آیا می‌توان گوشی را از شب تا صبح به شارژ زد؟

عصر کالا- بسیاری از کاربران گوشی‌های هوشمند هنگام شب و قبل از خواب گوشی خود را به شارژر متصل می‌کنند و آن را تا روز بعد در همان حال رها می‌کنند.

آیا می‌توان گوشی را از شب تا صبح به شارژ زد؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از آی تی رسان، از همان زمان‌های قدیم که باتری‌های مختلف پا به دنیای تکنولوژی گذاشتند، صدها عقیده مختلف درباره عمر، افزایش کارایی و نحوه شارژ آنها مطرح شد. امروز هم که شاهد باتری‌های لیتیوم یونی در تلفن‌های هوشمند هستیم، تفکرات مختلفی درباره این‌ که چه‌ طور عمر مفید باتری گوشی را افزایش دهیم، وجود دارد. یکی از این تفکرات درباره نحوه شارژ شدن باتری گوشی‌های هوشمند این بوده که آیا پس از این‌ که شارژ باتری به 100 رسید، باید گوشی را از شارژر جدا کرد یا نه.

    بسیاری از کاربران گوشی‌های هوشمند هنگام شب و قبل از خواب گوشی خود را به شارژر متصل می‌کنند و آن را تا روز بعد در همان حال رها می‌کنند. در واقع گوشی که چیزی بین 1 تا 3 ساعت برای شارژ شدن نیاز دارد، در این حالت شاید نزدیک به 7 تا 10 ساعت به شارژر متصل باشد.

    تفکر و عقاید زیادی در پس این عمل وجود دارد. عده‌ای باور دارند که این کار فشار زیادی به باتری وارد می‌کند و باعث کم شدن عمر مفید آن می‌شود. تعدادی می‌گویند با انجام این کار خطر انفجار و آتش گرفتن باتری دستگاه وجود داشته و بهتر است بلافاصله پس از تکمیل شدن شارژ باتری، آن را از برق بکشید. عده‌ای هم بر این باورند که نگه‌ داشتن گوشی در شارژ بعد از 100 درصد شدن هیچ‌گاه مشکل‌ساز نخواهد بود.

    اما عقیده کدام دسته درست است؟ آیا می‌توان با خیال راحت گوشی را از شب تا صبح در شارژ گذاشت؟

    برای پاسخ باید به شما بگوییم که در زمان گذشته نوع خاصی از باتری‌های لیتیوم یونی در دستگاه‌های مختلف استفاده می‌شد که شاید برای آنها بتوان این تفکرات را قبول کرد. اگر بعد از تکمیل شدن شارژ باتری‌هایی که در آن زمان استفاده می‌شدند، دستگاه را از شارژر جدا نمی‌کردید، باتری شروع به داغ کردن می‌کرد که همین موضوع باعث آسیب رسیدن به آن می‌شد. در برخی مواقع هم با داغ شدن بیش از حد، باتری‌ها منفجر می‌شدند یا آتش می‌گرفتند.

    اما دستگاه‌های امروزی بسیار هوشمند شده‌اند و نباید نگرانی خاصی در این‌ باره داشته باشید. در واقع با 100 درصد شدن شارژ، دستگاه جلوی ادامه فرآیند را می‌گیرد و مشکل خاصی را مانند کم شدن عمر یا حتی انفجار و آتش‌سوزی برای‌تان ایجاد نمی‌کند. انجام چنین کاری برای باتری‌های جدید باعث می‌شود تا دستگاه هر بار به‌ طور کامل و به اندازه ظرفیتش فول‌شارژ شود که چنین چیزی برای باتری نه‌ تنها ضرر ندارد بلکه مفید هم خواهد بود.

    اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که برای فول‌‌شارژ بودن گوشی در هنگام صبح، آن را از شب تا وقتی که بیدار می‌شوید به شارژر متصل می‌کنید، به این کار ادامه دهید و نگران چیزی نباشید

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر