آیا هواوی در حال تکرار اشتباهات قدیمی سامسونگ است؟

عصر کالا- هواوی امروز در دنیای گوشی‌های هوشمند نام بزرگی است که نه‌تنها توانسته اعتبار مناسبی کسب کند بلکه خود را به رتبه سوم پرفروش‌ترین‌ها برساند. اما بزرگ‌ترین اشتباهات این شرکت چینی در گوشی‌های هوشمند اخیرش چیست؟

آیا هواوی در حال تکرار اشتباهات قدیمی سامسونگ است؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۶:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصرکالا» به نقل از آخرین خبر ؛ هواوی چندین سال پیش به خاطر گوشی‌های هوشمند ارزان‌قیمت و اقتصادی شناخته می‌شد که شاید قادر به رقابت با گوشی‌های گران‌تر رقبا نبودند اما نسبت به قیمت خود امکانات بسیار خوبی را ارائه می‌کردند. مشکل هواوی در آن زمان این بود که چه گوشی‌های ارزان و چه پرچم‌دار این شرکت از نظر طراحی و سخت‌افزار فاصله زیادی با بهترین‌ها داشتند و ردپای تقلید یا شاید الهام گرفتن از محصولات اپل، اچ‌تی‌سی و سایرین نیز در طراحی گوشی‌های این شرکت دیده می‌شد.

    هم‌اکنون اما می‌توان گفت گوشی‌های هواوی از نظر طراحی و ساخت به امضای طراحی خاصی برای این شرکت رسیده‌اند و به‌طور مثال هواوی پی 10 یا هواوی میت 9 از جمله خوش‌ساخت‌ترین گوشی‌های هوشمند بازار هستند. اما مشکل اصلی گوشی‌های این شرکت چیست؟ به اعتقاد ما هواوی در حال تکرار برخی اشتباهات قدیمی و یا فعلی سامسونگ است.

    نرم‌افزار و رابط کاربری

    هواوی هنوز در زمینه نرم‌افزار فاصله زیادی با رقبا دارد. این شرکت به تازگی و در EMUI 5.0 امکان اضافه کردن دکمه کشوی اپلیکیشن‌ها را اضافه کرده و اگر گوشی هوشمندی با EMUI 4.x یا قدیمی‌تر را دیده باشید می‌دانید رابط کاربری هواوی اصلا شباهتی به اندروید ندارد! رد پای تقلید از رابط کاربری iOS اپل را هنوز هم می‌توان در EMUI هواوی دید؛ از آیکن‌های مربعی با گوشه‌های گرد، تا کنترل سنتر در صفحه قفل، بخش نوتیفیکیشن‌های سابق و حتی اپلیکیشن ماشین حساب. به این ترتیب به اعتقاد ما حتی در EMUI 5.1 هواوی هنوز راه زیادی را در زمینه رابط کاربری دارد.

    از آن‌جا که گوگل تولیدکنندگان اندروید را مجبور می‌کند برخی اپلیکیشن‌های گوگلی را روی گوشی نصب کنند در گوشی‌های هواوی با مشکل اپلیکیشن‌های تکراری روبه‌رو هستیم. از اپلیکیشن‌های ایمیل، موزیک پلیر، گالری، یادداشت و … دو اپلیکیشن یکی از هواوی و یکی از گوگل روی گوشی نصب شده که هر دو کاربرد مشابهی دارند. این در حالیست که شرکت‌هایی مانند اچ‌تی‌سی و سامسونگ تنها اپ‌های ضروری خود را نگه داشته و در سایر موارد از اپلیکیشن‌های گوگلی به عنوان پیش‌فرض استفاده می‌کنند؛ همان‌طور که در خبرها داشتیم از این پس Play Music گوگل اپ موسیقی پیش‌فرض گوشی‌های سامسونگ خواهد بود. این تصمیم به سبک‌تر شدن گوشی و همچنین سادگی و کارایی بهتر رابط کاربری کمک می‌کند.

    رابط کاربری EMUI 5.1

    نکته دیگر امکانات بسیار زیاد و گاهاً اضافه در رابط کاربری هواوی برای اندروید است. ضربه زدن با انگشت روی صفحه و کشیدن خطی در میان آن برای باز کردن منوی دو پنجره‌ای چندان کاربردی به نظر نمی‌رسد. EMUI درست مانند نسخه‌های قدیمی تاچ‌ویز سامسونگ پر از امکاناتی است که شاید در استفاده اول جالب باشند اما کاربر در بلندمدت از آن‌ها استفاده نمی‌کند. این شرکت باید تصمیم بگیرد چه قابلیت‌هایی بیشتر مورد استفاده کاربران قرار می‌گیرد و ویژگی‌های اضافه را حذف کند تا رابط کاربری EMUI تا این حد گیج کننده نباشد.

    به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری

    با وجود این‌که هواوی معمولاً قول آپدیت گوشی‌های پرچم‌دارش را می‌دهد اما این آپدیت‌های خیلی دیرتر از رقبا عرضه می‌شوند و گاهی چند ماه از شروع آپدیت می‌گذرد تا به‌روزرسانی برای همه نقاط دنیا مثل ایران عرضه شود. با وجود این‌که هواوی قول داده بود آپدیت اندروید 7 را برای پی 9 و پی 9 لایت در فصل اول 2017 عرضه کند اما این آپدیت با تأخیرهای فراوانی مواجه شد. همچنین در لیست آپدیت رسمی هواوی خبری از پرچم‌دارانی مثل میت اس و یا پی 8 نیز نیست؛ در صورتی که تنها دو سال از عمر این گوشی‌ها می‌گذرد. به این ترتیب هواوی اگر می‌خواهد بهتر رقابت کند باید آپدیت‌ها را گسترده‌تر و سریع‌تر عرضه کند.

    مینی‌های نه‌چندان پرچم‌دار و تنوع بیش از حد

    سامسونگ در گذشته عادت داشت نسخه مینی پرچم‌داران خود مثل گلکسی اس 4 و گلکسی اس 5 را عرضه کند. این گوشی‌ها درست مانند نسخه لایت پرچم‌داران هواوی در واقع به جز شباهت ظاهری هیچ چیزی از پرچم‌داران را به ارث نبرده‌اند و در واقع یک میان‌رده هستند که از پردازنده ضعیف‌تر، صفحه‌نمایش با وضوح پایین‌تر، دوربین نه‌چندان عالی و البته قیمت پایین‌تری برخوردارند. گاهی برخی کاربران تازه‌وارد صرفاً به دلیل کوچک‌تر و جمع‌وجورتر بودن این گوشی‌ها و با توجه به شباهت نام آن‌ها با پی 9 یا پی 10 نسخه لایت را خریداری می‌کنند.
    همچنین تنوع گوشی‌های هواوی بیش از حد زیاد بوده و نام‌گذاری آن‌ها نیز درست نیست. با وجود این‌که در حال حاضر سامسونگ توانسته در این زمینه پیشرفت کند و حالا سری A و J گلکسی را در سه اندازه و با پسوندهای سال عرضه معرفی می‌کند هواوی هنوز در نام‌گذاری دچار مشکل است. کاربران درست نمی‌دانند سری آنر در کجا قرار دارد و نوا مربوط به چه رده‌ای است! جالب است بدانید Honor 6X در واقع جدیدتر از Honor 7 است. در بازه میان‌رده‌ها کاربر نمی‌داند از سری آنر خرید کند، به سراغ گوشی‌های جدیدتر نوا برود و یا یک نسخه لایت سری پی را انتخاب کند!

    عدم توجه به بازار و رقبا

    پی 9 گوشی هوشمند قدرتمند و متفاوتی بود که با قیمت‌گذاری مناسب توانست به موفقیت چشمگیری نیز دست پیدا کند اما بازی در سال 2017 تغییر کرده و صرفاً یک تغییر جزئی در طراحی و امکانات نمی‌تواند موفقیت پی 10 را دربرابر رقبای متحول شده‌ای مثل گلکسی اس 8 یا جی 6 تضمین کند. پی 10 از همان طراحی تکراری پی 9 با حاشیه‌های زیاد در بالا و پایین استفاده می‌کند و حتی حسگر اثر انگشت را نیز به جلوی گوشی آورده است. این گوشی از یک پوشش olephobic روی صفحه‌نمایش نیز محروم است که باعث جذب شدید اثر انگشت روی صفحه می‌شود.

    علاوه بر این اخیراً مدیرعامل هواوی اعتراف کرده استفاده از حافظه‌های داخلی با سرعت‌های متفاوت در پی 10 اشتباه بزرگی بوده است. وقتی شما یک پی 10 یا پی 10 پلاس خریداری می‌کنید نمی‌دانید با حافظه داخلی پرسرعت UFS 2.1 شبیه به گلکسی اس 8 و ال‌جی جی 6 مواجه خواهید بود و یا حافظه به مراتب کندتر eMMC 5.

    با وجود این‌که سامسونگ در پرچم‌دارانش از دو نوع تراشه مختلف استفاده می‌کند اما نه‌تنها پیش از خرید می‌توانید از روی شماره مدل بدانید در حال خرید کدام محصول هستید بلکه عملکرد این دو تراشه نیز تا حد زیادی مشابه یکدیگر است؛ درست برخلاف استراتژی هواوی در پی 10 و پی 10 پلاس.

    جمع‌بندی

    حالا که محصولات هواوی خریداران بسیار بیشتری را نسبت به سال‌های گذشته دارد این شرکت باید از اشتباهات سایر شرکت‌ها عبرت بگیرد. نام‌گذاری بهتر محصولات، توجه بیشتر به طراحی و رقبا، تضمین سخت‌افزار مناسب و معادل و خصوصاً بهبود رابط کاربری و پشتیبانی نرم‌افزاری از جمله مواردی است که هواوی می‌تواند با رعایت آن‌ها کماکان به رشد خود ادامه دهد. حالا که پرچم‌داران این شرکت تقریباً با همان قیمت رقبا به بازار عرضه می‌شوند باید بتوانند در تک تک زمینه‌ها با آن‌ها رقابت کنند.

    نظر شما چیست؟!

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر