آیفون جدید ارزش این همه سروصدا را داشت؟

عصر کالا- ایونت‌ سال ۲۰۱۹ اپل هم برگزار شد و از آیفون‌های جدیدش رونمایی کرد و حالا تمام سایت‌های خبری تکنولوژی پر شده از خبرها و گزارش‌ها و تحلیل‌هایی از ایونت اپل و محصولاتی که رونمایی کرده است.

آیفون جدید ارزش این همه سروصدا را داشت؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از شهروند، از حدود 6‌ سال پیش و همزمان با رونمایی مدل 6 آیفون، اپل دیگر تنها یک موبایل را به بازار معرفی نمی‌کرد و همزمان ممکن بود 3 مدل موبایل را ارایه دهد. این  کار دیگر تبدیل به آیین ایونت‌های اپل شده و هر‌ سال بیش از یک موبایل را معرفی می‌کند و حالا امسال هم 3 موبایل را برای رونمایی در نظر گرفته بود؛ آیفون 11، آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرومکس. البته که در ایونت‌های اپل تنها آیفون‌ها معرفی نمی‌شوند و گجت‌های دیگری از این کمپانی رونمایی می‌شوند و همچنین کارهای نرم‌افزاری دیگرشان را هم معرفی می‌کنند.

    ویژگی‌ها: رنگ، قاب، ظاهر و Face ID

    آیفون 11، آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرومکس از 29 شهریور در دنیا به فروش می‌رسند؛ اما پیش از خرید هر کدام از آنها بهتر است درباره ویژگی‌های آنها بدانید و آنها را با رقبای خود مقایسه کنید. از سه دوربین و قاب فلزی مات آیفون 11 پرو تا آن‌چه که در نیمه‌شب از زندگی واقعی به ما نشان می‌دهد. قیمت آیفون 11، 11 پرو و 11 پرومکس به ترتیب از 699، 999 و 1.099 دلار شروع می‌شود. البته که در ایران هم مبالغی برای پیش‌پرداخت آیفون‌های 11 می‌گیرند و قرار است در هفته اول مهرماه گوشی‌ها را تحویل دهند. اگر بخواهیم سرانگشتی حساب کنیم آیفون 11 پرو مکس حدود 14 میلیون تومان قیمت دارد اما برخی فروشگاه‌ها در ایران پیش‌پرداختی به مبلغ 14 میلیون تومان دریافت می‌کنند و مبلغ نهایی پرو مکس 64 گیگاباتی را 24 میلیون تومان در نظر گرفته‌اند. این آیفون‌های جدید یک پالت تازه از رنگ‌ها، ماندگاری بیشتر باتری و پردازنده Bionic A13 را در داخل خود دارند که نوید‌بخش عملکرد سریع‌تری است.

    اما بیش از هر ویژگی دیگر، این سخت‌افزار و نرم‌افزار دوربین است که نقش برجسته‌ای را ایفا می‌کند. اپل ادعا می‌کند که آیفون 11 پرومکس نسبت به مدل‌های گذشته عمر باتری 5 ساعت بیشتر را دارد؛ اما هنوز این ادعا برای کاربران و منتقدان ثابت نشده است. شما هم اگر این نکته برای‌تان مهم است، بهتر است قبل از خرید صبر کنید تا این موضوع ثابت شود. سه دوربین در پشت iPhone 11 Pro و Pro Max بزرگترین نکته اپل در این سری از آیفون‌ها است که امسال آن را رونمایی کرد. برای بسیاری از افراد، آیفون استاندارد طلایی را برای طراحی تلفن هوشمند و ویژگی‌های برجسته مانند بازکردن قفل Face ID از خود نشان داده است که اپل می‌گوید اکنون این امکان سریع‌تر از گذشته است.

        قیمت آیفون 11، 11 پرو و 11 پرومکس به ترتیب از 699، 999 و 1.099 دلار شروع می‌شود. اگر بخواهیم سرانگشتی حساب کنیم آیفون 11 پرو مکس حدود 14 میلیون تومان قیمت دارد اما برخی فروشگاه‌ها در ایران پیش‌پرداختی به مبلغ 14 میلیون تومان دریافت می‌کنند و مبلغ نهایی پرو مکس 64 گیگاباتی را 24 میلیون تومان در نظر گرفته‌اند

    پیش از این شایعه شده بود که آیفون‌های جدید از Apple Pencil پشتیبانی می‌کنند یا دارای آن هستند؛ ولی تمام این شایعات دروغ بود و آیفون‌های جدید هیچ‌کدام از این ویژگی‌ها را ندارند. البته که اپل بدون داشتن مجموعه کاملی از ویژگی‌های جدید با ورود جدیدش به بازار برای خریدارانش جنجال به پا می‌کند. در حالی ‌که فروش تلفن همراه بشدت کاهش یافته است، اپل در مرحله قبل از تعطیلات ‌سال جدید 2020، محصولاتی را وارد بازار می‌کند تا بتواند به بازار جهانی جانی تازه ببخشد. همچنین در حالی‌ که رقبای اپل مانند سامسونگ و هوآوی و گوگل در حال بهبود بخشیدن به دوربین‌های موبایل خود هستند و همه آنها 5G را روی موبایل‌های جدیدشان قرار داده‌اند، اپل دوربین‌هایی باکیفیت فوق‌العاده ارایه می‌دهد اما کاربرانش را یک‌ سال دیگر منتظر فناوری 5G می‌گذارد، حال باید صبر کنیم و ببینیم تا قبل از سپتامبر ‌سال 2020 اپل همه ما را با یک رویداد ویژه روبه‌رو می‌کند یا نه؟

    سایت CNET (یکی از سایت‌های مطرح حوزه تکنولوژی) آیفون‌های 11 را امتحان کرده است، از نظر ظاهری طرحی کاملا شبیه iPhone XS‌ سال گذشته، iPhone XS Max و iPhone XR و البته درجه یک دارند. به نظر می‌رسد رنگ‌ها کمی تصفیه شدند و ملیح‌تر به نظر می‌رسند. حسگر اثر انگشت به نسبت بهتر شده است مخصوصا در مقایسه آیفون XR که معادل آیفون 11 امسال است. دو گوشی آیفون 11 پرو از یک پوشش مات و فولادی جدید دارند که خیره‌کننده و متراکم‌تر به نظر می‌رسند که به نظر کمی سنگین‌تر از مدل‌های‌ سال گذشته است.

    دوربین‌های عقب: Wide, ultrawide, telephoto

    آیفون‌های 11 پرو و 11 پرومکس در مورد دوربین هیچ‌چیز کم ندارند و باید گفت که یک دوربین کامل و حرفه‌ای هستند. برندهای رقابتی با سیستم سه دوربین (یا حتی چهار!) غریبه نیستند، اما این نخستین‌بار است که اپل با لنزهای زاویه دید عریض با سنسورهای تله فوتو و زاویه ultraide عرضه می‌شود.

    آن‌چه شما واقعا باید بدانید این است که اپل می‌خواهد از لنزهای اصلی دوربین 12 مگاپیکسلی به لنزهای 13 مگاپیکسلی فوق زاویه‌ای در خارج از خانه شما را راحت کند؛ به‌عنوان مثال با استفاده از این نوع سیستم در تلفن‌های دیگر مانند Huawei P30 Pro و Galaxy Note 10 می‌توانید هنگام لنز با استفاده از لنزهای ultrawide، عکس‌ها را جذاب‌تر کنید، مخصوصا عکس‌های منظره‌ها را. اپل می‌گوید در مقایسه با دوربین اصلی، چهار برابر مقدار مناظر متناسب‌تر خواهد بود.

    شما می‌توانید با یک شات تصویری بگیرید که بسیار از آن دور هستید اما آن‌چه که شما از آن عکس می‌گیرید، بسیار باکیفیت است؛ اگرچه بسیار از شما دور است. به این فکر کنید که به دلیل گران‌بودن صندلی‌های جلویی کنسرت، شما بلیت صندلی‌های عقبی را می‌خرید و هیچ‌وقت نمی‌توانید از خواننده مورد علاقه‌تان یک عکس خوب و باکیفیت بگیرید اما حالا با لنز تله‌فوتوی آیفون جدید می‌توانید به راحتی و بدون این‌که عکس‌تان بی‌کیفیت شود از خواننده محبوب‌تان در صندلی‌های عقبی کنسرت عکس بگیرید. حالت اختصاصی شب هم چیز دیگری است که به یک ویژگی اساسی در تلفن‌های پریمیوم تبدیل شده است؛ این ویژگی در نظر گرفته شده است تا در شرایط کم‌نور جزییات را روشن‌تر کند و نویز را کاهش دهد.

    اما جالب‌ترین ویژگی‌ که در زمان عرضه آیفون 11 شاهد آن نخواهیم بود (این به هر سه گوشی می‌رسد) Deep Fusion است که ترکیبی از 9 تصویر مختلف که آیفون به ‌طور خودکار از آن استفاده می‌کند، بهترین ویژگی را دارد. این دستگاه از یادگیری ماشین برای ترکیب این عکس‌های متفاوت در یک ثانیه استفاده می‌کند و تلفیقی با جزییات واضح‌تر ارایه می‌دهد. آخرین ویژگی‌ای که نمی‌توانیم منتظر بمانیم، فیلمبرداری آهسته برای دوربین جلویی است، اما شاید این فقط به همین دلیل باشد که می‌توانیم بگوییم که «slofie»  گرفتیم.

        آیفون 11 G 5 ندارد؛ زیرا 5G برای آیفون آماده نیست. همان‌طور که از قبل هم تا حدودی می‌دانستیم و منتظر آن بودیم، ترکیب آیفون‌های 2019 اپل فناوری ندارد و آیفون‌های امسال اپل اگر نسل بعدی داده‌های تلفن همراه وارد بازار شوند، نمی‌توانند از آن پشتیبانی کنند

    آیفون 64 گیگابایتی کافی نیست

    آخرین آیفون‌های اپل پیشرفت‌های زیادی را ارایه می‌دهند. از ماندگاری بالاتری برخوردار هستند، سرعت بیشتری دارند و دوربین‌های آنها بسیار تواناتر  و قدرتمندتر هستند. با این وجود یک چیز تغییر نکرده است: تمام آیفون‌های جدید با 64 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی شروع می‌شوند. دو‌سال پیش، اپل میزان ذخیره‌سازی در آیفون 8، 8 پلاس و X را به حداقل 64 گیگابایت افزایش داد، یک نسخه جدید از گزینه پایه قبلی 32 گیگابایتی. در عصری که موسیقی و فیلم پخش می‌شوند و عکس‌ها در ابر (Cloud) ذخیره می‌شوند، حتی می‌توانید استدلال کنید که ذخیره‌سازی محلی یک سیستم قدیمی است. البته که اگر دایما مطمئن شوید که عکس‌های شما در Google Photos یا iCloud بارگذاری می‌شود، این یک استدلال معتبر است و برای پخش YouTube، Netflix، Spotify یا Apple Music باید همیشه به اینترنت متصل باشید. اما اکثر مردم این کار را نمی‌کنند و تعداد زیادی گزینه برای داشتن موسیقی و عکس را در هر زمان که به آنها نیاز دارند، ترجیح می‌دهند. همچنین بازی‌هایی که با دنیا درحال پیشرفت هستند، نیاز دارند تا فضای بازی وجود داشته باشد و بتوانند خودشان را ذخیره کنند.

    عکس‌ها، به‌ویژه حالا یک سرگرمی محسوب می‌شوند و نیاز به فضایی برای ذخیره‌سازی دارند. با تمرکز آیفون جدید در مورد بهبود دوربین می‌توان انتظار داشت که مردم حتی عکس‌ها و فیلم‌های بیشتری بگیرند. به‌خصوص با حالت شب جدید آیفون 11 و فناوری Deep Fusion در آینده. حتی با وجود نرم‌افزار فشرده‌سازی اپل، هنوز هم می‌توان دید که این حالت‌های جدید و بهبود فیلمبرداری با کیفیت 4K، چقدر فضا را به خود اختصاص می‌دهد. در iPhone XS Max، یک دقیقه فیلم 4K با 60 فریم در ثانیه از 400 مگابایت فضا استفاده می‌کند و اگر این کافی نباشد، یک بحث رقابتی نیز به وجود می‌آورد. درحال حاضر نه‌تنها 128 گیگابایت در بین رقبای آیفون 11 و 11 پرو مانند Samsung Galaxy S10 و Note 10 یا OnePlus ‘7 Pro استاندارد است، بلکه ظرفیت بالاتر به پایه اصلی دستگاه‌های ارزان‌قیمت میان‌رده تبدیل شده است. One Zoom جدید موتورولا که هزینه 450 دلار دارد، با 128 گیگابایت شروع می‌شود.

    پرش به حداکثر 128 گیگابایت در آیفون 11 آن‌قدر هزینه کمی دارد که اپل فقط 50دلار برای انجام آن درنظر گرفته است. ظاهرا آن را برای کسانی که بدون فکر تصمیم می‌گیرند، درنظر گرفته است که صدها دلار برای تلفنی که می‌خواهند سال‌ها در دست داشته باشند، هزینه می‌کنند اما کمی فکر نمی‌کنند که با کمی پرداخت بیشتر خودشان را تقریبا بی‌دغدغه کنند. اما به ‌هرحال زمان آن فرا رسیده است که اپل نوار 64 گیگابایت را حذف کند و 128 گیگابایت را استاندارد جدید قرار دهید.

    5G برای آیفون آماده نیست

    آیفون 11 G 5 ندارد؛ زیرا 5G برای آیفون آماده نیست. همان‌طور که از قبل هم تا حدودی می‌دانستیم و منتظر آن بودیم، ترکیب آیفون‌های 2019 اپل فناوری ندارد و آیفون‌های امسال اپل اگر نسل بعدی داده‌های تلفن همراه وارد بازار شوند، نمی‌توانند از آن پشتیبانی کنند؛ در صورتی که تلفن‌های اخیر سامسونگ، ال‌جی و… از این فناوری پشتیبانی می‌کنند، گر چه هنوز به بازار ارایه نشده‌اند اما اپل یک ‌سال دیگر می‌خواهد برای این‌که این فناوری را روی موبایل‌هایش بگذارد، صبر کند.

    بسیاری از منتقدان این را هوشمندی اپل می‌دانند و برخی از کاربران هم از این کار اپل ناراضی هستند. به این فکر کنید که اگر تا‌ سال آینده یا حتی دو ‌سال آینده اینترنت 5G فراگیر شود و شما یک آیفون 11 خریده باشید، نمی‌توانید از اینترنت 5G استفاده کنید. بسیاری از ما اگر یک موبایل را خریداری کرده باشیم حداقل تا چند ‌سال و تا زمانی که می‌توانیم و اذیت نمی‌شویم از آن موبایل استفاده می‌کنیم و حالا اگر تا ‌سال دیگر  5G وارد دنیا شود و ما هم آیفون 11 داشته باشیم، سرعت اینترنتی که دیگران با موبایل‌های امسال سامسونگ و ال‌جی و دیگر برندها تجربه می‌کنند را ما تجربه نخواهیم کرد و اگر آیفون‌دوست هستیم باید موبایل جدید اپل را خریداری کنیم.

        آیفون‌های 11 پرو و 11 پرومکس در مورد دوربین هیچ‌چیز کم ندارند و باید گفت که یک دوربین کامل و حرفه‌ای هستند. برندهای رقابتی با سیستم سه دوربین (یا حتی چهار!) غریبه نیستند، اما این نخستین‌بار است که اپل با لنزهای زاویه دید عریض با سنسورهای تله فوتو و زاویه ultraide عرضه می‌شود

    گرچه در چندین ایالت آمریکا اینترنت 5G وجود دارد، با این حال اپل تصمیم گرفت 5G نداشته باشد. البته که اینترنت 5G که در ایالت‌های آمریکا وجود دارند هم 5G واقعی نیست و هنوز هم در حال آزمایش است و نتوانسته‌اند در این آزمایش‌ها حداکثر سرعتی که برای G 5 متصور شده‌اند را ارایه دهند.

    اپل هرگز برای این چیزها اولین نبوده است. در زمانی که بسیاری از تلفن‌های دیگر 3G داشتند، اپل از  2G / Edge استفاده کرد و هیچ عجله‌ای هم برای پرش به 4G و LTE نداشت و تنها به ساخت آیفون جدیدش در آن زمان یعنی آیفون 5 فکر می‌کرد. براساس همین سابقه اپل، حالا هم کمتر کسی انتظار داشت تا اپل پشتیبانی از اینترنت 5G را روی آیفون‌های جدیدش ارایه دهد. اپل هیچ‌وقت در این زمینه‌ها دنبال رقابت نبوده است.

    البته یکی دیگر از دلایل می‌تواند آماده نبودن فناوری 5G برای موبایل‌ها باشد. بسیاری از کاربلدها معتقدند که با تمام آزمایش‌هایی که انجام شده و اینترنت 5G را در اختیار کاربران قرار داده‌اند، هنوز هیچ‌کس اینترنت 5G را تجربه نکرده و موبایل‌هایی هم که از این فناوری پشتیبانی می‌کنند، نتوانستند 5G واقعی را به کاربران‌شان بدهند.

    زمانی هم که اینترنت 4G و LTE در دنیا ارایه شد و بسیاری از برندها قبل از ارایه همگانی، آن را روی موبایل‌های جدیدشان قرار دادند، درواقع یک شکست بود؛ زیرا باتری‌های موبایل‌ها نمی‌توانستند آن را تحمل کنند و در بسیار موارد داغ می‌کردند و از کار می‌افتادند. شاید اپل هم می‌خواهد تمام ریزه‌کاری‌ها را دقیق انجام دهد تا بعد مجبور نباشد به خاطر خوب کار نکردن گوشی‌اش از کاربرانش عذرخواهی کند یا آنها را پس بگیرد!

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر