حمله سایبری هکرهای چینی به غول‌های آمریکایی؛ از دروغ تا واقعیت!

عصر کالا- بر اساس گزارش‌های منتشر شده، گروهی از هکرهای چینی توانسته‌اند به برخی از بزرگترین شرکت‌های آمریکایی نظیر اپل و آمازون حمله کرده و به سروهای آن‌ها نفوذ کنند.

حمله سایبری هکرهای چینی به غول‌های آمریکایی؛ از دروغ تا واقعیت!
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، ساعاتی پیش گزارش‌های جنجالی و اخبار جدیدی به دست آمد که نشان می‌داد هکرهای چینی به سرورهای برخی از بزرگترین و معروف‌ترین شرکت‌های آمریکایی همچون اپل و آمازون حمله سایبری کرده و به اطلاعات موردنظر خود که بر سرورهای مربوط به این شرکت‌ها ذخیره شده و موجود بوده است، دسترسی پیدا کرده‌اند.

    این حمله سایبری سازمان دهی شده که احتمالا از سوی دولت چین نیز حمایت شده است، یکی از پرخطرترین و مهاباترین حملات سایبری در جهان به شمار می‌رود که مبتنی بر سخت افزار بوده و هکرهای چینی توانسته‌اند از اطلاعات موجود بر سرورهای 30 شرکت آمریکایی جاسوسی کنند.

    گفته می‌شود در میان شرکت‌های قربانی حمله سایبری مذکور، نام چند بانک و موسسه مالی بزرگ آمریکایی نیز به چشم می‌خورد که بدون شک افشای اطلاعات آن‌ها می‌تواند تهدید و خطر بزرگی برای دولت و منافع مالی و ملی ایالات متحده آمریکا محسوب شود.

    بر اساس آنچه که در گزارش بلومبرگ ذکر شده است، برخی بر این باورند که نیروهای مسلح چین مدتهاست که از تولیدکننگان تراشه و سخت افزارهای چینی درخواست کرده و آن‌ها را به تعبیه و نصب میکروچیپ‌هایی در داخل سرورهای کشورهای مختلف به‌ویژه ایالات متحده آمریکا وادار کرده‌اند تا بتوانند سخت‌افزارهای موردنظر خود را تحت کنترل قرار داده و در صورت نیاز، تمامی داده‌های موجود بر آن را به صورت کامل حذف کرده و بدافزارهای جدیدی را به آن‌ها تزریق کنند.

    گفته می‌شود که این حمله سایبری نیز از طریق همین میکروچیپ ها که اندازه‌ای بسیار بسیار کوچک دارند، صورت گرفته است.

    با توجه به آن‌که شرکت‌های قربانی خود میزبان بزرگترین و بهترین متخصصان امنیت سایبری و فناوری اطلاعات هستند، از مشکل مربوطه و خراب کاری‌های عمدی هکرهای چینی مطلع شده و موضوع را به مقامات و مسئولان مربوطه آمریکایی گزارش داده‌اند.

    البته این در حالیست که هنوز هیچ مدرک و شواهد مستقیمی که دال بر سرقت و افشای اطلاعات و داده‌های موجود بر سرورهای این شرکت ها باشد، در دسترس نیست. با این‌که منابع آگاه مدعی شده‌اند که شرکت‌های قربانی نظیر اپل و آمازون هنوز هیچ بیانیه‌ای در این خصوص منتشر نکرده و واکنشی نشان نداده‌اند، اما به نظر می‌رسد که قصد دارند هرچه سریعتر مشکل مربوطه را از بین ببرند و سرورهای تخریب شده را نیز بازسازی کنند. 

    از طرفی دیگر نمایندگان آمازون و اپل در گفت‌وگو با گزارشگر بلومبرگ، تمامی این رخدادها و اخبار مربوط به آن‌ها را تکذیب کرده‌اند.

    حال هنوز معلوم نیست که آیا این گزارش‌ها حقیقت داشته و شرکت‌های قربانی آمریکایی به منظور حفظ آبروی خود نمی‌خواهند از آن پرده‌برداری کنند یا این‌که به کلی اخبار کذب و دروغینی بوده است که از سوی برخی از منابع خبری به آن دامن زده شده است.

    بدافزارها، باج‌افزارها و ویروس‌های رایانه‌ای که در سال 2017 در مقایسه با سال‌های گذشته به بیش‌ترین حد خود رسیده بود، حالا بر اساس تازه‌ترین تحقیقات صورت گرفته، پیش‌بینی شده است که سال جاری میلادی حملات سایبری توسط بدافزارهای جدید رکورد خواهند زد. بدافزارها، باج ‌افزارها و حملات DDOS از جمله تهدیدهای امنیتی بودند که از سال 2016 کاربران فضای مجازی را در معرض خطر حملات سایبری قرار داده‌اند و موجب لو رفتن اطلاعات شخصی و محرمانه آن‌ها شده است.

    همانطور که در اخبار گذشته اشاره شده، سالانه شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی بزرگی در سراسر جهان متحمل خسارات و آسیب‌های جبران‌ناپذیری می‌شوند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به حمله سایبری به شرکت مالی اکوئیفاکس در آمریکا، سازمان بهداشت و سلامت در انگلستان، وزارت‌های دفاع و امور خارجه بسیاری از کشورها و شرکت حسابرسی دیلویت (Deloitte) در آمریکا اشاره کرد.

    بنابراین می‌توان گفت خطر حملات سایبری در کمین تمامی افراد، کاربران و شرکت‌های کوچک و بزرگ در جهان است و دیگر نمی‌توان ادعا کرد که کسی از گزند و خطرات حملات سایبری در امان است. حمله سایبری توسط بدافزار واناکرای (WannaCry) به طور قطع یکی از مهلک‌ترین حملاتی است که در طول سال‌های اخیر صورت گرفته است.

    حملاتی که بدافزار واناکرای در سال گذشته به کشورها، سازمان‌ها و شرکت‌های بسیاری کرد، خسارات جبران‌ناپذیر بسیاری را برای آن‌ها برجای گذاشت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر