حافظه تاشو: باز شدن مسیر ساخت گوشی‌های انعطاف‌پذیر

عصر کالا- یک مقاله جدید، نشان داده است که از گرافن می‌توان به‌عنوان ابزار ذخیره اطلاعات استفاده کرد. این کشف می‌تواند افق‌های جدیدی در کاربرد گرافن برای تولید گوشی‌های هوشمند بگشاید.

حافظه تاشو: باز شدن مسیر ساخت گوشی‌های انعطاف‌پذیر
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۰:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصرکالا» به نقل از شهرخبر؛ ساخت یک گوشی قابل خم شدن و منعطف، جام مقدس تولیدکنندگان تلفن‌های هوشمند است. برای ممکن شدن ساخت چنین گوشی‌هایی، اجزای تشکیل‌دهنده گوشی باید قابلیت خم شدن را داشته باشند. در مقاله‌ جدید دانشمندان دانشگاه اِکستر نشان داده شده است که چگونه یک سیستم ذخیره‌سازی ساخته شده از گرافن می‌تواند جایگزین فلش مموری‌های فعلی شود. ماده مورد استفاده برای تولید آن ارزان‌تر و ترکیب هیبریدی است از گرافِن اُکساید و تیتانیوم اُکساید که اطلاعات می‌تواند تنها در 5 نانوثانیه (5×10-9 ثانیه) بر روی آن نوشته یا از روی آن خوانده شود. طول این قطعه هیبریدی فقط 50 نانومتر (00005/0 میلی‌متر) و ضخامت آن 8 نانومتر (000008/0 میلی‌متر) است.

    گرافن یک لایه نازک کربن است. چقدر نازک؟ نازک‌ترین ترکیب تاکنون شناخته‌شده، با ضخامت فقط 1 اتم. گرافن هم‌چنین سبک‌ترین ماده شناخته‌شده نیز هست و به‌علاوه، قوی‌ترین ترکیب. به‌عنوان بهترین رسانای الکتریسیته، به‌نظر می‌رسد که گرافن ماده‌ای کامل و بی‌عیب برای استفاده در دیوایس‌های الکترونیکی مانند گوشی‌های هوشمند باشد. نکته دیگر، وفور کربن در جهان است به‌طوری‌که تنها هیدروژن، هلیوم و اکسیژن فراوان‌تر از آن هستند.

    اما با وجود مزایای فراوان گرافن چرا استفاده از آن فراگیر نیست؟ مشکل در فرایند پیچیده تولید آن است زیرا گرافن به‌طور طبیعی در جهان یافت نمی‌شود و باید ساخته شود. گرافنی که اکنون تولید می‌شود فاقد کیفیت لازم برای استفاده تجاری در ابزارهای الکترونیکی است. اما شرکت‌هایی مانند سامسونگ مخارج تحقیق و توسعه زیادی انجام داده‌اند تا گرافن با کیفیت کافی برای استفاده در گوشی‌های هوشمند را تولید کنند. علاوه بر مزایای گفته شده، گرافن در مقایسه با سیلیکون رسانای بهتری است و می‌تواند الکترون‌ها را سریع‌تر عبور دهد؛ به‌طوری که سرعت عبور الکترون‌ها از گرافن 1000 کیلومتر بر ثانیه است، 30 برابر سریع‌تر از سیلیکون. سامسونگ چندین پَتِنت (حق مالکیت اختراع یا نوآوری) در مورد کاربرد گرافن در ساخت ابزارهای الکترونیک ثبت کرده است.

    در حالی‌که در اوایل سال جاری میلادی، شایعاتی در مورد معرفی گوشی هوشمند انعطاف‌پذیر سامسونگ X در سه‌ماهه سوم همین سال به‌گوش می‌رسید، اکنون سامسونگ تأیید کرده است که چنین دیوایسی تا سال 2019 تولید نخواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر