۲۰۱۷؛ سال موبایل‌های بی‌حاشیه

عصر کالا- رقابت در بازار موبایل سال‌هاست که شدت گرفته و حالا تولیدکنندگان برتر موبایل همواره به فکری ابداعی جذاب برای کاربران هستند تا بتوانند خود را از رقبا متمایز کنند و بر مخاطبانشان بیفزایند.

۲۰۱۷؛ سال موبایل‌های بی‌حاشیه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از اقتصاد آنلاین، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در حوزه گوشی‌های هوشمند این روزها مطرح می‌شود، حاشیه موبایل‌هاست. یکی دو سالی می‌شود که کم‌کردن حاشیه تلفن‌های هوشمند از بحث‌های داغ دنیای موبایل شده است و حالا دیگر اپل هم که همیشه سعی کرده خود را از دیگر تولیدکنندگان موبایل جدا کند و به دنبال آنها نرود به این نتیجه رسیده است که باید حاشیه تلفن‌های جدیدش را کم کند و همرنگ جماعت شود.به گزارش دنیای اقتصاد، تولیدکنندگان در این راه از هیچ کوششی دریغ نکردند و حتی حاضر به حذف دکمه فیزیکی هوم هم شده‌اند تا نمایشگر بزرگ‌تری را در اختیار مشتریان خود قرار دهند؛ نمایشگری بزرگ در عین اینکه سایز گوشی بزرگ نشده و از لحاظ ابعاد هم به راحتی گذشته در دست جا می‌گیرد. برخی کمپانی‌ها هم که رسمشان بر این بوده که لوگوی شرکت خود را در قاب جلویی گوشی‌هایشان بزنند در راه کم‌حاشیه‌کردن موبایل، لوگوی شرکتشان را هم فدا کرده و آن را حذف کرده‌اند. یکی دیگر از موضوعات مهمی که در این میان مطرح است به دوربین جلو برمی‌گردد. با توجه به اینکه طراحان روز‌به‌روز ابعاد صفحه نمایش را بزرگ‌تر می‌کنند و درواقع چیزی نمانده که درصدی از صفحه نمایش به بدنه اختصاص نداشته باشد، پس تکلیف دوربین سلفی چه می‌شود؟ آن هم دوربین به این مهمی که مشتریان قابل توجهی را به سمت خود جذب کرده و حالا دیگر برای بسیاری از کاربران یکی از معیارهای مهم انتخاب گوشی هوشمند است. به هر حال تاکنون طراحان ایده‌های متفاوتی برای کم‌حاشیه‌کردن موبایل‌ها و حتی بی‌حاشیه‌کردن آنها عرضه کرده‌اند و این ایده‌ها و خلاقیت‌ها همچنان ادامه دارد؛ چراکه در آن سوی میدان کاربران و مشتریان هم استقبال خوبی از این نوع صفحه‌نمایش‌ها کرده‌اند.
    میل به صفحه‌نمایش بزرگ
    درواقع این سیل تمایل به استفاده از موبایل‌هایی با نمایشگر بزرگ از سال‌ها پیش شروع شد که تولیدکنندگان و طراحان هم به‌تبع آن، شروع به بزرگ‌کردن ابعاد موبایل‌ها کردند و استقبال از آن کم نبود و بیشتر مخاطبان ترجیح می‌دادند و می‌دهند که نمایشگر موبایلشان تا حد امکان بزرگ باشد؛ ولی این امکان برای طراحان نامحدود نبود و بیشتر از آنچه هست نمی‌توانستند موبایل‌ها را بزرگ کنند. چراکه در آن صورت کار با موبایل و در دست گرفتن آن برای کاربر سخت و آزاردهنده می‌شد. ولی از طرفی اشتیاق به استفاده از نمایشگر بزرگ‌تر همچنان در بین کاربران موبایل موج می‌زد. همین موضوع طراحان و تولیدکنندگان تلفن‌های هوشمند را به تکاپو انداخت تا به فکر راه حلی باشند که در عین اینکه ابعاد موبایل را بزرگ‌تر و کار با آن را سخت نکنند، چاره‌ای بیندیشند تا نمایشگر بزرگ‌تری در اختیار مشتری قرار گیرد. نتیجه آن هم همین موبایل‌های بی‌حاشیه و اگر درست‌تر بگوییم کم‌حاشیه شد.
    نخستین بی‌حاشیه
    اگر بخواهیم نخستین موبایلی را که در این راه پا نهاد معرفی کنیم در کمال تعجب باید بگوییم که این کمپانی نه اپل بوده و نه گوگل. بلکه یک کمپانی چینی و البته نام‌آشنا بوده که نخستین موبایل کم حاشیه را معرفی کرد. بله حدستان درست است؛ شیائومی. شیائومی در این سال‌ها توانسته به‌خوبی در حوزه موبایل بدرخشد و اگرچه MI MIX خود را در تعداد محدود و با قیمت بالا عرضه کرد، با این حال نباید فراموش کنیم که در مسیر کم‌حاشیه کردن موبایل‌های هوشمند MI MIX شیائومی پیشقدم بوده است. این گوشی با صفحه‌نمایش 4/ 6 اینچی و نسبت تصویر 6/ 83 درصد در اکتبر 2016 معرفی شد. اگر تصوری از این درصد ندارید که چه ابعادی از صفحه‌نمایش را دربرمی‌گیرد، می‌توانید با آی‌فون 7 پلاس مقایسه کنید که نسبت تصویر به بدنه در این گوشی 7/ 67درصد است. با این مقایسه می‌توان دریافت که شیائومی چه درصدی از بدنه تصویر را به صفحه‌نمایش اختصاص داده است.
    MI MIX در ابعاد 8/ 158× 9/ 7× 9/ 81 میلی‌متر طراحی شده است. این گوشی با اینکه وزن 209 گرمی دارد موبایل خوش‌دستی است و گوشه‌های گرد و نسبت صفحه‌نمایش به بدنه هم که دست‌کم در زمان معرفی هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کرد. سنسور اثر انگشت این گوشی نیز با دقت و سرعت بالایی که دارد در پشت قاب جا گرفته است. این گوشی در دو نسخه با حافظه‌های متفاوت عرضه شده است؛ یکی از نسخه‌ها حافظه داخلی 128 گیگابایتی و حافظه رم 4 گیگابایتی دارد و نسخه دیگر حافظه داخلی 256 گیگابایتی و حافظه رم 6 گیگابایتی. اسنپ‌دراگون 821، دوربین اصلی 16 و دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی و مجهزبودن به اندروید مارشملو با قابلیت ارتقا به اندروید نوگت برخی از ویژگی‌های این تلفن هوشمند چینی به شمار می‌رود که آغازگر موبایل‌های بی‌حاشیه در دنیا بوده است.
    بی‌حاشیه‌ خالق اندروید
    اگر به دنیای تکنولوژی علاقه‌مند باشید، حتما اندری روبین، خالق اندروید را می‌شناسید. او در مه ‌2017 یعنی حدود سه ماه پیش نخستین تلفن هوشمندش را با عنوان Essential معرفی کرد که البته یک موبایل بی‌حاشیه و از لحاظ ظاهری متفاوت است. این گوشی با وزن 185 گرم ابعادی معادل 5/ 141× 8/ 7× 1/ 71 میلی‌متر دارد. صفحه نمایش Essential معادل 71/ 5 اینچ با نسبت تصویر 9/ 84 درصد است. اندی روبین در این گوشی سعی کرده مانع دوربین سلفی را تا حد امکان از میان بردارد. دوربین سلفی این دوربین در لبه‌ بالایی، با نمایشگر احاطه شده است. نکته‌ جالب در مورد لبه‌ بالایی گوشی اسنشیال این است که حتی نوار بالای اندروید نیز این قسمت را پوشش نمی‌دهد. اسنپدراگون 835، حافظه‌ رم 4 گیگابایتی و حافظه‌ داخلی 128 گیگابایتی، حذف درگاه 3‌.5‌ میلی‌متری هدفون، دوربین 13 مگاپیکسلی با f/ 1.85 و دوربین سلفی 8مگاپیکسلی با f.2.2 از ویژگی‌های این گوشی هوشمند است. همچنین اسنشیال به باتری 3040 میلی‌آمپری مجهز شده است.
    پیروان بعدی
    به‌دنبال استقبال از موبایل‌های کم‌حاشیه حالا دیگر کمتر شرکتی را می‌بینید که از این راه تبعیت نکرده باشد. یکی از مهم‌ترین پیروان این انقلاب کمپانی سامسونگ است. سامسونگ با عرضه گلکسی S8 و S8 پلاس در ماه مارس 2017 جای خود را در میان کم‌حاشیه‌ها محکم کرد. نسبت صفحه‌نمایش این گوشی‌ها به ترتیب 6/ 83 و 84 درصد است. این گوشی‌ها با توجه به اینکه از قابلیت Edge Screen و همچنین فناوری AMOLED بهره می‌برند بیشترین درصد نسبت صفحه نمایش به بدنه را به خود اختصاص داده‌اند. این کمپانی در جدیدترین گوشی خود یعنی گلکسی نوت 8 از قاعده کم‌حاشیه‌بودن پیروی کرده است. گلکسی نوت 8 که کمتر از یک ماه از معرفی آن می‌گذرد از صفحه نمایش 3/ 6 اینچی با نسبت تصویر به بدنه 2/ 83 درصد بهره می‌برد. صفحه‌نمایش نوت 8 در مقایسه با دو گوشی قبلی بزرگ‌تر و انحنای گوشی در لبه‌ها بیشتر است.
    یکی دیگر از کمپانی‌های علاقه‌مند به استفاده از گوشی‌های کم‌حاشیه ال‌جی است. این شرکت با عرضه مدل Q6 در جولای 2017 کم‌حاشیه ارزان‌قیمتش را وارد بازار موبایل کرد. نسبت صفحه‌نمایش به بدنه این گوشی 5/ 5 اینچی 78 درصد است.  کمپانی ال‌جی در Q6 اسکنر اثر انگشت نگذاشته و البته به جای آن قابلیت باز‌شدن قفل با تشخیص چهره را تعبیه کرده است. اما این کمپانی برای استفاده از حاشیه‌های کم در موبایل‌هایش به این میان‌رده بسنده نکرد و چند روز پیش در جریان نمایشگاه ایفای 2017 از پرچمداری با قدرت رونمایی کرد که صفحه‌نمایشی کم‌حاشیه دارد. ال‌جی V30 نام این پرچمدار است که با صفحه‌نمایش 6 اینچی از نسبت صفحه به بدنه 2/ 81 درصدی بهره می‌برد. سنسور اثر انگشت این تلفن هوشمند در پشت قاب و زیر دوربین جای گرفته است. در میان کمپانی‌های مطرح حوزه تلفن همراه نام اپل فراموش‌نشدنی است. هرچند اپل در سال‌های اخیر و درواقع پس از مرگ استیو جابز نتوانست مانند گذشته بدرخشد و طرفداران بسیاری را از دست داد با این حال هنوز هم در میان سرها سری دارد.
    این کمپانی قرار است آی‌فون 8 را که کمتر از 10 روز دیگر معرفی می‌شود با حاشیه‌هایی کم و طبق شایعات با نسبت تصویر به بدنه 86 درصد عرضه کند. به احتمال زیاد قرار است دکمه هوم در این گوشی حذف و یک رابط کاربری جدید مبتنی بر ژست و حالت کاربر جایگزین آن شود. ظاهرا اپل برای پشتیبانی از تکنولوژی جدید تشخیص چهره دوربین‌های جلویی را در یک پیکربندی جدید در نوار بالای صفحه نمایش لبه به لبه جدید تنظیم کرده است. شایعات درباره آی‌فون جدید به‌رسم هر سال زیاد است و نمی‌توان به‌یقین گفت کدام درست است و کدام غلط. اما موضوع مهم و قطعی در این میان، گرایش اپل به کم‌کردن حاشیه‌ها و وار‌د‌شدن به این حوزه است. در انتها هم بد نیست این مطلب را با شیائومی به پایان برسانیم که آغازگر این راه بود و حالا هم تصمیم دارد در پرچمدار جدیدش حاشیه‌ها را از سه طرف به کم‌ترین حالت ممکن برساند. Mi MIX 2 بر اساس تصاویر و اطلاعاتی که منتشر شده فقط کمی در قسمت پایین حاشیه دارد و باقی همه صفحه‌نمایش است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر