سالی برای سیم‌کارت‌های جدید

عصر کالا- آخرین روز سال ۱۳۹۵ با ورود سیم‌کارت‌هایی جدید به بازار ارتباطات کشور همراه شد و پیش بینی می‌شود، در سال جاری نیز سیم‌کارت‌های متعدد دیگری از سوی اپراتورهای مجازی تلفن همراه وارد بازار شود.

سالی برای سیم‌کارت‌های جدید
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از ایسنا، از جمله اتفاقاتی که در دولت یازدهم در عرصه فاوا رخ داد، می‌توان به ارائه مجوز به اپراتورهای مجازی تلفن همراه (MVNO) اشاره کرد چراکه طی سال‌های گذشته بیش از 20 شرکت مجوزهایی برای فعالیت در این بخش دریافت کردند.

    البته اپراتورهای مجازی برای فعالیت به عقد قراردادهایی با اپراتورهای اصلی تلفن همراه (همراه اول، ایرانسل و رایتل) نیاز داشتند و به واسطه الزام سازمان تنظیم مقررات ارتباطات اپراتورهای موبایل ملزم شدند هر یک در یک بازه زمانی مشخص به عقد قراردادهایی با این شرکت‌ها بپردازند؛ موضوعی که طی این مدت کم و بیش با دشواری‌های خاص خود همراه بود و تبدیل به امری زمان بر شد.

    اما در نهایت نیمه دوم سال گذشته، برخی شرکت‌ها که مجوز فعالیت به عنوان اپراتور مجازی را دریافت کرده بودند، موفق به عقد این قرارداد شده و بسترهای لازم برای فعالیت آنها ایجاد شد.

    با توجه به این روند از نیمه دوم سال اخباری مبنی بر ورود سیم‌کارت MVNO ها به بازار منتشر شد و در آخرین روزهای سال و همزمان با روز زن اولین سری این سیم‌کارت‌ها که متعلق به شرکت کیش سل پارس بود، وارد بازار شده و اینگونه اعلام شد که سیم‌کارت‌های این شرکت با برند سامان‌تل به دو شکل اعتباری و دائمی به شکل اینترنتی ارائه خواهد شد.

    پیش‌شماره  099999 نیز به سیم‌کارت‌های سامان‌تل تخصیص داده شده و از پوشش این سیم‌کارت‌ها در سراسر کشور یاد شد.

    همچنین اعلام شد که این سیم‌کارت‌ها علاوه بر ارائه سرویس‌های پایه تلفن همراه یعنی مکالمه و پیامک، قابلیت ارائه اینترنت پرسرعت 3G و 4G را نیز دارا بوده و در قالب آنها می‌توان از سرویس‌های ارزش افزوده نیز بهره گرفت.

    طبق اعلام، سیم‌کارت‌های مذکور امکان دسترسی به سرویس‌های بانکی و خدمات پرداخت الکترونیک را  نیز فراهم کرده و برای اولین بار در کشور خدمات NFC را نیز پشتیبانی می‌کنند.

    مهم‌ترین کاربرد NFC هم پرداخت پول از طریق گوشی‌های هوشمند است. برای این منظور، کاربر اطلاعات مربوط به کارت اعتباری خود را در گوشی ذخیره می‌کند و در زمان خرید، گوشی را به دستگاه NFC ‌خوان نزدیک می‌کند تا پرداخت انجام شود.

    قیمت سیم‌کارت‌های دائمی سامان‌تل نیز 156 هزار تومان و قیمت سیم‌کارت‌های اعتباری آن24 هزار تومان تعیین شده  و تاکید شد هزینه دسترسی به خدمات پایه آنها نیز همانند سایر اپراتورهای تلفن همراه است. از سوی دیگر  دومین اپراتور مجازی نیز اعلام کرده است سیم‌کارت‌های شاتل موبایل به زودی با پیش‌شماره 0998 وارد بازار تلفن همراه کشور خواهد شد.

    گفته شده است سیم‌کارت‌های مذکور، علاوه بر قابلیت برقراری مکالمه و تبادل پیامک به عنوان خدمات پایه، آخرین تکنولوژی‌های دسترسی به اینترنت پرسرعت مبتنی بر شبکه‌های 3G، 4G، 4.5G و امکان اتصال به شبکه اینترنت ثابت نسل 4 (TD LTE) و Wi-Fi عمومی شاتل را در اختیار مشترکان و متقاضیان قرار می‌دهد.

    اپراتور مجازی شبکه تلفن همراه (Mobile Virtual Network Operator) یک نوع اپراتور تلفنی است که خود عملأ دارای امکانات فیزیکی لایه دسترسی برای ارسال مکالمات و داده‌ها نیست. این نوع اپراتور با بستن قرارداد با یک اپراتور دیگر که دارای امکانات فیزیکی برای ارسال مکالمات و داده‌ها است، این خدمات را بصورت عمده خریداری می‌کند، سپس با نشان تجاری و برند خود اقدام به فروش خدمات تلفن همراه، در بازار خرده‌فروشی می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر