودی با ایجاد امکان ذخیره سازی اطلاعات گواهینامه، شناسنامه و سایر کارت‌های اعتباری در گوشی اندروید، نیاز به همراه‌داشتن گذرنامه و کارت هویت‌های پلاستیکی یک نیاز کهنه و منسوخ خواهد بود و گوشی هوشمند شما از طریق دسترسی به ویژگی‌های بیولوژیک‌تان به کارت هویت انحصاری شما تبدیل خواهد شد. گوشی هوشمند آیفون اکنون این قابلیت را ایجاد کرده است که اثر انگشت‌تان را اسکن کنید. گفته می‌شود شرکت اپل در حال کار روی سایر فناوری‌های بیولوژیک مانند اسکن عنبیه چشم است.

به عبارت دیگر گام بعدی گوشی‌های هوشمند اثبات هویت افراد است و انتظار می‌رود تا پایان سال 2018 تمامی گوشی‌های اندروید قادر به تعیین هویت از طریق چشم باشند. به گفته محققان، امنیت این قابلیت سه برابر اسکنر اثر انگشت است.

منشی مجازی

نرم‌افزار سیری، ابزاری بسیار هوشمند است اما شرکت‌های سازنده گوشی‌های هوشمند به‌دنبال بهبود فناوری‌های هوش مصنوعی به‌منظور بهتر ساختن قابلیت‌های آنها برای سازماندهی زندگی انسان هستند. در نهایت دیگر به هیچ‌وجه نیازی به تعیین قرارهای روزانه نخواهد بود و نرم‌افزار سیری با اسکن ایمیل‌ها و پیام‌های شما، زمان‌ها و مکان‌هایی را که باید در آنها حضورداشته باشید مشخص می‌کند و حتی قادر خواهد بود بهترین مسیر برای رسیدن به مقصد را مشخص کرده و به طور خودکار برای شما تاکسی رزرو کند.

ثبت مستند زندگی با گوشی

امروزه عادت به گرفتن عکس سلفی در سراسر جهان جاافتاده و افراد بیشتر از هر زمانی چیزهای زیادی را درمورد خود و زندگی‌شان در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند.

با وجود ارائه خدماتی مثل قابلیت پخش زنده در پریسکوپ و فیسبوک، این امکان ایجاد شده است که مردم تجربیات خود در زندگی را در سطحی گسترده‌ به صورت زنده به نمایش بگذارند و این روند همچنان درحال رشد است. در نهایت، گوشی‌های همراه ما با اتصال به شیشه‌ها و لنزهای هوشمند، آنچه می‌بینیم و کارهایی را که انجام می‌دهیم ثبت می‌کنند و به ما کمک خواهند کرد تمام لحظات زندگی‌مان را مانند یک فیلم مستند به ثبت برسانیم.

تغییر ماهیت گوشی

درست همانند ادیپوس، اسطوره یونانی که ندانسته پدر خود را کشت، گوشی‌های همراه، نهایتا والدین اولیه خود را نابود خواهند کرد. به نظرمی‌رسد برقراری ارتباط از طریق پیام نویسی، درحال پیشی گرفتن از صحبت تلفنی از طریق گوشی همراه است. با افزایش چشمگیر پیام‌های فوری و مکالمه صوتی رایگان به کمک اینترنت وای‌فای، گوشی‌های هوشمند در آینده دیگر به هیچ‌وجه شباهتی به تلفن نخواهند داشت. افزون بر این، با وجود این احتمال که گوشی‌های هوشمند آینده دارای صفحات بزرگ‌تر تاشو و انعطاف پذیر بوده و مجهز به پروژکتورهایی باشند که در داخل آنها تعبیه شده‌اند، انتظار می‌رود در ده سال آینده گوشی‌های اندروید شباهت بیشتری به دستگاه‌هایی مانند تبلت، تلویزیون، لپ‌تاپ و رایانه‌های کوچک داشته باشند و جای آنها را بگیرند.

گوشی به‌عنوان دوست !

هرچند شاید با این شرایط فاصله زمانی بیشتری داشته باشیم، اما با افزایش چشمگیری که پیش‌بینی می‌شود در نرم‌افزارهای کنترل صدا ایجاد شود، این امکان دیر یا زود فراهم خواهد شد که گوشی‌تان به دوست مجازی شما ـ که همانند نرم افزار سیری ارتباط دوجانبه با آن برقرار می‌کنید ـ تبدیل شود و به این ترتیب قابلیت ارتباط دوجانبه با استفاده از گوشی را معنادارتر کند.

خانه‌داری با فناوری بالا

کنترل هوشمند روشنایی، اکنون فناوری‌ای است که در دسترس ماست؛ اما با کاهش هزینه حسگرها، احتمالا استفاده از این فناوری بزودی برای همه امکان‌پذیر خواهد شد. شرکت اپل درحال حاضر با ارائه نرم‌افزار هوم‌کیت (HomeKit) این امکان را فراهم کرده است تا کاربران بتوانند سیستم روشنایی و گرمایشی منزل خود را با گوشی‌های همراهشان کنترل کنند. با گسترش این نرم افزارها در نهایت سایر وسایل خانگی مانند شیلنگ‌های آبیاری باغچه و جارو برقی نیز به همین طریق کنترل خواهند شد و شما خواهید توانست همه امور منزل را از روی کاناپه یا از محل کار از طریق گوشی کنترل کنید.

کارشناسان می‌گویند با ارائه اپلیکیشنی در گوشی همراه که با صدای فرد عمل می‌کند، کنترل از راه دورهای قدیمی بزودی سر از سطل زباله درخواهند آورد و صاحبان گوشی همراه، خود را در شرایطی خواهند یافت که گوشی‌های هوشمند به وسیله‌ای برای کنترل از راه دور منازلشان تبدیل شده‌اند.

فناوری جاسازی شده

براساس اعلام سازندگان گوشی‌های آیفون، این گوشی‌ها در آینده نزدیک دیگر موجودیتی به‌عنوان یک شیء فیزیکی نخواهند داشت. همه فناوری‌ها با جاسازی‌شدن در یک تراشه، در بخشی از پوشش شما مانند کفش، کمربند، ساعت یا لباستان قرار گرفته و پوشیده یا زیر پوست جاسازی می‌شوند و کاربران می‌توانند از طریق فرمان‌های صوتی یا امواج مغزی با آن ارتباط برقرار کنند. تمامی وسایلی که به صورت بی‌سیم به پردازنده شما متصل شده‌اند، از شیشه‌های هوشمند مانند گوگل گلاس گرفته تا آینه ماشین‌تان، قابلیت پخش اطلاعات را دارند.

اطلاعات به شکل الکترونیک به مغز انتقال می‌یابند و تصاویر از طریق لنزهای تماسی دارای فناوری بالا در مقابل چشم کاربر به نمایش درمی آیند.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
مطالب مرتبط
مطالب مرتبط بیشتر