جزئیات تصمیمات کارگروه تنظیم بازار گوشی تلفن همراه

عصر کالا- کارگروه تنظیم بازار گوشی تلفن همراه به ستاد مبارزه با قاچاق کالا ماموریت داد نسبت به تعیین تکلیف رفع توقیف و قیمت‌گذاری گوشی‌های موجود در انبارها و دریافت مابه التفاوت نرخ ارز اقدام و‌ نسبت به توزیع آنها برنامه‌ریزی کند.

جزئیات تصمیمات کارگروه تنظیم بازار گوشی تلفن همراه
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از شاتا، کارگروه تنظیم بازار گوشی تلفن همراه به میزبانی وزیر صنعت معدن و تجارت و با حضور وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات برای تصمیم‌گیری درباره گوشی‌های موجود در انبارها و توقیف شده ، حمایت از تولید کنندگان داخلی گوشی تلفن همراه و ساماندهی واردات گوشی تلفن همراه برگزار شد.

    رضا رحمانی وزیرصنعت ، معدن وتجارت در این نشست مشترک با اشاره به حمایت از تولید محصولات متنوع و تامین اقلام مخابراتی ، گوشی تلفن همراه و سایر تجهیزات در حوزه تولید ITو ITC گفت: خوشبختانه ظرفیت خوبی در کشور برای توسعه تولید این صنایع و تجهیزات مخابراتی وجود دارد و با اتخاذ برنامه های حمایتی می توان شاهد پیشرفت‌های مناسبی در توسعه این صنعت در کشور بود.

    رضا رحمانی به سهم بالای فارغ التحصیلان در حوزه ITو ITC در کشور اشاره و تصریح کرد: اقدامات و هماهنگی های خوبی برای تولید مشترک وتنظیم بازار داخلی صورت خواهد گرفت که این موضوع در افزایش تولید و ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان این حوزه‌ها بسیار موثر خواهد بود.

    وزیر صمت ضمن اشاره به حرکت به سمت دولت الکترونیک در وزارت صمت گفت: سامانه‌های متعددی در وزارت صمت برای خدمت رسانی وجود دارد که بسیاری از امور را در حوزه‌های مختلف تخصصی تسهیل کرده‌اند و به زودی با مرتبط کردن این سامانه‌ها به یکدیگر و دیگر سامانه‌های موثر در کشور ضمن افزایش نظارت در حوزه تولید و ‌تجارت، از این فرایندها برای تصمیم سازی و‌تصمیم‌گیری‌های کلان بهره خواهیم برد.

    همچنین محمد جواد جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این نشست با تاکید بر رفع مسایل قضایی فروش گوشی هایی که نمی توانند در بازارعرضه شود ، تسهیل مجوز واردات گوشی را خواستار شد و گفت: باید برای رفع کمبود بازار شرایطی فراهم شود تا واردکنندگان جدید بتوانند به سهولت مجوز بگیرند و کار به سرعت انجام شود.

    جهرمی تصریح کرد: علاوه بر مشکلات ناشی از افزایش نرخ ارز ، کمبودعرضه نیز موجب بروز حباب در این بازار شده است که امیدواریم با افزایش عرضه ، هرچه سریعتر این کالا کاهش قیمت یابد.

    وی تاکید کرد: در حال حاضر باید صنوف این بخش پای کار بیایند و باهمکاری دستگاه های اجرایی این موضوع مرتفع شود.

    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات حمایت از تولید داخلی را در بهبود شرایط بازار بسیار موثر برشمرد و خواستار کمک و همراهی وزارت صنعت از تولیدکنندگان این بخش شد.

    به گفته وزیر ارتباطات یکی از برندهای تلفن همراه داخلی (GLX) که پیشتراز نظر میزان استفاده رتبه 20 را نیز نداشت به رتبه هفتم برندهای بازار ایران صعود کرده که این امر نشان می دهد اگر قیمت و کیفیت گوشی تولید داخل مطلوب باشد مردم به آن رغبت پیدا می کنند.

    جهرمی در ادامه به تشریح اقدامات انجام شده در راستای کاهش قاچاق تلفن همراه پرداخت و گفت: اقدام ارزشمندی در قالب دولت الکترونیک با محوریت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز شروع شد که مبارزه با قاچاق گوشی‌های تلفن همراه بود .

    جهرمی افزود: در جلسه ای که در سال گذشته برگزارشد و توافقی که با وزرا صمت و اقتصاد و ... انجام شد، وزارت ارتباطات مسئولیت هماهنگی و پیشبرد موضوع را برعهده گرفت و در آن دوران با یک همدلی بین همه دستگاه ها از جمله وزارت صمت ، اپراتورهای مخابراتی وزارت ارتباطات،گمرک، ستاد مبارزه با قاچاق و کالا و ارز و وزارت اطلاعات کنترل های خوبی برای جلوگیری از قاچاق گوشی تلفن همراه انجام شد و نشان داد این توانمندی برای مبارزه با قاچاق وجود دارد و نتیجه این عزم همگانی باعث شد، آمار 95 درصد قاچاق گوشی همراه به صفر برسد.

    جهرمی با اشاره به اقدامات دستگاه‌ها در حوزه دولت الکترونیک گفت: وزارت صمت یکی از دستگاه‌های پیشتاز در حوزه دولت الکترونیک است و بر اساس آخرین ارزیابی رتبه دوم کشور را بدست آورده و مهمتر از آن وزارت صمت در اشتراک و تبادل اطلاعات بر خلاف بعضی دستگاه‌ها همواره با آغوش باز برخورد کرده است و همکاری لازم برای ارتباط دهی سامانه‌های تحت نظر خود را دارد.

    مهمترین تصمیمات کارگروه تنظیم بازار گوشی تلفن همراه

    این کارگروه در اولین مصوبه خود به ستاد مبارزه با قاچاق کالا ماموریت داد با همکاری سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و دادستانی و تعزیرات حکومتی نسبت به تعیین تکلیف رفع توقیف و قیمت‌گذاری گوشی‌های موجوددر انبارها و دریافت مابه التفاوت نرخ ارز اقدام و‌ نسبت به توزیع آنها برنامه‌ریزی کند.

    در مصوبه‌ای دیگر برای تسهیل و توسعه واردات گوشی تلفن همراه و در راستای رفع کمبود بازار و کاهش قیمت مقرر شد باتوجه به مسایلی که وارد کنندگان قبلی داشتند از ظرفیت های وارد کنندگان جدید از طریق فراخوان وزارت صمت برای تامین گوشی‌های مورد نیاز بازار استفاده و فرایند واردات برای تنظیم بازار داخلی تسهیل شود.

    حمایت‌ همه جانبه از تولیدات داخلی با کیفیت گوشی تلفن همراه از دیگر تصمیمات این کارگروه بود و مقرر شد، دفتر صنایع الکترونیک وزارت صنعت با همکاری معاونت فناوری وزارت ارتباطات طرح ویژه‌ای برای حمایتاز شرکت‌های تولید کننده گوشی تلفن همراه داشته باشند تا شرکتهای داخلی با ارتقای کیفیت محصولات خود بتوانند بخشی از نیاز بازار را تامینکنند.

    از سوی دیگر برای تسهیل در تامین منابع ارزی مورد نیاز واردکنندگان گوشی تلفن همراه مقرر شد از سوی وزاری صمت و ارتباطات موضوع در مذاکره با هیات دولت و رییس کل بانک‌مرکزی تعیین تکلیف گردد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر