معامله، توسعه تکنولوژی‌های جدید یا تسویه حساب تجاری؟

اپل مودم‌های ۵G اینتل را خرید

عصر کالا- بعد از پایان دعوای حقوقی بلندمدت دو شرکت اپل و کوالکام بر سر پرداخت حق ثبت اختراعات (پتنت) در اواسط ماه آوریل گذشته، اپل در نهایت مجبور به پرداخت غرامتی در حدود ۴ و نیم میلیارد به کوالکام شد.

اپل مودم‌های ۵G اینتل را خرید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از دنیای اقتصاد، درست در کشاکش این درگیری‌های حقوقی بود که شنیده شد مسوولان کوالکام اعلام کرده بودند اپل بدون همکاری با این شرکت نمی‌تواند هیچ گوشی آی‌فونی تولید کند، چون برای تامین پردازنده‌های مورد نیازش به آنها وابسته است. این در حالی است که توافق اپل و کوالکام، عملکرد شرکت‌های بزرگ دیگر را هم تحت تاثیر قرار داد؛ تا جایی که بعد از این توافق، شرکت اینتل اعلام کرد از بازار تراشه‌های مودم 5G برای موبایل‌های هوشمند خارج خواهد شد و تمرکزش را بر توسعه تراشه‌های 4G و 5G برای کامپیوترهای شخصی خواهد گذاشت. در نهایت اما حالا اخبار منتشر شده قطعی نشان می‌دهند که شرکت اپل بخش مودم‌های ویژه موبایل‌های هوشمند شرکت اینتل را خریده است.

    مودم‌ها در خانه
    اینتل همراه با انتشار گزارش درآمد فصلی خودش، روز جمعه اعلام و تایید کرد که اپل تجارت مودم موبایل هوشمند این شرکت را با قیمت یک میلیارد دلار خریده است. این معامله قرار است به تایید رگولاتوری برسد، اما می‌تواند از فصل چهارم سال جاری میلادی به مرحله اجرایی برسد. به این ترتیب حدود 2 هزار و 200 نفر از کارمندان اینتل به اپل می‌پیوندند و اپل هم تجهیزات و IP لازم را از اینتل می‌خرد. با این همه اینتل به‌طور کامل از بخش مودم‌هایش بیرون نمی‌آید و هنوز می‌تواند مودم‌های ویژه کامپیوترهای شخصی، دستگاه‌های اینترنت اشیا، خودروهای خودران و هر چیز دیگری به جز مودم‌های موبایل‌های هوشمند را بسازد. «باب سوان» مدیرعامل اینتل گفته است که این خرید امکان تمرکز بر توسعه دیگر تکنولوژی‌های 5G را به این شرکت خواهد داد. این خرید به معنای آن است که اپل حالا به‌طور کامل در مسیر تولید مودم‌های 5G خودش برای گوشی‌های موبایل هوشمندش قرار دارد و دیگر لازم نیست برای تامین این قطعات به شرکت کوالکام وابسته باشد. در حالی که با توافق میان اپل و کوالکام و اعلام فوری اینتل مبنی بر خروج از تجارت مودم‌های 5G، بسیاری تخمین می‌زدند که اپل مجبور به تولید این مودم‌ها شده و این فرآیند دست کم سه سال طول خواهد کشید.

    حالا اما اپل بدون دردسر و در کمترین زمان ممکن، این مودم‌ها را در خانه خودش دارد. «جانی سروجی» معاون ارشد بخش تکنولوژی‌های سخت‌افزاری اپل در این مورد گفته است: ‌«این خرید به ما کمک می‌کند تا فرآیند تولید و توسعه محصولات آینده‌مان را با سرعت بسیار بیشتری جلو ببریم و این امکان را به اپل می‌دهد که فعالیتش را با تولید محصولات متنوع و متفاوت‌تر ادامه بدهد.  در واقع توسعه مودم برای اپل پتانسیل ایجاد منافع بزرگ و زیادی را برای اپل خواهد داشت. این کار به اپل امکان توسعه تکنولوژی تولید مودم با سرعت و روش خودش را داده، این مودم‌ها بهتر با محصولاتش ادغام می‌شوند و می‌تواند قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدیدی را توسعه بدهد که دستگاه‌هایش را از محصولات رقیب متمایز کند. این همان استراتژی است که اپل در بازار پردازنده‌های ویژه موبایل هوشمند و تبلت به‌کار گرفته است و به پیشرفت‌های مهمی منجر شده است که تراشه‌های این شرکت را در صدر رقبای دیگر قرار می‌دهد.

    تسویه حساب با کوالکام
    شاید در ظاهر دعوای حقوقی اپل و کوالکام با کوتاه آمدن اپل و پرداخت غرامت 4 و نیم میلیارد دلاری آن به اینتل به پایان رسیده است، اما گویا اپل سعی دارد در عمل ادعای مدیران کوالکام را خنثی کرده و با اقداماتی جدی، پاسخ آنها را در عمل بدهد. رفتن سراغ اینتل و خرید بخش تولید مودم‌های ویژه موبایل‌های هوشمند این شرکت شاید مهم‌ترین اقدام اپل در این راستا باشد. در واقع این خرید وابستگی اپل به کوالکام به‌عنوان تامین‌کننده اصلی و پیشرو در بازار مودم‌های موبایل‌های هوشمند را تا حد زیاد و قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. در گذشته اپل مدعی شده بود که کوالکام مبلغ زیادی برای استفاده از حق پتنت‌هایش مطالبه کرده و شرکت‌ها را مجبور به پذیرش آن در مقابل دسترسی به سخت‌افزارهایش کرده است. در نهایت این دعوای حقوقی شش ساله در نیمه آوریل گذشته به پایان رسید و اپل هم تصمیم گرفت همکاری با کوالکام را در این زمینه متوقف کند و به فکر شریک دیگری برای تامین مودم‌های مورد نیاز موبایل‌های هوشمندش باشد. حالا شرکت اینتل اعلام کرده است که با نهایی و اجرایی شدن این معامله، اپل بیش از 17 هزار پتنت تکنولوژی‌های بی‌سیم، شامل پتنت‌های مربوط به نوآوری‌های اینتل و خود اپل را در اختیار خواهد گرفت. از طرفی با انجام این خرید، اینتل خودش را از تجارت مودم‌های ویژه موبایل‌های هوشمند کنار می‌کشد؛ تجارتی که بر اساس گزارش‌های مختلف اینتل را در سال‌های اخیر با چالش‌ها و مشکلات متفاوتی برای ادامه راهش مواجه کرده بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر