آیا هوآوی در حال تکرار اشتباهات قدیمی سامسونگ است؟

عصر کالا- هوآوی چند سال پیش به خاطر گوشی‏های هوشمند ارزان‏قیمت و اقتصادی شناخته می‏شد که شاید قادر به رقابت با گوشی‏های گران‏تر رقبا نبودند، اما نسبت به قیمت خود امکانات بسیار خوبی ارائه می‏کردند.

آیا هوآوی در حال تکرار اشتباهات قدیمی سامسونگ است؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۸:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصرکالا» به نقل از فارنت: هوآوی چند سال پیش به خاطر گوشی‏های هوشمند ارزان‏قیمت و اقتصادی شناخته می‏شد که شاید قادر به رقابت با گوشی‏های گران‏تر رقبا نبودند، اما نسبت به قیمت خود امکانات بسیار خوبی ارائه می‏کردند. مشکل هوآوی در آن زمان این بود که چه گوشی‏های ارزان و چه پرچمدار این شرکت از نظر طراحی و سخت‏افزار فاصله زیادی با بهترین‏ها داشتند و ردپای تقلید یا شاید الهام گرفتن از محصولات اپل، اچ‏تی‏سی و سایرین نیز در طراحی گوشی‏های این شرکت دیده می‏شد. هم‏اکنون اما می‏توان گفت گوشی‏های هوآوی از نظر طراحی و ساخت به امضای طراحی خاصی برای این شرکت رسیده‏اند و به‏طور مثال هوآوی پی 10 یا هوآوی میت 9 از جمله خوش‏ساخت‏ترین گوشی‏های هوشمند بازار هستند. اما مشکل اصلی گوشی‏های این شرکت چیست؟ به اعتقاد ما هوآوی در حال تکرار برخی اشتباهات قدیمی یا فعلی سامسونگ است.

     

    نرم‏افزار و رابط کاربری: هوآوی هنوز در زمینه نرم‏افزار فاصله زیادی با رقبا دارد. این شرکت به تازگی و در EMUI 5.0 امکان اضافه کردن دکمه کشوی اپلیکیشن‏ها را اضافه کرده و اگر گوشی هوشمندی با EMUI 4.x یا قدیمی‏تر را دیده باشید می‏دانید رابط کاربری هوآوی اصلا شباهتی به اندروید ندارد! رد پای تقلید از رابط کاربری iOS اپل را هنوز هم می‏توان در EMUI هوآوی دید؛ از آیکن‏های مربعی با گوشه‏های گرد، تا کنترل سنتر در صفحه قفل، بخش نوتیفیکیشن‏های سابق و حتی اپلیکیشن ماشین حساب. به این ترتیب به اعتقاد ما حتی در EMUI 5.1 هوآوی هنوز راه زیادی در زمینه رابط کاربری دارد. از آن‏جا که گوگل تولیدکنندگان اندروید را مجبور می‏کند برخی اپلیکیشن‏های گوگلی را روی گوشی نصب کنند در گوشی‏های هوآوی با مشکل اپلیکیشن‏های تکراری روبه‏رو هستیم. از اپلیکیشن‏های ایمیل، موزیک پلیر، گالری، یادداشت و... دو اپلیکیشن یکی از هوآوی و یکی از گوگل روی گوشی نصب شده که هر دو کاربرد مشابهی دارند. این در حالی است که شرکت‌هایی مانند اچ‏تی‏سی و سامسونگ تنها اپ‏های ضروری خود را نگه داشته و در سایر موارد از اپلیکیشن‏های گوگلی به عنوان پیش‏فرض استفاده می‏کنند؛ همان‏طور که در خبرها داشتیم از این پس Play Music گوگل اپ موسیقی پیش‏فرض گوشی‏های سامسونگ خواهد بود. این تصمیم به سبک‏تر شدن گوشی و همچنین سادگی و کارآیی بهتر رابط کاربری کمک می‏کند.

    رابط کاربری EMUI 5.1 : نکته دیگر امکانات بسیار زیاد و گاهی اضافه در رابط کاربری هوآوی برای اندروید است. ضربه زدن با انگشت روی صفحه و کشیدن خطی در میان آن برای باز کردن منوی دو پنجره‏ای چندان کاربردی به نظر نمی‏رسد. EMUI درست مانند نسخه‏های قدیمی تاچ‏ویز سامسونگ پر از امکاناتی است که شاید در استفاده اول جالب باشند اما کاربر در بلندمدت از آنها استفاده نمی‏کند. این شرکت باید تصمیم بگیرد چه قابلیت‏هایی بیشتر مورد استفاده کاربران قرار می‏گیرد و ویژگی‏های اضافه را حذف کند تا رابط کاربری EMUI تا این حد گیج کننده نباشد.

    به‏روزرسانی‏های نرم‏افزاری: با وجود اینکه هوآوی معمولا قول آپدیت گوشی‏های پرچمدارش را می‏دهد اما این آپدیت‏ها خیلی دیرتر از رقبا عرضه می‏شوند و گاهی چند ماه از شروع آپدیت می‏گذرد تا به‏روزرسانی برای همه نقاط دنیا مثل ایران عرضه شود. با وجود اینکه هوآوی قول داده بود آپدیت اندروید 7 را برای پی 9 و پی 9 لایت در فصل اول 2017 عرضه کند، اما این آپدیت با تاخیرهای فراوانی مواجه شد. همچنین در لیست آپدیت رسمی هوآوی خبری از پرچمدارانی مثل میت اس یا پی 8 نیز نیست؛ در صورتی که تنها دو سال از عمر این گوشی‏ها می‏گذرد. به این ترتیب هوآوی اگر می‏خواهد بهتر رقابت کند باید آپدیت‏ها را گسترده‏تر و سریع‏تر عرضه کند.
    کلیدها , آیا هوآوی در حال تکرار اشتباهات قدیمی سامسونگ است؟

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر