گوشی جی ال ایکس، کپی برابر اصل از روی چینی‌ها

دروغی به نام تولید ایرانی با همکاری چین و آمریکا

عصر کالا- شرکت گوشی ساز ایرانی جی ال ایکس (جنرال لوکس) قصد دارد به زودی از پرچمدار خود با نام آریا رونمایی کند که یک تلفن هوشمند شبه پرچمدار است اما طبق اطلاعات اختصاصی به دست آمده توسط خبرگزاری ایلنا، پرچمدار جدید جی ال ایکس یک موبایل چینی است و تمامی تبلیغات آن مبنی بر تولید کشور ایران، نادرست است.

دروغی به نام تولید ایرانی با همکاری چین و آمریکا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از  ایلنا، شرکت جی ال ایکس در صدد معرفی و عرضه یک تلفن هوشمند جدید با نام "آریا" است که می‌توان آن را بهترین گوشی برند جی ال ایکس به شمار آورد اما این گوشی یک تلفن هوشمند ایرانی طبق اسناد و مدارک معتبر نیست و قصد داریم به صورت کامل به موضوع تولیدات جی ال ایکس بپردازیم.

    اما واقعیت شرکت جی ال ایکس چیست؟

    جی ال ایکس زیر مجموعه یک شرکت چینی با نام زنون گروپ است که خط تولید آن در ایران با نام جنرال لوکس‌ و تحت شرکت ارتباط همراه گویا اروند در حال فعالیت است. شرکت ارتباطات همراه گویا اروند مسئولیت بازاریابی محصولات جی ال ایکس را در خاورمیانه، آفریقا و روسیه دارد و نمایندگی خدمات پس از فروش محصولات این شرکت در ایران را بر عهده دارد.

    طبق اعلام مسئولین جی ال ایکس، این شرکت دارای کمپانی‌های وابسته‌ای چون مدیاتک تایوان، یو می آی موبایل از کشور چین، کی تی ای موبایل از کشور آمریکا و همچنین جی فایو از پاکستان است که از آنها سخت افزار و  طراحی خود را تامین می‌کند و تنها در منطقه آزاد اروند بسته به میزان تقاضای بازار و کارمندان موجود اقدام به مونتاژ می‌کند.

    یکی از مهندسین شرکت جی ال ایکس آقای  پ.خ در گفتگو با ایلنا گفت: محصولات جی ال ایکس همچون محصولات درجه سوم چینی هستند و این شرکت همواره نوآوری خاصی ندارد. فعالیت مالی شرکت جی ال ایکس که در ایران آن را با نام جنرال لوکس می‌شناسند، در حال حاضر بسیار پایین است و علاوه بر نداشتن سود، ضرری هم نداریم و تنها شرکت فعال است و مانند دیگر شرکت‌های گوشی ساز ایرانی یا به اصطلاح ایرانی همچون دیمو و غیره از این صنعت کنار نرفته‌ایم.

    حمید سعیدی، مدیر عامل جی ال ایکس در گفتگو با خبرنگار ایلنا در رابطه با گوشی آریا گفت:

    یکی از اولویتهای جی ال ایکس ازابتدا این بوده است که به سمت بومی سازی گوشی ها و قطعات حرکت کنیم. علیرغم اینکه تا کنون حمایت زیادی از ما نشده است اما در این زمینه توفیقات زیادی کسب کرده ایم به عنوان نمونه ما هم اکنون با پیشرفته ترین دستگاههای موجود در کشور بردهای الکترونیکی گوشی‌هایمان را تولید می کنیم. بخشی از اجزا و قطعات ما هنوز وارداتی است اما برخی را تولید و بقیه را در کارخانه جی ال ایکس در منطقه ازاد اروند مونتاژ می‌کنیم.

    سعیدی در رابطه با شباهت گوشی یو می آی پلاس از یک شرکت چینی با گوشی آریا در سخت افزار و طراحی گفت: طراحی گوشی یو می آی پلاس  برای گوشی آریا به صورت قانونی به تعداد مد نظر تولید خریداری شده است و شباهت سخت افزاری آنها ربطی به این گوشی ندارد چرا که ما برد را از شرکت دیگری به صورت خاص خریداری کرده‌ایم و در ایران نیز مونتاژ خواهد شد.

    یک تحلیلگر بازار تکنولوژی ایران در گفتگو با خبرنگار ایلنا در رابطه با محصولات جی ال ایکس گفت:‌ جی ال ایکس از همان ابتدا محصول را مونتاژ می‌کرد و حرفی از طراحی و سخت افزار ایرانی نبود و ادعای این شرکت مبنی بر دسترسی به دستگاه‌های پیشرفته برای تولید برد و قطعات یدکی کاملا دروغ است چرا که اصلا ارگان‌های نظامی و دولتی اجازه ورود این دستگاه‌ها را به ایران نمی‌دهند تا بتوانند از واردات موبایل به صورت رسمی و غیر رسمی درآمد خوبی داشته باشند.

    وی در مورد گوشی آریا، پرچمدار جدید جی ال ایکس گفت:

    این تلفن هوشمند یک موبایل میان‌رده و نچندان قدرتمند است که ظاهر آن از روی گوشی یو می آی پلاس دقیقا برداشته است و سخت افزار داخلی آن نیز به جز در حافظه داخلی با گوشی آریا یکسان است و این احتمال وجود دارد که شرکت جی ال ایکس به تعدادی محدود (بالاتر از هزار عدد به عنوان حداقل سفارش) از طریق این شرکت چینی اقدام به سفارش باز طراحی با قیمتی جدید و لوگوی شرکت جی ال ایکس کرده است که یک اقدام معمول در میان شرکت‌های چینی محسوب می‌شود.

    این تحلیلگر خاطر نشان کرد: گوشی آریا دارای قیمت 799 هزار تومان و قیمت 1 میلیون و 499 هزار تومان برای خرید عادی پس از خرداد ماه 96 است در حالیکه گوشی یو می آی پلاس با سخت افزار، طراحی و امکانات کاملا مشابه به  گوشی به اصطلاح ایرانی جی ال ایکس آریا دارای قیمت 170 دلار معادل با  800 هزار تومان در بازار کشور ایران است پس هیچ دلیلی برای خرید یک محصول نچندان مطمئن آنهم تقلیدی از کشور چین وجود ندارد.

    اما موضوع به همین جا ختم نمی‌شود چرا که جی ال ایکس کاملا مردم را فریب داده است چرا که در تمامی تبلیغات تصویری و متنی این شرکت اعلام شده است که گوشی جی ال ایکس آریا یک محصول کاملا ایرانی و با کیفیت با ارزش خرید بالا است و قیمت اصلی این گوشی آریا یک میلیون و 499 هزار تومان و قیمت پیش فروش آن که تحویل در خرداد ماه است، 799 هزار تومان اعلام شده است در حالیکه این گوشی دارای ارزش قیمتی به مراتب پایین‌تری است.

    جالب است بدانید که حتی گوشی اندرویدی جی 6 (ماد) این شرکت که با تبلیغات گسترده توانست فروش نسبتا خوبی را کسب کند دارای سخت افزاری از کشور تایوان، طراحی شرکت کی تی ای موبایل آمریکا و مونتاژ ایران بود اما در نهایت به عنوان یک محصول صد درصد ایرانی تبلیغ و معرفی شد.

    نکته بسیار مهم در رابطه با این محصول خرید پتنت طراحی از شرکتی آمریکایی آنهم در دورانی بود که کشور ایران به دلیل تحریم‌های بین المللی حق خرید هیچ پتنت و .. را از شرکت‌های آمریکایی نداشت و حتی مدیر بازریابی شرکت KTA Mobile نیز اعلام کرد که ما در این قرارداد از هویت اصلی و ایرانی جی ال ایکس بی‌خبر بودیم چرا که این شرکت به عنوان یک هلدینگ چینی ثبت شده است و ما نیز آنها را یک شرکت چینی می‌شناسیم.

    باید دید مسئولین شرکت جی ال ایکس ( ارتباطات همراه گویا اروند) و سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان در بازخورد این خبر چه واکنشی خواهند داشت و آیا در آینده شاهد گوشی تولید ایرانی خواهیم بود؟ یا همچنان شاهد تولیدات چینی با نام ایرانی و قیمت‌ بالاتر هستیم که فقط نام محصول ایرانی را یدک می‎‌کشند و در کمتر از یک درصد تولید ایران هستند و اشتغالزایی  شایسته‌ای برای جوانان متخصص ایرانی به دنبال ندارند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر