فوت و فن گوشی خریدن را یاد بگیرید

عصر کالا- از وقتی شرکت های بزرگ مثل سامسونگ و ال جی برای مناطق مختلف جغرافیایی گوشی های با مشخصات سخت افزاری مختلف تولید می کنند، درصد خطا در بین خریداران بیشتر شده است.

فوت و فن گوشی خریدن را یاد بگیرید
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۳:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصرکالا» به نقل از روزنامه تماشاگران امروز : از وقتی شرکت های بزرگ مثل سامسونگ و ال جی برای مناطق مختلف جغرافیایی گوشی های با مشخصات سخت افزاری مختلف تولید می کنند، درصد خطا در بین خریداران بیشتر شده است.

    تفاوت گوشی ها بیشتر مواقع در اسم و عنوان گوشی مشخص نیست و تنها در شماره مدل مشاهده می شود و بسیاری از مردم در مراجعه به فروشگاه و هنگام قیمت گرفتن گوشی با قیمت های بسیار پایین تر از حد انتظارشان مواجه می شوند و با خوشحالی گوشی خود را می خرند، در صورتی که در بطن ماجرا یک گوشی با مشخصات سخت افزاری کاملا متفاوت با نمونه مورد نظرشان خریداری کرده اند.

    البته همیشه این تفاوت ها آنچنان چشمگیر نیست ولی اگر در خرید گوشی ویژگی خاصی مد نظرتان است، حتما باید از عنوان اصلی سری گوشی مورد نظر مطلع باشید. در این مطلب تعدادی از گوشی ها که تنها با عوض شدن یک حرف در شناسه سری، مشخصات شان تغییر می کند را معرفی کرده ایم تا هنگام خرید با این مشکل مواجه نشوید.

    گلکسی S7

    پرچمدار سال 2016 سامسونگ در دو مدل مختلف به بازار عرضه شد. مدلی با لبه های خمیده که طرفداران خاص خود را پیدا کرد و مدل ساده که لبه های خمیده نداشت و خریداران آن معتقد بودند که آن لبه کاربری قابل توجهی ندارد. خارج از این تفاوت اصلی، هر دو مدل با لبه خمیده و ساده، یک برادر دوقلوی دیگر نیز داشتند.


    بسیاری از خریدارانی که تخصصی در زمینه گوشی نداشتند، متوجه تفاوت این دو گوشی نمی شدند و در مواردی، مبلغی حدود 200 هزار تومان بیشتر برای مدلی که شاید خیلی به کار آنها نیاید پرداخت می کردند. تفاوت از آنجا سرچشمه می گیرد که مدل G935FD با قیمت 2 میلیون و 545 هزار تومان دارای قابلیت پشتیبانی از دو سیم کارت است، در حالی که مدل G935F با قیمت 2 میلیون و 370 هزار تومان تنها از یک سیم کارت پشتیبانی می کند. به علاوه این که درگاه سیم کارت دوم این گوشی به عنوان درگاه حافظه خارجی استفاده می شود.

    ال جی G5

    پرچمدار سال 2016 این شرکت کرده ای نیز در دو مدل مختلف به بازار آمد. خارج از مدلی که به همراه آن باندل CAM PLUS عرضه می شود دو مدل SE و H860 این گوشی تفاوت های زیادی دارند. اولین تفاوت این دو مدل در پردازنده آنهاست. مدل SE از پردازنده سطح متوسط اسنپدراگون 652 استفاده می کند و خارج از قدرت پردازش متفاوت از هشت هسته استفاده می کند در حالی که مدل دیگر از پردازنده قدرتمند اسنپدراگون 820 استفاده کرده و تعداد هسته های آن نیز چهار عدد است. مدل ضعیف تر همچنین از رم سه گیگابایتی بهره می برد و دیگری یک رم چهار گیگابایتی در دل خود جای داده است.
     

    این تفاوت تنها در این دو مورد خلاصه نمی شود و حتی به چیپست گرافیکی این دو نیز کشیده می شود. چیپست قوی 530 Adreno در مدل SE جای خود را به مدل 510 داده است و قدرت پردازش گرافیکی کمتری را در اختیار کاربر قرار می دهد. در مجموع با این تفاوت های سخت افزاری اساسی در دو گوشی، گوشی ال جی SE با قیمت یک میلیون و 575 هزار تومان و مدل H860 با قیمت یک میلیون و 729 هزار تومان در بازار به فروش می رسند.

    HTC A9


    این گوشی شرکت HTC در دو مدل 323 گیگ و 16 گیگ به بازار ایران عرضه شد که در ظاهر تفاوتی غیر از میزان حافظه داخلی ندارند ولی در بطن این دو گوشی یک تفاوت هر چند کوچک ولی مهم دیده می شود. میزان رم این دو گوشی با یکدیگر متفاوت است به صورتی که گوشی 32 گیگابایتی با قیمت حدود یک میلیون و 300 هزار تومان از یک رم 3 گیگی بهره می برد و مدل 16 گیگابایتی با قیمتی حدود یک میلیون تومان تنها یک رم 2 گیگابایتی در خود جای داده است.

    8 MATE


    گوشی هوآوی 8 MATE در ایران، در دو مدل 32 و 64 گیگ عرضه شد. هر دوی این مدل ها مشخصات سخت افزاری یکسانی دارند ولی به خاطر حافظه داخلی بالاتر مدل 64 گیگ رم این دو محصول تفاوت دارد. گوشی های با حافظه داخلی بالاتر، حافظه رم بیشتری را درگیر خود می کنند. به خاطر همین امر، مدل 64 گیگی حافظه رم 4 گیگی دارد و مدل با حافظه 32 گیگ از حافظه رم 2 گیگا بهره می برد. البته در زمان استفاده، این دو گوشی تقریبا میزان حافظه آزاد رم یکسانی در اختیار شما قرار می دهند پس زیاد نگران تفاوت این دو نباشید.

    هوآوی مدل P9


    این مدل قبلا با اسم P9 وارد بازار ایران شده و کمی بعد شاهد مدل P9 PLUS بودیم. مدل قبلی با صفحه نمایش 5.2 اینچی یک گوشی خوش دست بود که با مشخصات سخت افزاری چشمگیر فروش خوبی را تجربه کرد. مدل پلاس که به زودی خواهد آمد، از لحاظ ظاهری یکسان است و فقط صفحه نمایش آن کمی بزرگ تر است. خارج از صفحه نمایش، بعضی از سخت افزارهای آن نیز مانند رم ارتقا پیدا کرده و از 3 گیگ به 4 گیگ رسیده است. باتری گوشی نیز با 400 میلی آمپر افزایش، یکی از تفاوت های اصلی این دو مدل است.

    سری A سامسونگ

    اعضای خانواده سری A سامسونگ هر سال پوست می اندازند. مدل سال این گوشی ها روی جعبه حک شده و به صورت یک عدد قابل تشخیص است. طبیعی است که با هر به روزرسانی سالانه، قدرت گوشی افزایش پیدا کند. حتی یک مدل از این گوشی به فراخور منطقه جهانی، عرضه نمونه های متفاوتی دارد. مثلا گوشی A5 این شرکت در دو مدل A510F و مدل A510FD عرضه شده است.

    این دو مدل در اصل تنها در تعداد سیم کارت تفاوت دارند که البته در باقی سری A نیز صادق است ولی گوشی های دیگری از این مدل نیز در بازار مشاهده شده است که مخصوص اروپا تولید شده اند. مثلا مدلی که با عنوان A5100 شناخته می شود، پردازنده متفاوت و قوی تری دارد و حتی چیپست گرافیکی آن نیز فرق می کند. این امر نیز در مورد سری A7 و سری A3 صادق است و مدل اروپایی آنها با مشخصات سخت افزاری قدرتمندتری عرضه شده اند.

    البته در بازار، این مدل های اروپایی خیلی کمتر دیده می شوند زیرا گارانتی معتبری ندارند ولی مدل F و مدل FD با همان تفاوت دو سیم کارته بودن در بازار هستند و تفاوت قیمت آنها چیزی حدود 200 هزار تومان است. مثلا مدل A7 دو سیم کارته یک میلیون و 510 هزار تومان و مدل تک سیم کارته آن یک میلیون و 300 هزار تومان در بازار فروخته می شوند.

    سری J سامسونگ

    اولین سری J مانند سری A سامسونگ در سال 2015 عرضه شد و در آن سال با دو سری کاملا متفاوت به بازار آمد. در آن زمان افراد زیادی از امکانات دو مدل H و F سری J خبر نداشتند و ضرر بزرگی کردند. تفاوت مهم این دو مدل داشتن قابلیت 4G بود که با توجه به پیشرفت شبکه ارتباطی داخل ایران ویژگی مهمی محسوب می شود. بسیاری از فروشندگان با اعلام قیمت پایین تر، گوشی بدون 4G را به خریداران می فروختند و به خریدار نیز اطلاع نمی دادند.

     

    امسال سامسونگ این سری را نیز در دو مدل F و H به بازار ارائه کرده است که همان تفاوتی که گفتیم را دارد؛ یعنی بحث پشتیبانی از شبکه 4G. تفاوت قیمت این مورد نیز مانند سری A بسیار چشمگیر است. مثلا مدل 4G گوشی J5 قیمتی حدود 700 هزار تومان دارد، در حالی که مدل بدون 4G با قیمتی حدود 450 هزار تومان در بازار فروخته می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر