چگونه یک گذرواژه غیرقابل حدس بسازیم؟

عصر کالا- یکی از راه‌هایی که از نفوذ هکرها و مجرمان سایبری به حساب‌های کاربری و حریم شخصی شما جلوگیری می‌کند، ساخت و استفاده از یک گذرواژه قوی و غیرقابل حدس است.

چگونه یک گذرواژه غیرقابل حدس بسازیم؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، این روزها که هر لحظه خبری از گوشه و کنار جهان مبنی بر حمله سایبری و هک حساب‌های کاربری رایانه و گوشی هوشمند نظیر ای‌میل، پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام به گوش می‌رسد، باید درباره افزایش امنیت سایبری حساب‌های کاربری خود دقت بیشتری کرده و اقدامات لازم را برای محافظت از اطلاعات شخصی خود انجام دهیم.
    بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی‌های صورت گرفته از سوی موسسات تحقیقاتی، بسیاری از کاربران در جهان هنوز برای کلمه عبور خود از کلمات بسیار ساده و قابل حدس نظیر نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد، نام همسر، شماره تلفن خود و غیره استفاده می‌کنند. به گفته متخصصان فعال در حوزه امنیت سایبری، این گذرواژه‌ها موجب می‌شود کاربران با خطرناک‌ترین اتفاقات روبرو شده و در اصل راه را برای نفوذ و ورود هکرها باز بگذارند تا به راحتی از اطلاعات، تصاویر و محتوای شخصی آن‌ها سوءاستفاده کنند.
    این گزارش به مرور مختصری بر مجموعه نکاتی که باید موقع ساخت و ایجاد یک گذرواژه و کلمه عبور رعایت کنیم تا توسط هکرها و افراد ناشناس قابل حدس نباشد ،با رعایت و توجه به نکات زیر می‌توانید تا حد زیادی به ایجاد یک گذرواژه قوی کمک کرده و امنیت حساب‌های کاربری خود را بالا ببرید:
    1. از گذرواژه‌های متفاوت برای حساب‌های متفاوت خود استفاده کنید
    یکی از مهم‌ترین اشتباهاتی که کاربران مرتکب می‌شوند، استفاده از یک گذرواژه برای حساب‌های کاربری مختلفشان است چراکه آن‌ها بر این باورند که انتخاب و یادآوری یک گذرواژه جداگانه برای حساب‌های کاربری متفاوت برایشان بسیار دشوار و ناممکن است. در این صورت، بهترین راهکار آن است که از کلمات مشابه به هم استفاده کنید اما با بکار بردن اعداد و حروف دیگری که آن‌ها را از هم تمییز بدهد.

    2. در گذرواژه خود از سمبل‌ها و حروف غیر الفبایی استفاده کنید
    یکی از مهم‌ترین کارها برای افزایش امنیت سایبری حساب‌های کاربری، به کار بردن حروف غیرالفبایی و سمبل‌ها داخل کلمات مورد نظر است. به عنوان مثال، در صورت انتخاب کلمه انگلیسی « Password» آن را به صورت « P@$$w0rd» تایپ کرده و انتخاب کنید.

    3. از ترکیب اعداد و کلمات غافل نشوید
    به گفته متخصصان امنیتی رایانه، استفاده هم‌زمان از اعداد غیرقابل حدس و حروف غیرالفبایی می‌تواند تا حد بسیار زیادی امنیت گذرواژه انتخابی شما را بالا ببرد. به عنوان مثال، در صورت انتخاب کلمه انگلیسی « Password» آن را به صورت « 1p@$$w0rd592» بنویسید. در اینجا می‌توانید برخی از حروف الفبای انگلیسی را به صورت Capital یا حروف بزرگ تایپ کنید.

    4. قانون « نه خیلی کوتاه، نه خیلی بلند» را رعایت کنید
    همانطور که انتخاب یک کلمه یا عدد بسیار کوتاه همچون «sam» یا « 123» اشتباه بزرگی است و حدس آن توسط هکرها بسیار ساده به شمار می رود، انتخاب یک گذرواژه بسیار طولانی هم اشتباه است چراکه کاربران در صورت داشتن چندین حساب کاربری مختلف، هرگز قادر نخواهند بود آنها را به درستی به خاطر بیاورند.

    5. از اپلیکیشن‌های معتبر مدیریت گذرواژه بهره بگیرید
    برخی اپلیکیشن‌ها و وب سایت‌های معتبر در اینترنت وجود دارند که به شما کمک می‌کنند با استفاده از کلمات موردنظر و انتخابی‌تان، چگونه یک کلمه عبور قوی و غیرقابل حدس بسازید. از جمله معروف‌ترین این نرم‌افزارها، می‌توان به LastPass و 1Password اشاره کرد.

    6. گذرواژه ای نسازید که نتوانید به خاطر بیاورید
    معمولا کاربران پس از آنکه درباره این گزارش و نکات مشابه آن مطالبی می‌خوانند، به این نتیجه می‌رسند که گذرواژه طولانی و بسیار دشواری بسازند تا هیچ کس نتواند به حریم شخصی آنها دسترسی پیدا کند. اما جالب است بدانید بسیاری از کاربران گزارش داده‌اند که تنها یکبار پس از ورود اولیه به حساب کاربری‌شان، دیگر آن را به یاد نیاورده‌ و مجبور شده‌اند آن را عوض کنند.

    7. از ترکیب نخستین حروف کلمات هم می‌توانید کمک بگیرید
    یکی دیگر از هوشمندانه‌ترین راه‌ها برای ساخت و ایجاد یک گذرواژه خوب و قوی، ترکیب حروف اولیه تشکیل دهنده کلمات موردنظر است. بعنوان مثال شما می‌توانید دو کلمه « password» و « sam» را به صورت اسم رمز « Pa$$sam» دراورده و بعنوان گذرواژه خود انتخاب کنید.
    8. بجای یک کلمه، عبارت بسازید
    راهکار امن دیگری که برای ساخت یک گذرواژه قوی وجود دارد، انتخاب یک عبارت یا جمله بسیار کوتاه است که با حروف غیرالفبایی و اعداد ترکیب شده است.
    9. گذرواژه های خود را در موبایل خود نگهداری نکنید
    یکی از مشکلاتی که کاربران پس از سرقت گوشی همراه با آن مواجه می شوند، آن است که از لو رفتن گذرواژه حساب‌های کاربری خود ابراز نگرانی می‌کنند چراکه آن‌ها به منظور جلوگیری از فراموشی، گذرواژه‌های خود را در موبایل خود ذخیره کرده‌اند و در صورت سرقت یا گم کردن گوشی، سارقان و هکرها قادر خواهند بود به راحتی از حساب‌های کاربریشان سوءاستفاده کنند.

     

     

     

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر