به دلیل انتشار گازهای گلخانه ای؛

موبایل ها به گرمایش زمین دامن می زنند

عصر کالا- تحقیقی جدید نشان می دهد موبایل ها به روند گرمایش زمین دامن می زنند. به طوریکه سهم انتشار گازهای گلخانه ای این دستگاه ها از ۴ درصد در ۲۰۱۰ به ۱۱ درصد در ۲۰۲۰ می رسد.

موبایل ها به گرمایش زمین دامن می زنند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از مهر،  تحقیقات مختلف نشان داده دلیل اصلی تغییرات آب و هوایی انتشار کربن است و بسیاری افراد تصور می کنند سوخت های فسیلی، استخراج از معدن  و حمل و نقل عامل اصلی این آلودگی هستند. اما به ندرت انگشت اتهام به سمت صنعت رایانه و موبایل گرفته می شود.

    این درحالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند دنیای سایبری اطلاعات و فناوری های رایانشی (ICT) می توانند جایگزینی برای فعالیت های فیزیکی باشند که گازهای گلخانه ای تولید می کنند.

    اما تحقیقی در نشریه Journal of Cleaner Production سهم این بخش از جمله رایانه، لپ تاپ، مانیتور، موبایل و تبلت و همچنین بخش های زیر بنایی مانند مراکز اطلاعات و شبکه های مخابرات را در فرایند گرمایش جهانی بررسی کرده است. 

    نتایج بررسی ها نشان داد تاثیر این بخش بر گرمایش زمین از یک درصد در 2007 میلادی به 3.5 درصد در 2020 و 14 درصد در 2040 میلادی می رسد.

    همچنین این تحقیق نشان داد روند تاثیرگذاری این صنعت افزایشی خواهد بود بنابراین نمی توان امیدوار بود ICT روند گرمایش جهانی را متوقف کند.

    تحقیق نشان داد سهم موبایل ها در انتشار گازهای گلخانه ای از 4 درصد در 2010 میلادی به 11 درصد در 2020 می رسد. همچنین محققان تخمین می زنند در همین بازه زمانی انتشار سالانه گازهای گلخانه ای موبایل ها از 17 به 125 مگاتن دی اکسید کربن برسد. این رقم نشانگر 730 درصد رشد است.

    جالب آنکه بخش اعظم این گازها مربوط به فرایند تولید  موبایل است. علاوه بر انرژی مصرفی جهت تولید دستگاه، انرژی مورد استفاده برای استخراج مواد به کار رفته در آن مانند طلا است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر