گلایه فروشندگان موبایل از رجیستری گوشی‌های مسافری؛

استفاده فروشندگان از سامانه گمرکی موبایل تخلف است

عصر کالا- برخی فروشندگان موبایل از رجیستری گوشی‌های مسافری گلایه دارند و می‌گویند: با وجود پرداخت هزینه گمرک، بیش از ۴۰ روز است که گویا گمرک اطلاعات گوشی را به سامانه همتا ارسال نکرده تا وضعیت گوشی‌ روشن شود.

استفاده فروشندگان از سامانه گمرکی موبایل تخلف است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاهخ خبری «عصر کالا» به نقل از فارس، برخی کاربران فارس در بخش فارس من موضوعی با عنوان «پرداخت گمرک و قطع آنتن 50 روز ثبت و عدم تایید رجیستر عدم پشتیبانی همتا و تعویض گوشی» را ثبت کرده‌اند و خواستار پیگیری فارس در این زمینه هستند.

    این درخواست کنندگان که به نظر می رسد جمعی از فروشندگان در صنف موبایل باشند، توضیح داده‌اند که « با وجود پرداخت هزینه گمرک، بیش از 40 روز است که در سامانه همتا موبایل تایید وضعیت نشده، بعد از چندین نوبت تماس هربار گفتند که گوشی دیگری تهیه کنید و منتظر باشید که آنتن گوشی قبلی برگردد و با وجود پرداخت هزینه ممکن است حتی یک سال دیگر هم طول بکشد و تاریخ مشخصی ندارد. و به دروغ می گویند که گمرک اطلاعات را ارسال نکرده در حالی که ip سامانه همتا در بخش پیگیری پرداخت به وضوح مشخص است. 3 عدد گوشی در این وضعیت داریم و هیچ کس پاسخگو نیست . مبلغ 7.5 میلیون تومان. متاسفانه مجبور هستیم به راه های غیر قانونی مثل تغییر سریال روی بیاوریم. از طرفی میگن گوشی اگه رجیستر نشده برگردونید به فروشنده !!!! این وسط فروشنده چه گناهی داره؟ باور ندارید تماس بگیرید و بگین که گوشی من بعد از 30 روز قطع شده و هنوز در سامانه همتا تایید نشده. مشکل خیلی از موبایل فروش ها و مشتریان است . لطفا پیگیری کنید.»

    *پیگیری موضوع از کمیته رجیستری توسط فارس

    فارس این موضوع را ازکمیته رجیستری پیگیری کرده است و پاسخ این بود که: «نکته اول این است که رویه ثبت گوشی مسافری مختص مسافران است که با خود گوشی به صورت غیر تجاری و صرفا برای مصرف شخصی به همراه دارند. بنابراین استفاده فروشندگان از این مسیر بدون شک تخلف است و در صورت اطلاع همتا، این گوشی‌ها سرویس نخواهند گرفت.

    حال برای مسافرینی که اقدام به ثبت گوشی مسافری می‌کنند، از آنجایی که ارتباط برخط بین گمرک و همتا برقرار نیست، ارسال و تایید اطلاعات (در صورت صحت) ممکن است زمان‌بر شود. چراکه اطلاعات از گمرک به همتا که به صورت دستی ارسال می‌شود.

    دلیلی وجود ندارد که اطلاعات به همتا رسیده باشد و در صورت صحت، تایید نشده باشد.»

    فارس همچنین درباره موضوع تغییر سریال که از سوی سوال کننده مطرح شده بود نیز پرسش کرد که آیا با این روش گوشی های مشکل دار رجیستر می‌شوند؟ و پاسخ کمیته رجیستری این بود که این کار منجر به رجیستر شدن گوشی نخواهد شد و گوشی باز هم در شبکه سرویس نمی گیرد.

    این سوال و جواب نشان می‌دهد پس از اتصال سامانه‌های گمرک و ناجا برای احراز اصالت کالای مسافری، دیگر حتی فروشندگان نیز راهی برای رجیستر کردن گوشی های غیرقانونی ندارند و باید از خرید این گوشی‌ها که منجر به ضرر مالی فروشگاه می شود خودداری کنند. زیرا در اغلب موارد خریدار گوشی مشکل دار را به فروشنده باز می گرداند و قانون در این باره از خریدار حمایت می‌کند اما فروشنده شاید به دلیل روابط کاری نتواند گوشی را به منبع کالا بازگرداند و قطعا متحمل ضرر می شود.

    پیش از این خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس، گلایه مردم درباره تخلیه خطوط بدهکار توسط مخابرات و شکایت کاربران از هزینه مکالمه موبایل در اربعینکه دربخش فارس من مطرح شده بود را پیگیری کرده بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر