مشکلات ثبتی پتنت اپل در زمینه ویژگی pinch-to-zoom

عصر کالا- اگر به نهم ژانویه سال ۲۰۰۷ بازگردید، استیو جابز را در حال معرفی اپل آی‌فون جدید به یاد خواهید آورد. در این رویداد استیو جابز از یک فناوری جدید با نام muli-touch رونمایی کرد. این تکنولوژی جدید یک اختراع فوق‌العاده توسط اپل از طرف استیو جابز خوانده شد.

مشکلات ثبتی پتنت اپل در زمینه ویژگی pinch-to-zoom
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۰:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصرکالا» به نقل از شهرخبر ؛ جابز درباره این ویژگی می‌گفت:

    نمایشگر موجود در آی‌فون با این قابلیت، واقعا جادویی است و برای استفاده از آن نیاز به قلم و یا چیز دیگری ندارید. این نمایشگر دقیق‌ترین صفحه‌ نمایش موجود در بازار است. توسط آن می‌توانید از لمس‌های غیرعمدی جلوگیری کنید و یا به جای یک انگشت، از چند انگشت به طور همزمان برای کنترل گوشی استفاده کنید. این فناوری به نام ما ثبت شده است.
    تا چند سال همه چیز در رابطه با این ویژگی و حقوق ثبتی آن خوب بود تا این که در سال 2012 این پتنت اپل که شامل قابلیت‌های مالتی تاچ و بزرگنمایی با حرکت انگشت بود، توسط USPTO کاملا باطل شد. درست دو ماه قبل از این ماجرا هم پتنتی که شامل قابلیت‌های rubber banding و افکت‌های حرکتی بود، بدون اعتبار اعلام شده بود.

    اما اخیرا برای چندمین بار مشکلات ثبتی تعدادی از همین قابلیت‌ها مطرح شده است. قابلیت pinch-to-zoom که توسط دو انگشت اجرا می‌گردد و باعث ایجاد بزرگنمایی در تصاویر و بخش‌های دیگر می‌شود، بر اساس بیانات یک دادگاه از ایالت متحده، به یک‌سری مشکلات ثبتی برخورده است.

    این دادگاه اعلام کرده که ثبت شدن این پتنت از نظر لغوی در دو بخش دارای معنایی کاملا متفاوت بوده که همین موضوع مشکل‌ ساز شده است. دادگاه می‌گوید اپل در بخشی که لغت rubber banding را استفاده کرده کاملا صحیح بوده اما در بخش اسکرول و محدودیت عملکرد اشتباه عمل کرده است. به همین دلیل هم این کیس به هیئت مدیره ثبت اختراع بازگردانده شده است.

    اگر سال 2009 را به یاد بیاورید، شایعاتی منتشر شده بود که بر اساس‌ آن‌ها دلیل نبود قابلیت muli-touch در اندروید، درخواست اپل از کمپانی گوگل بود تا گوگل این ویژگی را در سیستم عاملش قرار ندهد؛ در صورتی که اندروید از پایه قابلیت muli-touch را ساپورت می‌کرد.

    اما بعد از این قضایا دو گوشی موتورولا DROID و نکسوس وان بدون داشتن این قابلیت معرفی و به بازار عرضه شدند. این در حالی بود که نسخه‌ای از موتورولا DROID که در خارج از کشور آمریکا عرضه شد و همچنین گوشی DROID ERIS، هر دو قابلیت muli-touch را ساپورت می‌کردند. بعد از گذشت مدتی muli-touch و قابلیت بزرگنمایی با استفاده از دو انگشت، بر روی اکثر گوشی‌های اندرویدی موجود در بازار قرار گرفت.

    با این وجود قابلیت بزرگنمایی توسط دو انگشت در دو سیستم عامل iOS و اندروید با اختلافاتی در عملکرد صورت می‌گیرد. در اپل یکی از انگشت‌‌تان شما به عنوان یک لنگر بر روی صفحه به صورت ثابت قرار می‌گیرد و شما توسط انگشت دیگر می‌توانید بزرگ‌نمایی را انجام دهید. اما در اندروید این ویژگی کاملا متفاوت عمل می‌کند؛ به صورتی که شما برای بزرگنمایی در آن نیاز به حرکت دادن دو انگشت خود بر روی نمایشگر دارید.

    به دلیل همین اختلافات موجود در عملکرد می‌توان گفت که پتنت ثبتی اپل در این زمینه با آن چه گوگل در اندرویدش استفاده می‌کند، تفاوت داشته و موردی برای شکایت وجود ندارد. بنابراین به نظر می‌رسد هیچ دلیل خاصی برای تشکیل جلسه توسط هیئت مدیره ثبت اختراع بر اساس درخواست اپل در زمینه رسیدگی به این موضوع وجود نخواهد داشت.

    منبع

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر