IDC بازار خاورمیانه را بررسی کرد؛

تغییر سلیقه کاربران محصولات دیجیتال

عصر کالا- بازار محصولات کامپیوتری این منطقه در فصل چهارم ۲۰۱۷ کاهش سالانه ۲/ ۶ درصدی داشته است

تغییر سلیقه کاربران محصولات دیجیتال
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از دنیای اقتصاد، بازار دستگاه‌های دیجیتال و کامپیوتری (PCD) منطقه خاورمیانه و آفریقا که شامل کامپیوترهای رومیزی، نوت‌بوک‌ها، ورک‌استیشن‌ها و تبلت‌هاست، در فصل چهارم سال میلادی گذشته شاهد کاهش سالانه بوده است. این خبری است که به تازگی موسسه تحقیقاتی IDC به دنبال بررسی‌های مختلفی که در این زمینه انجام داده، منتشر کرده است. بر اساس این بررسی‌ها بازار محصولات کامپیوتری این منطقه در فصل چهارم سال 2017 کاهش سالانه 2/ 6 درصدی را به ثبت رسانده است. به این ترتیب صادرات جهانی این محصولات هم در این فصل به حدود 9/ 5 میلیون دستگاه رسیده که کمترین میزان صادرات این محصولات در یک دوره سه ماهه از بیش از پنج سال پیش تا به حال بوده است.
    "فواد چاراکلا" یکی از کارشناسان IDC در این زمینه می‌گوید: در حالی که کاهش کلی دقیقا نزدیک به پیش‌بینی‌ها و انتظارات بوده است، تفاوت کاملی میان دسته‌های محصولات شخصی با صادرات کامپیوترها وجود داشت. همان‌طور که رشد صادرات کامپیوترهای شخصی مثبت شده، صادرات تبلت‌ها با سرعتی بیشتر از آنچه تصور می‌شد رو به کاهش گذاشته است. بازار کنیا شاهد کاهش بزرگی در بازار تبلت خود بوده است، بعد از آنکه پروژه آموزشی بزرگی که صادرات تبلت‌ها را در فصل چهارم سال 2016 بالا برد، نتوانست در فصل چهارم سال 2017 تکرار شود.

    در حالی که کاربران تمایل بیشتری به استفاده از موبایل‌های هوشمند با صفحه نمایش بزرگ‌تر پیدا کرده‌اند، تقاضا برای تبلت‌های ساده هم در این منطقه رو به کاهش است. هرچند اجرای پروژه بزرگ آموزشی در اتیوپی باعث افزایش صادرات تبلت به بازار این کشور شده است. در حقیقت تبلت‌های ساده اهمیت خود را در بازار از دست داده‌اند و شاید بهتر باشد بگوییم این روزها تنها کودکان کاربران اصلی این محصولات هستند. قیمت پایین این محصولات در کنار صفحه نمایش لمسی آنها، دسترسی کاربران کودک را به گروه بزرگی از اپلیکیشن‌های رایگان و کاربردی فراهم آورده است.

    معرفی طرح مالیات بر ارزش افزوده 5 درصدی که اخیرا در امارات متحده عربی و عربستان سعودی ارائه شده است، تاثیر قابل‌توجهی بر بازار دستگاه‌های کامپیوتری منطقه گذاشته و باعث شد تا برخی تولیدکنندگان در فصل چهارم سال 2017 محصولاتشان را با قیمتی بالاتر به بازار عرضه کنند. چاراکلا در این مورد می‌گوید: به دنبال این اتفاق انتظار می‌رود بازار دستگاه‌های کامپیوتری امارات و عربستان شروع کندی را در سال 2018 تجربه کنند. در حقیقت بالا رفتن قیمت این محصولات در کنار دیگر محصولات و کالاهای اساسی در بازار این دو کشور به شروع نه‌چندان پرقدرت و خوب بازار دستگاه‌های کامپیوتر در این دو کشور منجر شده است.این در حالی است که عربستان سعودی طرح دیگری به نام "مالیات وابسته"  را هم برای ساکنان غیر شهروند این کشور ارائه کرده است که فشار مضاعفی بر بازار این کشور و کاهش تمایل افراد به خرید در بازار آن، وارد کرده است.

    با این اوصاف است که هر پنج تولیدکننده برتر بازار تبلت منطقه خاورمیانه و آفریقا رشد نسبتا کند و ناچیزی را در فصل چهارم سال 2017 نسبت به یک سال گذشته آن تجربه کردند. به همین دلیل هم سهم تولیدکنندگان دیگر از بازار تبلت این منطقه کاهش پیدا کرده است. در این میان اما بزرگ‌ترین برنده شرکت هوآوی بوده که بیشترین میزان رشد سالانه را در این فصل برای خودش به ثبت رسانده است. به طور کلی اما شرکت‌های اچ‌پی، لنوو و دل روی هم رفته حدود 75 درصد از صادرات بخش تجاری بازار دستگاه‌های کامپیوتری منطقه خاورمیانه و آفریقا را در فصل چهارم سال میلادی گذشته به خودشان اختصاص داده‌اند. در مقابل تولیدکنندگان دیگر، بیشتر روی بخش مصرفی این بازار متمرکز شده‌اند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر