شیائومی چگونه می‌تواند جایگاه خود را در چین احیا کند؟

عصر کالا- به نظر می‌رسد شیائومی با مشکلات مختلفی روبه‌رو است که همین موضوع سبب شده جایگاه این کمپانی در بازار چین متزلزل شود.

شیائومی چگونه می‌تواند جایگاه خود را در چین احیا کند؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۱:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصرکالا» به نقل از زومیت ٰ؛ بازار چین شرایط رقابتی و تنگاتنگی به خود می‌بیند و همین موضوع باعث شده است کمپانی‌های مختلف برای ربودن گوی سبقت از دیگران، از هیچ تلاشی دریغ نکنند. یکی از برندهای مشهوری که خیلی زود توانست وجه تمایز خود را نسبت به دیگران نشان دهد و با سیاست‌های خود پله‌های ترقی را با سرعت طی کند، شیائومی یا «اپل چین» است. اما به نظر می‌رسد شرایط موجود در بازار و پیشرفت کمپانی‌های دیگر چون اوپو و ویوو در کنار رشد روزافزون هواوی باعث شده است عرصه بر شیائومی تنگ شود و جایگاه خود را در بازار چین از دست بدهد.

    اما سؤال مهم اینجا است که راهکارهای پیش روی شیائومی برای برون‌رفت از این شرایط و احیای جایگاه اصلی این برند، به‌ویژه در بازار چین چیست؟

    یکی از سرگرمی‌های بسیاری از جوانان و نوجوانان، رفتن به مراکز خرید است که می‌توانند در آنجا به انواع خوراکی‌، نوشیدنی، لباس، مجلات، بازی‌ ویدیویی، گجت و... دسترسی داشته باشند و از خرید آن‌ها لذت ببرند.

    البته خرده‌فروشی آفلاین در بازار آمریکا نیز هم‌زمان با آشنایی بیشتر خریداران با ارزش‌ فروشگاه‌های اینترنتی و مزایای استفاده از این روش، در حال انقراض است. این مسیر منطقی دیجیتال شدن دنیا است و پیش‌تر، روزنامه‌های کاغذی، سی‌دی پلیرها، غرفه‌ی مربوط به گوشی‌ها و فیلم‌های عکاسی نیز همین مسیر را پیموده‌اند و فروشگاه‌های فیزیکی نیز کم‌کم این راه را خواهند رفت. امروز برای اینکه به یک برند موفق تبدیل شوید باید حضور پر‌رنگ و قدرتمندی در فضای آنلاین داشته باشید و فروش، بازاریابی و خدمات پس از فروش شما باید در سراسر دنیا انجام شود.

    در آسیا شرایط کمی با آمریکا و اروپا تفاوت دارد. شاید به این دلیل باشد که فضای زیادی برای استقرار مجموعه‌های بزرگ وجود ندارد و شاید نه‌تنها فرهنگ وب در سطح بالا به چشم نمی‌خورد؛ بلکه هنوز خیلی از مردم، خرید از فروشگاه‌های فیزیکی را ترجیح می‌دهند.

    این درسی است که شیائومی با تمام وجود آن را حس کرده است. این گوشی‌ساز چینی که کیفیت محصولات و روش‌‌های فروش آنلاین آن در بازار تکنولوژی چین از سال 2010 به بعد زبانزد بوده، طی سال گذشته با مشکلات جدی روبه‌رو شده و پشت دیگر برندها قرار گرفته است. حالا شیائومی که روزگاری به‌عنوان یک برند نوظهور توانسته بود نامی برای خود دست و پا کند، به چهارمین تولیدکننده‌ی بزرگ گوشی‌ هوشمند در بازار چین تبدیل شده و جایگاه خود را به هواوی، ویوو و اوپو تقدیم کرده است.

    پیشرفت چشمگیر هواوی به‌هیچ‌عنوان جای تعجب ندارد؛ چرا که این غول دنیای ارتباطات توانسته است با سیاست‌های فناورانه‌ی خود، دیگر کمپانی‌ها را پشت سر بگذارد. اما در مورد ویوو و اوپو چطور؟ چطور این دو برند نسبتا گمنام توانستند شیائومی را پشت سر بگذارند.

    علت را باید در کیفیت سخت‌افزار و استراتژی تجارت آن‌ها جستجو کنیم. مدل کسب و کار شیائومی این است که کاملا بر فروش تماما آنلاین تمرکز کند. این روش در ابتدا و هم‌زمان با رشد صنعت گوشی‌ هوشمند خیلی خوب جواب داد و برای بسیاری از خریداران شهرهای مهم چین مناسب بود. اما حالا تولید گوشی‌های هوشمند آن‌قدر زیاد شده است که به‌راحتی انواع مدل‌ها در دسترس همه قرار دارد و حتی مردم شهرهای کوچک چین می‌توانند بهترین گوشی‌های پایین‌ و میان‌رده را خریداری کنند. اما نکته‌ی مهم این است که گروه مورد نظر شاید اطلاعات زیادی درباره‌ی خرید آنلاین نداشته باشند. بنابراین تصمیم به خرید از فروشگاه‌های فیزیکی می‌گیرند که ویوو و اوپو به‌خوبی در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

    وو رِن، از تحلیل‌گران حوزه‌ی فناوری در شنزن، می‌گوید:

    به افراد جوان می‌توان خرید آنلاین را پیشنهاد داد؛ اما در مورد یک کشاورز ساده و مسن که در استانی کوچک در چین زندگی می‌کند چطور؟ بنابراین ویوو و اوپو به‌خوبی توانسته‌اند گوشی‌های خود را به خریداران برسانند و این همان عامل رشد آن‌ها است.
    البته شیائومی هم دست روی دست نمی‌گذارد. با اینکه این غول چینی روی دیدگاه کلی کسب و کار خود اصرار دارد؛ اما طی سال گذشته تصمیمات جدیدی گرفته و روی ساخت فروشگاه‌های فیزیکی خود سرمایه‌گذاری کرده است.

    یکی از دلایل اصلی اینکه فروش آنلاین در آمریکای شمالی، خرده‌فروش را از دور خارج کرده، این است که محصولات فروخته‌شده به‌صورت آفلاین و موجود در فروشگاه‌ها قیمت بیشتری دارند. به همین دلیل آمازون کیس گوشی آیفون یا پک باتری قابل حملی می‌فروشد که در بست‌بای نیز وجود دارد، اما قیمت آن نصف نمونه‌ی مشابه است و از طرفی آمازون اجاره هم نمی‌پردازد. به همین دلیل دستگاه‌های ویوو، اوپو و جیونی (جیونی روی فروش آفلاین در چین تمرکز دارد) قیمتی بیشتر از گوشی‌های شیائومی دارند.

    با این وجود نیازی نیست شیائومی خیلی از مدل کسب و کار خود برای فروش سخت‌افزار جذاب با قیمت پایین دور شود. به گفته‌ی وانگ ژیانگ، نایب‌رئیس جدید این کمپانی (جایگزین هوگو بارا)، شیائومی با وجود سرمایه‌گذاری در فروشگاه‌های آفلاین، به فروش گوشی‌های خود با قیمت مناسب ادامه خواهد داد.

    وانگ می‌گوید:

    ما به فروش گوشی‌های خوش‌قیمت و ارزان خود ادامه خواهیم داد. دیدگاه ما همیشه نوآوری برای همه بوده و همچنان همین است. ما می‌خواهیم نشان دهیم مدل ما، مدل بهتری برای مشتریان است.
    اکنون سؤالی که پیش می‌آید این است که شیائومی چگونه می‌تواند با سرمایه‌گذاری در فروشگاه‌های آفلاین همچنان قیمت محصولات خود را پایین نگه دارد؟

    لی جون، مؤسس شیائومی می‌گوید:

    برای اینکه بتوانیم همچنان محصولاتی با قیمت پایین عرضه کنیم، ابتدا فروشگاه‌های خود را در شهرهای کوچک راه‌اندازی کرده‌ایم.
    شیائومی تا امروز 72 فروشگاه در چین ساخته است که در سال جاری 20 فروشگاه افتتاح شده و آغاز به کار کرده‌اند. 50 فروشگاه اول تاکنون عملکرد خوبی داشته‌اند و از این‌رو کمپانی مورد نظر در حال افتتاح فروشگاه‌های خود در شهرهای بزرگ‌تر چین از جمله پکن است.

    لی جون اعلام کرده است:

    تمرکز اصلی ما همیشه بر فروش آنلاین بوده است؛ چرا که می‌توانیم محصولاتی با قیمت پایین عرضه کنیم. اما راهی برای توسعه‌ی محصولات پیدا کرده‌ایم که بتوانیم آن‌ها را با همان قیمت آنلاین، به‌صورت آفلاین به فروش برسانیم.
    آن‌هایی که از فروشگاه‌های فیزیکی شیائومی موسوم به Mi Home بازدید کرده‌اند، شاید فروشگاه‌های اپل برای آن‌ها تداعی شود و فکر کنند کارمندان ارتباطی با این کمپانی ندارند.

    وانگ می‌گوید:

    فروشگاه‌های می هوم از همان مدل فروشگاه‌های اپل پیروی می‌کنند؛ یعنی فروشگاه کاملا متعلق به خود ما است و راه‌اندازی آن 100 درصد با ما بوده است.
    به گفته‌ی وانگ، شیائومی قصد دارد در مجموع 200 فروشگاه تا پایان سال 2017 در چین راه‌اندازی کند و سپس به دنبال افتتاح فروشگاه‌های مشابه در کشورهای دیگر است. وی می‌گوید: «به‌محض افتتاح این فروشگاه‌ها، می‌توانیم یک بار دیگر رو در روی ویوو، اوپو و هواوی بایستیم.»

    نظر شما درباره‌ی احیای جایگاه شیائومی چیست؟

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر