چطور جلوی رومینگ‌های سرسام‌آور را بگیریم؟

عصر کالا- لازم است مشترکان در صورت تمایل به استفاده از سیم‌کارت‌های ایرانی در سفرهای خارجی از نحوه استفاده از سرویس‌ رومینگ بین‌الملل و تعرفه‌های آن آگاه باشند تا متحمل هزینه‌های مازاد نشوند.

چطور جلوی رومینگ‌های سرسام‌آور را بگیریم؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، با نزدیک شدن به فصل تابستان، سفرهای ایرانی‌ها در این فصل که سفرهای خارجی هم بخشی از آن را تشکیل می‌دهد، آغاز می‌شود. بارها گفته شده که هنگام سفر به کشورهای خارجی، برقراری ارتباط با ایران می‌تواند به دو شیوه خرید سیم‌کارت کشور مقصد یا با سیم‌کارت‌های ایرانی انجام شود. با استفاده از سیم‌کارت کشور مقصد، از تعرفه‌های آن کشور برای تماس تلفنی، ارسال پیامک و دیتا استفاده می‌شود اما درصورتی که مسافران بخواهند از سیم‌کارت‌های ایرانی استفاده کنند، تعرفه‌های رومینگ برایشان محاسبه می‌شود که ناآگاهی از این تعرفه‌ها و نحوه استفاده از رومینگ بین‌الملل می‌تواند به هزینه‌های بالا منجر شود.
    با توجه به استفاده از سیم‌کارت‌های اعتباری و دائمی در سفرهای خارجی و هزینه‌ای که هر یک از این سیم‌کارت‌ها در تعرفه‌های رومینگ در سفر دارند، لازم است مشترکان از تعرفه‌های رومینگ و شرایط آن آگاه باشند تا هزینه‌های مربوط را مدیریت کنند. البته تنها درصورتی می‌توان از تعرفه‌های رومینگ استفاده کرد که سیم‌کارت شما با کشور مقصدتان دارای توافقنامه رومینگ باشد که پس از اطمینان از این موضوع، لازم است سرویس رومینگ فعال شود.
    رومینگ چه زمانی محاسبه می‌شود؟
    ممکن است تصور کنید به محض ورود به کشورهای دیگر، هزینه رومینگ برای سیم‌کارتتان محاسبه می‌شود، اما این طور نیست. رومینگ امکان استفاده از تلفن همراه برای برقراری تماس، دریافت و ارسال پیامک و استفاده از دیتا در خارج از محدوده جغرافیایی تحت پوشش شبکه اپراتور را فراهم می‌کند. بنابراین تنها زمانی که مشترکی از یکی از این سرویس‌ها استفاده کند، هزینه رومینگ برای او محاسبه خواهد شد و اینطور نیست که به محض ورود به کشورهای دیگر، هزینه رومینگ برای سیم‌کارت افراد در نظر گرفته شود.
    البته صرفنظر از مسافرت یا عدم مسافرت به خارج از مرزهای کشور، در صورت برقراری ارتباط از طریق شبکه تلفن همراه کشورهای همسایه، هزینه‌های رومینگ بین‌الملل مطابق با تعرفه آن کشور محاسبه خواهد شد؛ از آنجا که در شهرها و نقاط مرزی به علت پوشش آنتن شبکه‌های تلفن همراه کشورهای همسایه، همواره احتمال انجام مکالمه در داخل کشور از طریق شبکه آن‌ها وجود دارد، در سفر به این نقاط به دلیل همپوشانی از سرویس رومینگ بین‌الملل استفاده نکنید، بلکه از داشتن آنتن شبکه اپراتورها اطمینان یافته و سپس برای برقراری تماس اقدام کنید تا هزینه‌های ناخواسته‌ رومینگ را متحمل نشوید.
    هزینه مکالمات برمبنای دقیقه
    هزینه مکالمات سرویس رومینگ برمبنای دقیقه محاسبه می‌شود، یعنی برای مکالمات کمتر از 60 ثانیه، هزینه یک دقیقه مکالمه محاسبه می‌شود، پس بهتر است دقایق مکالمات خود را کامل کرده و بعد از پایان مکالمه با زدن دکمه قطع تلفن، از قطع مکالمه خود اطمینان حاصل کنید تا متحمل هزینه ناشی از عدم قطع ارتباط نشوید.
    تعرفه‌های اعلام‌شده رومینگ در اپراتورها، شامل بخش‌های تماس با ایران، تماس با همراهان در همان کشور و دریافت تماس از طرف ایران است. درصورت برقراری ارتباط بین دو تلفن همراه ایرانی در کشور میزبان، هزینه مکالمه برای تماس‌گیرنده و مخاطب مطابق با تعرفه‌های رومینگ محاسبه می‌شود. البته درصورت تماس با کشور ثالث، هزینه‌ها مطابق با تعرفه بین‌الملل کشور میزبان محاسبه می‌شود که از تعرفه تماس با ایران بیشتر است.
    با فعال کردن سرویس رومینگ، اینترنت رومینگ و اینترنت گوشی همراه هنگام سفر می‌توان از اینترنت همراه استفاده کرد. البته بسته‌های اینترنتی اپراتورهای داخلی هنگام استفاده از سرویس رومینگ، غیرفعال می‌شود و هزینه اینترنت بر اساس حجم مصرفی و مطابق با تعرفه اعلام‌شده و هزینه استفاده از این خدمات بر اساس تعرفه رومینگ محاسبه خواهد شد.
    رومینگ سیم‌کارت‌های دائمی و اعتباری
    هر یک از سیم‌کارت‌های دائمی و اعتباری شرایط خاص خود را برای استفاده از سرویس رومینگ دارند. در صورتی که سرویس رومینگ برای سیم‌کارتتان فعال نباشد، برای فعال‌سازی باید به دفاتر خدمات ارتباطی مراجعه کنید. شاید یکی از مزایای مهم استفاده از سیم‌کارت‌های اعتباری در سرویس رومینگ، امکان کنترل هزینه آن با توجه به اطلاع از میزان شارژ سیم‌کارت باشد و اینکه در صورت اتمام شارژ تلفن همراه، امکان انتقال شارژ از ایران توسط بستگان وجود دارد.
    در سیم‌کارت‌های دائمی، درصورت افزایش کارکرد تلفن همراه بیش از مبلغ ودیعه، اپراتورها مجاز به قطع تلفن همراه بوده و مسئولیت پرداخت بدهی به هر میزان تا قبل از زمان قطع بر عهده مشترک است. ضمن آنکه احتمال انتقال بخشی از مبلغ کارکرد تلفن به صورتحساب دوره بعد وجود دارد. همچنین با توجه به پرداخت هزینه مکالمات رومینگ به اپراتور طرف مقابل خارجی، این هزینه از مشترک دریافت شده و مسوولیت پرداخت آن به هر میزان برعهده مشترک است.
    اما درصورت مفقود شدن گوشی بلافاصله مراتب را به یکی از بستگان داخل کشور اطلاع داده تا از طریق مراجعه به ادارات دولتی مشترکین نسبت به قطع آن اقدام کنند. البته با فعال‌سازی پین‌کد سیم‌کارت و رمز گوشی، در صورت سرقت یا گم شدن تلفن همراه، سوء‌استفاده‌های احتمالی به حداقل می‌رسد. همچنین سیم‌کارت مشترک ممکن است توسط بدافزارها هک و از طریق آن با خارج از کشور تماس گرفته شود؛ با دانلود مطمئن نرم‌افزارها و برنامه‌های مورد نیاز از فروشگاه‌های امن و معتبر و استفاده از آنتی‌ویروس به‌روزشده، می‌توان از این‌گونه تهدیدها جلوگیری کرد.
    تعرفه رومینگ هر یک از اپراتورها در شرایط حضور در کشورهایی که قرارداد رومینگ با آن‌ها بسته شده، متفاوت است و در وب‌سایت اپراتورهای همراه قرار گرفته است. با انتخاب هر کشوری که قصد سفر به آن را دارید، می‌توانید هزینه مکالمه در آن کشور، مکالمه از آن کشور با ایران، دریافت مکالمه از ایران و سایر تعرفه‌های ارسال و دریافت پیامک و خدمات اینترنتی را مشاهده کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر