رییس اتحادیه فروشندگان:

احتکار موبایل نداریم

عصر کالا- بازار تلفن همراه که به واسطه تامین نیاز آن از طریق واردات، ارتباط تنگاتنگی با نرخ ارز دارد طی ماه اخیر شاهد تغییر قیمت بود که رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه تصریح کرد که افزایش قیمت در این بخش بوده اما احتکاری در این بازار رخ نداده است.

احتکار موبایل نداریم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا, ابراهیم درستی- رئیس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی و تصویری و تلفن همراه -اظهار کرد: تاثیرات قیمت ارز بر بازار تلفن همراه به واسطه تامین نیاز بازار از طریق واردات کاملا مشهود است.

    وی با بیان اینکه تصمیم دولت مبنی بر تک نرخی شدن ارز کاملا منطقی بوده است، ادامه داد: با وجود اعلام دلار تک نرخی به ارزش 4200 تومان، اختلاف قیمت در بازار وجود دارد و امید است با عرضه دلار 4200 تومانی به تجار واقعی از قاچاق کالا به ویژه تلفن همراه جلوگیری شود.

    درستی دلیل نوسان قیمت در بازار تلفن همراه را وجود کالای قاچاق دانست و بیان کرد: در دو ماه گذشته قیمت محصولات در بازار تلفن همراه 15 تا 25 درصد رشد داشته و این در حالی است که بازار در رکود به سر می برد.

    رئیس اتحادیه فروشندگان دستگاه های صوتی و تصویری و تلفن همراه در پاسخ به این سوال که آیا در بازار تلفن همراه احتکار وجود دارد؟ تاکید کرد: احتکار در حجم وسیع صورت نگرفته و در شرایط فعلی که تقاضایی از سوی مشتریان برای خرید تلفن همراه وجود ندارد، احتکار غیرمنطقی است و اگر واردکننده ای دست به احتکار بزند با توجه به سرعت رشد تکنولوژی دچار زیان می شود.

    وی بیان کرد: واردکنندگان قیمت نهایی محصول خود را با توجه به نرخ دلار در زمان خرید، عوارض گمرکی و 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده محاسبه می‌کنند و فروشندگان با افزودن سود قانونی آن را در بازار عرضه می‌کنند.

    اما بررسی‌ها نشان از آن دارد که اکثر واردکنندگان و فروشندگان قیمت نهایی محصول را در زمان عرضه با نرخ لحظه‌ای ارز به ویژه دلار و درهم محاسبه می‌کنند و دلیل این اقدام آن است که باید در آینده نزدیک محصول جدید با نرخ جدید ارز به کشور وارد کنند و اگر این شیوه را رعایت نکنند از نقدینگی آن ها کاسته می شود.

    نکته قابل توجه این است که رئیس اتحادیه فروشندگان دستگاه های صوتی و تصویری و تلفن همراه از رکود و نبود تقاضا برای خرید تلفن همراه خبر می دهد اما از سوی دیگر به افزایش 15 تا 25 درصدی قیمت در دو ماه گذشته اشاره می‌کند که این دو مسئله نباید در کنار هم رخ دهد، زیرا در رکود باید عرضه کنندگان، با کاهش قیمت کالا را به دست مشتری برسانند تا نقدینگی آن ها در جریان باشد.

    از سوی دیگر درستی احتکار در بازار تلفن همراه را قبول ندارد، زیرا رشد تکنولوژی در این بازار را لحظه می‌بیند، اما شرکت های عرضه کننده تلفن همراه در سال تنها یکبار پرچمداران خود که از آخرین فناوری روز بهره می برند را معرفی می‌کنند و این موضوع عاملی می‌شود تا راه برای احتکار از سوی برخی واردکنندگان باز باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر