چه چیز در دوربین جدید اولتراپیکسل ۳ اچ تی سی یو ۱۱ تغییر کرده است

عصر کالا- اچ‌تی‌سی از فناوری اولتراپیکسل ۳ در گوشی‌ اچ‌تی‌سی یو ۱۱ بهره گرفته است. در این مطلب قصد داریم تغییرات این تکنولوژی را نسبت به نسل قبلی‌ مرور کنیم.

چه چیز در دوربین جدید اولتراپیکسل ۳ اچ تی سی یو ۱۱ تغییر کرده است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از زومیت ؛ اچ‌تی‌سی از سال 2013 از برند اولتراپیکسل برای توصیف دوربین برخی گوشی‌های هوشمند خود استفاده می‌کند. اگر بخواهیم دقیق‌تر اعلام کنیم این کمپانی از زمان معرفی گوشی اچ‌تی‌سی وان از برند یاد شده استفاده کرده است. اولتراپیکسل یعنی تعداد مگاپیکسل‌ها کم‌تر اهمیت دارد و به‌جای آن از پیکسل‌هایی با ابعاد بزرگ‌تر بهره گرفته می‌شود تا در نتیجه تصاویر بهتری توسط دوربین ثبت شود. اولین نسل از دوربین‌های اولتراپیکسل اچ‌تی‌سی نتوانست توجه کاربران را به خود جلب کند و این مورد تا زمان معرفی گوشی اچ‌تی‌سی 10 ادامه داشت. در واقع می‌توان گفت که اچ‌تی‌سی 10 اولین پرچمدار مجهز به دوربین اولتراپیکسل اچ‌تی‌سی است که کیفیت بالایی را ارائه می‌دهد. این دستگاه از نسل دوم فناوری اولتراپیکسل اچ‌تی‌سی بهره می‌برد که تعادل بسیار بهتری را بین تعداد مگاپیکسل‌ها و ابعاد پیکسل‌ها ایجاد می‌کند.

    اما به‌تازگی جدیدترین گوشی‌هوشمند پرچمدار اچ‌تی‌سی موسوم به اچ‌تی‌سی یو 11 به همراه فناوری اولتراپیکسل 3 معرفی شده است. شاید در نگاه اول این فناوری جدید نسبت به نسل قبلی‌ خود تغییر زیادی نداشته باشد اما در این مطلب به تمامی تغییراتی که در فناوری اولتراپیکسل 3 اعمال شده خواهیم پرداخت.
    مشخصات

    رزولوشن تصاویر ایجاد شده با فناوری اولتراپیکسل 3 با رزولوشن تصاویر ایجاد شده با فناوری اولتراپیکسل 2 که در گوشی‌هوشمند اچ‌تی‌سی یو الترا بکار گرفته شده، یکسان است. اما حالا ابعاد پیکسل‌ها به 1.4 میکرومتر کاهش یافته و به همین دلیل می‌توان انتظار داشت که سنسور دوربین نیز کوچک‌تر شده باشد. جای هیچ بحثی نیست که با پیکسل‌های کوچک‌تر در جذب نور عملکرد ضعیف‌تری دارند و نویز دیجیتال بیشتری هم تولید می‌کنند که البته هیچ کاربری چنین ویژگی‌هایی را در دوربین یک گوشی‌هوشمند پرچمدار نمی‌پسندد. اما شاید گشودگی دیافراگم بیشتر بتواند کاهش یافتن سایز پیکسل‌ها را جبران کند. دوربین اچ‌تی‌سی یو 11 از گشودگی دیافراگم F/1.7 بهره می‌برد که همین امرسبب خواهد شد تا نور بیشتری توسط لنز جدب شود.
     

    شاید متوجه این موضوع شده‌ باشید که گوشی‌هوشمند اچ‌تی‌سی یو 11 از قابلیت فوکوس خودکار لیزری بی‌بهره است. اما دلیل حذف این ویژگی از محصول مذکور چیست؟ گوشی اچ‌تی‌سی یو الترا از قابلیت فوکوس خودکار تشخیص فاز استفاده می‌کند که در این روش صدها پیکسل در سنسور تصویری به سیستم فوکوس کردن دوربین کمک می‌کنند. حالا گوشی‌ یو 11 از قابلیتی به‌نام فوکوس خودکار پیکسل دوگانه بهره می‌برد که عملکردی مشابه فوکوس خودکار تشخیص فاز دارد. تفاوت کلیدی این دو روش این است که در روش دوم از میلیون‌ها پیکسل برای کمک به سیستم فوکوس خودکار دوربین بهره گرفته می‌شود. نتیجه‌ی این تغییر چیست؟ در نتیجه‌ی استفاده از این روش جدید سرعت فوکوس روی سوژه‌ها در شرایط نوری مختلف افزایش می‌یابد.

    یکی دیگر از مواردی که هنگام معرفی اچ‌تی‌سی یو 11 به آن اشاره شد، سیستم تثیبت‌گر اپتیکال تصویر بهبود یافته‌ی این محصول است. در حالت کلی این ویژگی باعث می‌شود هنگام فیلم‌برداری با گوشی، لرزش دست‌ها با حرکت موتورهایی بسیار کوچک به میزان قابل توجهی خنثی شود تا در نتیجه ویدیوها و تصاویری بدون لرزش تولید شوند. لرزش‌گیر اپتیکال باعث خواهد شد تا نویز و محو شدگی تصاویر کاهش یابد و وجود این قابلیت به‌خصوص در شرایطی که نور محیط کافی نباشد اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

    ویژگی خاص تثبیت‌گر اپتیکال تصویر دوربین گوشی‌هوشمند یو 11 پنج محوره بودن آن است. به عبارت دیگر تثبیت‌گر اپتیکال اچ‌تی‌سی یو 11 در تئوری باید نسبت به دیگر گوشی‌های هوشمند کنونی عملکرد بهتری در حذف لرزش‌های دست در هر جهتی داشته باشد. دوربین این گوشی از تثبیت‌گر دیجیتال تصویر نیز بهره می‌برد اگرچه هنوز دقیقا مشخص نشده که این ویژگی در چه شرایطی و چگونه فعال خواهد شد.

    اچ‌تی‌سی از نظر نرم‌افزاری نیز امکانات جدیدی را برای دوربین گوشی‌هوشمند یو 11 در نظر گرفته است. نرم‌افزار دوربین این دستگاه علاوه بر قابلیت کاهش نویز و الگوریتم‌های تنظیم نور سفید، حالا از ویژگی جدیدی به‌نام HDR Boost بهره می‌برد. در توضیحات فنی این قابلیت نوشته شده که چگونه باعث افزایش کیفیت تصاویر می‌شود اما هدف اصلی از اضافه شدن ویژگی یاد شده، ارائه‌ی امکان تصویر‌برداری اچ‌دی‌آر بدون تاخیر قابل‌ توجه است. همانطور که توضیح داده شده، برای دست‌یابی به این هدف چندین فریم با سرعت زیاد ثبت و بهترین بخش‌های هر فریم برای تولید یک تصویر نهایی با کیفیت انتخاب و با یکدیگر ترکیب می‌شوند.
    ویدیوهایی شفاف‌تر، با صدایی بهتر

    اچ تی سی یو 11

    وجود تثبیت‌گر اپتیکال 5 محوره و تثبیت‌گر دیجیتال و نیز تکنولوژی فوکوس پیکسل دوگانه‌ی موجود در گوشی اچ‌تی‌سی یو 11 همگی باعث افزایش کیفیت ویدیوهای این دستگاه می‌شوند. اما افزون بر این قابلیت‌ها گوشی مورد بحث از تکنیکی به نام کاهش‌دهنده‌ی نویز زمانی بهره می‌برد. در این تکنیک اساسا هر فریم با استفاده از اطلاعات به‌دست آمده از فریم قبلی و فریم بعدی بهبود پیدا می‌کند و در نتیجه ویدیو‌های ثبت شده با دوربین گوشی یو 11 نویز کم‌تری خواهند داشت و شفافیت آن‌ها نیز افزایش می‌یابد. اما در حال حاضر هنوز مشخص نیست که آیا این تکنیک فقط برای ویدیو‌هایی با کیفیت 1080p است یا خیر. مسلما ثبت ویدیو با کیفیت 4K نیاز به منابع سخت‌افزاری بیشتری دارد. به‌نظر می‌رسد اسنپدراگون 835 قدرت کافی برای انجام فیلترگذاری روی این نوع ویدیوها را ندارد.

    حال که بحث در مورد ویدیو به‌ میان آمده، بد نیست اشاره کنیم که اچ‌تی‌سی برای ثبت صدای ویدیوهای گوشی اچ‌تی‌سی یو 11 از چهار میکروفون بهره گرفته است. فوکوس آکوستیک به صورت خودکار می‌تواند حجم صدا را بر اساس میزان بزرگ‌نمایی روی سوژه‌ها تنظیم کند. با بزرگ‌نمایی روی سوژه‌ها هنگام فیلم‌برداری، حجم صدای دریافتی توسط میکروفون‌های گوشی یو 11 نیز افزایش می‌یابد. به عبارت دیگر این فرآیند شبیه به زمانی است که شما خودتان با گوشی به سمت سوژه حرکت می‌کنید.
    اولتراپیکسل 3؛ جمع‌بندی

    فعلا نمی‌توان توضیحات بیشتری در مورد نسل سوم تکنولوژی اولتراپیکسل اچ‌تی‌سی ارائه کرد. در واقع باید گوشی‌ اچ‌تی‌سی یو 11 را از نزدیک بررسی کنیم تا بتوانیم اطلاعات بیشتری در مورد فناوری یاد شده به‌دست آوریم. اما با توجه به آنچه تا کنون در مورد این تکنولوژی می‌دانیم و با در نظر گرفتن تصاویر اولیه‌ی ثبت شده با دوربین یو 11 می‌توان قابلیت‌های نسل سوم اولتراپیکسل را تکاملی دانست و نه انقلابی. بر اساس تمام شواهد موجود، مشخص شده که اچ‌تی‌سی آزمایش‌های ریسکی زیادی روی دوربین پرچمدار جدید خود انجام داده است. به‌نظر می‌رسد پس از گوشی‌ اچ‌تی‌سی 10 این شرکت سرانجام موفق شده محصولی را معرفی کند که فاکتورهای خوبی برای تبدیل شدن به یک محصول محبوب دارد.

    در نهایت این سوال در ذهن بسیاری از علاقمندان به گوشی‌های هوشمند به وجود می‌آید که آیا دوربین اچ‌تی‌سی یو 11 می‌تواند رقیبی جدی برای دوربین سایر پرچمداران بازار باشد؟ شاید پاسخ به این سوال مثبت باشد اما در عین‌حال نمی‌توان این مورد را با صراحت تایید کرد. در هر صورت پس از انجام بررسی‌های مختلف روی اچ‌تی‌سی یو 11 می‌توان با اطمینان در مورد دوربین این محصول نظر داد.

    نظر شما در مورد گوشی‌هوشمند جدید اچ‌تی‌سی یو 11چیست؟

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر