از افزایش قیمت گوشی تا جنجال خدمات ارزش افزوده

عصر کالا- افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت گوشی به دلیل مشکلات مربوط به رجیستری گوشی‌های همراه و دستکاری در آرای یک برنامه‌ی تلویزیونی که به دلیل اختلال در سامانه رأی‌گیری و مربوط به یکی از شرکت‌های خدمات ارزش افزوده بود، از مهم‌ترین اخبار حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در هفته‌ گذشته محسوب می‌شود.

از افزایش قیمت گوشی تا جنجال خدمات ارزش افزوده
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از ایسنا، هفته‌ی گذشته در حوزه‌ی ارتباطات هفته‌ی پر خبری بود. یکی از مهم‌ترین این اخبار، افزایش قیمت گوشی تلفن همراه بود. افزایش قیمت گوشی در یک سال اخیر به دلایل متفاوتی رخ داد که مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان افزایش نرخ ارز و هم‌چنین سودجویی برخی از فروشندگان پس از اجرا شدن طرح رجیستری دانست. البته افزایش قیمتی که پس از رجیستری در بازار ایجاد شد، به گفته‌ی کارشناسان یک حباب غیرمنطقی مقطعی بود، اما با توجه به این‌که گوشی یک کالای وارداتی است، پس از افزایش نرخ ارز، این کالا با افزایش قیمت دو تا سه برابری روبه‌رو شد و دیگر به قیمت قبلی خود برنگشت.

    از طرفی در روزهای اخیر هم بار دیگر افزایش قیمت گوشی اتفاق افتاد که علت آن، مشکلات مربوط به رجیستری گوشی‌های مسافری عنوان شد. درواقع بسته شدن سامانه همتا برای واردات گوشی‌های مسافری، موجب افزایش حدود 15 تا 21 درصدی قیمت گوشی شد. با وجود این، در نهایت اعلام شد پس از اعتراضات صنف موبایل‌فروش، سامانه مسافری گمرک برای ثبت تلفن‌های همراه باز شده است.

    البته برخی از کارشناسان معتقدند، واردات گوشی تلفن همراه با دریافت کارت ملی، از ابتدا اشتباه بوده و موجب شد راه واردات گوشی‌های قاچاق به شکلی دیگر باز شود؛ بدین‌ترتیب که گوشی‌هایی که به اسم مسافری وارد کشور شدند، تنها به مسافران اختصاص نداشتند و برخی از سودجویان با استفاده از کارت ملی افراد به هنگام خرید گوشی، اقدام به رجیستر کردن گوشی‌های وارداتی خود کردند. اما قطع ناگهانی این روند هم موجب ایجاد مشکلاتی شده که اکنون خود را نشان داده و موجب افزایش قیمت گوشی هم شده است.

    دستکاری در آرای مردمی

    یکی دیگر از اخبار مهم این هفته، دستکاری در آرای مردمی یک برنامه‌ی تلویزیونی بود. به‌طوری‌که تعداد زیادی از کاربران اپراتورهای تلفن همراه اعلام کردند پیامک تأیید رأی به یک برنامه‌ی تلویزیونی برایشان ارسال شده، در حالی که آن‌ها اصلاً در این رأی‌گیری شرکت نکرده بودند و یا رای‌شان برنامه دیگری بوده است. این موضوع از اختلال در سامانه رأی‌گیری بخش مردمی جشنواره تلویزیونی جام‌جم حاکی بود.

    ‎پس از آن، روابط عمومی معاونت سیما در خبری اختلال در سیستم رأی‌گیری را تأیید کرد و آن را به استقبال مردم از نظرسنجی نسبت داد. در این خبر اعلام شد، «رای‌گیری بخش مردمی جشنواره تلویزیونی جام‌جم که از 23 بهمن شروع شد، تا پنجشنبه 9 اسفند بیش از 40 میلیون رأی در سامانه USSD و روبیکا به خود اختصاص داد، اما ایجاد اختلال در این سامانه حاشیه ساز شد.» روابط عمومی معاونت سیما هم‌چنین اعلام کرد، اصالت آرای رسیده در بازه زمانی بروز اختلال، در حال بررسی است.

    ‏از طرفی دبیر جشنواره تلویزیونی جام جم مدعی شد «جابجایی آرای نظرسنجی محبوب‌ترین برنامه صداوسیما را شرکتی که از وزارت ارتباطات مجوز دارد، انجام داده است.»، اما سیدجمال هادیان -رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات- این ادعا را رد کرده و گفت: تغییر آرا در شرکت طرف قرارداد تبلیغات انحصاری صدا و سیما صورت گرفته است که هیچ مجوزی از وزارت ارتباطات ندارد.

    همچنین وزیر ارتباطات، با تاکید بر شفاف‌سازی در این زمینه در یک پست توییتری نوشت: ‏شرکت‌های ارزش افزوده و USSD مجوزی از وزارت ICT ندارند و فعالیت آن‌ها مطابق قانون تجارت است، اگر آنگونه که در بخش‌های خبری دیشب سیما طرح شد، فعالیت آن‌ها باید با اخذ مجوز از وزارت ICT باشد، مطابق مصوبه 192 کمیسیون تنظیم مقررات، تبلیغ یا فعالیت آن‌ها سریعاً در صداوسیما متوقف شود.

    داستان حذف برنامه‌های ایرانی از گوشی‌های آیفون

    یکی دیگر از اخبار روزهای اخیر حوزه‌ی ارتباطات، غیرفعال شدن برخی از اپلیکیشن‌های ایرانی در گوشی‌های آیفون بود. در حالی که از شهریورماه سال گذشته، برخی از اپلیکیشن‌های ایرانی به‌دنبال ایجاد محدودیت و تحریم‌های آمریکا از اپ‌استور حذف شده بودند، شرکت‌ها برای دور زدن محدودیت ایجاد شده، سراغ استفاده از اکانت‌های اینترپرایز (Enterprise) رفتند. اما در روزهای اخیر، برخی از توسعه‌دهندگانِ برنامه‌های آی‌اواس از این روش برای انتشار نسخه‌های هک‌شده اپلیکیشن‌های مختلفی استفاده کردند.

    این موضوع باعث شد اپل تصمیم بگیرد برای جلوگیری از سوءاستفاده از این روش، به غیرفعال کردن اکانت‌های اینترپرایز اقدام کند. در این میان، تعدادی از پرمخاطب‌ترین اپلیکیشن‌های ایرانی از جمله برنامه‌های حوزه پرداخت و تاکسی آنلاین و غیره، در گوشی‌های با سیستم عامل iOS نیز با مشکل مواجه شدند. که در آخرین اخبار، محمدجعفر نعناکار - مدیرکل حقوقی سازمان فناوری اطلاعات - از تجمیع گزارش‌های فنی و حقوقی برای حل این مشکل خبر داد.

    نعناکار هم‌چنین با بیان این‌که مردم در انتخاب مدل گوشی خود آزادند، اظهار کرد: بحث این است که اگر کشوری مانند آمریکا محصول ما را تحریم می‌کند و نمی‌گذارد ما استفاده کنیم، بهترین کار این است که ما هم آن‌ها را تحریم کنیم. ما خرید گوشی‌های این برند، پولی را از چرخه‌ی اقتصاد خود خارج کرده و به آن‌ها وارد می‌کنیم، درصورتی‌که شاید بتوانیم انتخاب‌های بهتری داشته باشیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر