بزرگنمایی اپتیکال دوربین وان پلاس ۵ تنها ۱.۶ برابر است

عصر کالا- بزرگنمایی اپتیکال دوربین وان پلاس ۵ برخلاف آنچه تاکنون تصور می‌شد، ۲ برابر نبوده و فقط ۱.۶ برابر است. مابقی ۰.۴ برابر زوم به صورت دیجیتال به تصاویر اعمال می‌شوند. این نشان می‌دهد یک‌ بار دیگر فقط با یک ترفند تبلیغاتی مواجه بوده‌ایم.

بزرگنمایی اپتیکال دوربین وان پلاس ۵ تنها ۱.۶ برابر است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۱:۰۰

    تنها مدتی بعد از رونمایی پرچمدار جدید وان پلاس مشخص شد بیشتر از مهندسی، بر روی تبلیغات و بازاریابی این گوشی موبایل کار شده است. پیش از همه شایعه تقلب در بنچمارک وان پلاس 5 در رسانه‌های خبری سر و صدا کرد و اکنون نیز مشخص شد برخلاف آن چیزی که تصور می‌کردیم، بزرگنمایی سنسور دوم و تله فوتو دوربین پشتی آن تنها 1.6 برابر است.
    البته همانطور که در مطلب بررسی تخصصی دوربین وان پلاس 5 عنوان کردیم، بزرگنمایی سنسور تله فوتو آن در واقع 2 برابر است، اما 0.4 برابر زوم باقی مانده به صورت دیجیتالی است. زوم دیجیتال سبب کشیده شدن عکس و کاهش شدید کیفیت می‌شود. 1.6 برابر بودن زوم اپتیکال، ادعایی است که توسط خود کارل پی به عنوان یکی از بنیان‌گذاران این گوشی‌ساز چینی عنوان شده است.

    متاسفانه این تنها خبر ناراحت‌کننده نیست. به خاطر اعمال همین 0.4 زوم دیجیتال، رزولوشن موثر کاهش پیدا می‌کند، به طوری که در واقعیت رزولوشن تصاویر به جای 20 مگاپیکسل، 16 مگاپیکسل خواهد بود. با این حال، وان پلاس هنوز معتقد است بزرگنمایی 2 برابری دوربین وان پلاس 5 هیچ تاثیری در کیفیت عکس نمی‌گذارد.

    از طرفی دیگر، بر اساس اطلاعات EXIF مشخص شد سنسور زاویه باز و سنسور تله فوتو دوربین اصلی این دستگاه به ترتیب دارای فاصله کانونی 24 میلی‌متر و 36 میلی‌متر هستند که سبب می‌شود بزرگنمایی تنها 1.5 برابر باشد. اگر اطلاعات جدیدی که کارل پی در اختیار ما قرار داده صحیح باشند، پس باید فاصله کانونی سنسور تله فوتو را برابر 38.4 میلی‌متر بدانیم. دوربین یکی از مشخصه‌هایی است که به هیچ عنوان نباید بر اساس اعداد و ارقام درباره آن قضاوت کرد. شاید با مشاهده تصاویری از نحوه عملکرد سنسور تله فوتو دوربین وان پلاس 5 بهتر بتوان به توانایی آن نمره داد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر