عدم تحویل تعدادی از گوشی‌های داخلی؛ علت چیست؟

عصر کالا- به گفته برخی از خریداران گوشی، یکی از شرکت‌ها که به عنوان تولیدکننده گوشی‌های ایرانی شناخته شده است، در تحویل گوشی‌های پیش‌فروش خود از سال گذشته تا امروز بدقولی کرده و خریدارانی که قرار بوده در اردیبهشت‌ماه سال جاری گوشی‌های خود را دریافت کنند، هنوز موفق به این موضوع نشده‌اند.

عدم تحویل تعدادی از گوشی‌های داخلی؛ علت چیست؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، یکی از شرکت‌های داخلی که در زمینه تولید گوشی تلفن‌همراه فعالیت دارد، از بهمن‌ماه سال گذشته به پیش‌فروش گوشی‌های خود با نام جنرال لوکس شاهین اقدام کرد. قیمتی که آن زمان خریداران برای دریافت گوشی پرداخت کردند، یک میلیون تومان و قرار بود اردیبهشت‌ماه سال جاری به خریداران تحویل داده شود، اما این موضوع طبق اظهارات خریداران تا امروز اتفاق نیفتاده است.

     

    بر این اساس در حالی که اولین تاریخ ارسال گوشی‌های مورد نظر اردیبهشت‌ماه و برای گروه دوم اواخر خرداد ذکر شده بود، در اولین اطلاعیه شرکت ارتباط همراه گویا اروند درخصوص ارسال گوشی‌های شاهین پیش‌خریدشده، پس از یک ماه تاخیر برای گروه اول و در تاریخ 27 خردادماه در وب‌سایت این شرکت، نوشته شد که سفارش آن‌ها ظرف روزهای آغازین تیرماه ارسال خواهد شد.

    علت تاخیر: مشکلات نرم‌افزاری و گمرکی

    در این اطلاعیه نوشته شده است: «دو  علت برای تاخیر پیش‌آمده برای تحویل گوشی شاهین وجود دارد. علت اول بحث نرم‌افزاری شاهین بود. لازم به توضیح است هنگامی که شما قطعات مختلف نظیر دوربین، پردازنده، حافظه و ... را در کنار هم برای یک گوشی جدید تولیدی استفاده می‌کنید، سیستم عامل اندروید نیز باید با تمام این قطعات انطباق لازمه را پیدا کند که این مورد برای بهبود عملکرد نرم‌افزاری از نظر کیفیت نرم‌افزار دوربین، سرعت اجرا و... مدتی به طول انجامید تا بهترین عملکرد را برای گوشی شاهد باشیم. علت دوم تاخیری بابت قطعات بود. بخشی از قطعات طبعا نیاز به واردات داشتند که با مشکلاتی مواجه شده و رسیدن این قطعات با تاخیر مواجه شد.»

    در نهایت در این اطلاعیه عنوان شده که «تمامی مشکلات فوق مرتفع شده» و «ارسال شاهین از روزهای اولیه تیرماه برای همه خریداران شاهین آغاز خواهد شد.»

    اما با گذشت دو هفته از انتشار این اطلاعیه و در حالی که روزهای ابتدایی تیرماه برای ارسال گوشی‌ها ذکر شده بود، این شرکت در اطلاعیه‌ی بعدی خود در 11 تیرماه بار دیگر مشکل عدم ارسال گوشی‌ها را مربوط به نرم‌افزار دوربین و مشکل دیگر را وارد کردن برخی قطعات عنوان کرده که در کشور تولید نمی‌شود و وارداتی است.

    در این اطلاعیه هم نوشته شده بود: «برخی از قطعات نهایی این گوشی اردیبهشت‌ماه وارد گمرک کشور شده که متاسفانه از آن زمان در گمرک خوابیده و بروکراسی جدید قوانین گمرکی مانع بزرگی برای ترخیص آن‌ها شده است. با توجه به عدم تحقق زمان‌بندی و امیدواری‌هایی که از گمرک بابت ترخیص قطعات به ما داده شده بود، تاخیرات مهمی در تحویل این محصول را شاهد بودیم. تلاش جدی و مستمری برای ترخیص سری نهایی قطعات در حال انجام است. بلافاصله پس از ترخیص بخش نهایی قطعات، مراحل پایانی تولید ظرف یک هفته تکمیل شده و ارسال سفارشات آغاز خواهد شد. این فرایند حداکثر طی چند هفته آینده انجام خواهد شد.»

    اطلاعیه‌ای دیگر، با وعده‌ی آخر مرداد

    با وجود این، تیرماه هم در حالی به پایان رسید که این گوشی‌ها به خریداران تحویل داده نشد و شرکت باز هم اطلاعیه‌ی خود را، این بار از طرف مدیرعامل شرکت و البته با تاخیری چند روزه از زمان وعده‌داده‌ شده، در تاریخ پنجم مرداد این‌گونه منتشر کرد: «طی دو ماه اخیر مشکلاتی برای تولید و تحویل گوشی‌های شاهین مورد تعهد را شاهد بودیم. پس از برطرف کردن مشکلات نرم‌افزاری، قطعاتی از گوشی که وارداتی است، همزمان با تغییر قوانین گمرکی و تغییرات اقتصادی و ارزی، برای ترخیص از گمرک با مشکل مواجه شدند. شرکت جی‌ال‌ایکس در این مدت تمام تلاش‌ها و پیگیری‌های لازم را انجام داده است که هرچه سریع‌تر قطعات ترخیص شوند. مشخصا کارخانه بیشترین تلاش را برای حل مشکل داشته و همچنین شرکت در این مسیر علاوه بر تاخیر در خدمت‌رسانی به مشتریان عزیز این محصول، متحمل ضررهای مالی و معنوی نیز شده است.

    طی دو ماه اخیر سرمایه شرکت در گمرک و بانک متوقف شده و همچنین خط تولید محصول و قطعات موجود در کارخانه و نیز نیروی انسانی شاغل در این خط تولید در این مدت دو ماه اخیر فعالیتی نداشته و همین مواد باعث ناراحتی همراهان همیشگی جی‌ال‌ایکس نیز شده است. اما طی چند روز اخیر با تلاش و پیگیری وزیر محترم ارتباطات مشکلات گمرکی در حال رفع است و مراحل نهایی ترخیص از گمرک انشاءللـه بزودی انجام خواهد شد.

    ضمن عرض پوزش مجدد از تاخیر به‌وجودآمده در تحویل گوشی‌های ثبت‌نامی تمام تلاش خود را برای ارسال سریع‌تر سفارشات انجام خواهیم داد. انشاءاللـه تا آخر ماه جاری ارسال انجام خواهد شد و همان‌گونه که پیش از این ذکر شده بود جهت جبران تاخیر هرچند ناچیز، شرکت یک عدد ایرفون بلوتوثی را به عنوان هدیه برای کاربران در نظر گرفته است.»

    تماس با مسوولان این شرکت برای دریافت توضیح بیشتر مقدور نبود اما این‌طور که در آخرین اطلاعیه‌ی شرکت جی‌ال‌ایکس برای تاخیر در تحویل گوشی‌های جنرال لوکس شاهین نوشته شده است، آخر مردادماه پس از سه ماه تاخیر، بالاخره ارسال انجام خواهد شد؛ صرف نظر از اینکه افرادی که اقدام به پیش‌خرید گوشی‌ها کرده و در شرایط کنونی اقتصادی، هزینه‌ای برای خرید گوشی کرده‌اند، با چندین ماه تاخیر هم مواجه شده و بعضا ممکن است ضرری هم متحمل شده باشند، چنین تاخیرها و بدقولی‌هایی در تعهدات، ممکن است نظر کسانی را که با هدف حمایت از تولید داخل اقدام به خرید می‌کنند هم برگرداند و آن‌ها را دلسرد کند. هرچند همچنان این امید وجود دارد که این بار آخرین وعده‌ی شرکت باشد و اطلاعیه‌ی جدیدی برای توجیه تاخیر منتشر نشود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر