قاب محافظ جی فون (GPhone)

ابزاری ساده و کاربردی برای تعیین میزان قند خون با گوشی موبایل!

عصر کالا- قاب محافظ جی فون (GPhone) اختراع جدید برای افراد دیابتی است که امکان تعیین میزان قند خون با گوشی موبایل را به ساده‌ترین شکل ممکن فراهم می‌کند.

ابزاری ساده و کاربردی برای تعیین میزان قند خون با گوشی موبایل!
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از گجت نیوز، به لطف پیشرفت‌های تکنولوژی و توسعه اسمارت فون‌ها، مدت زیادی است که دیگر نیازی به حمل کردن پخش‌کننده موسیقی، دستگاه ضبط صدا، دوربین عکاسی و بسیاری از گجت‌های دیگر را نداریم و تمامی این امکانات در یک بسته کوچک و کاربردی در دسترس کاربران قرار گرفته است؛ با این تفاسیر، اختراع جدید محققان دانشگاه کالیفرنیا به نام قاب محافظ جی فون، امکان تعیین سطح گلوکوز و آنالیز خون را به وسیله تلفن‌های همراه فراهم کرده و گجت کاربردی دیگری را به اسمارت فون‌ها افزوده است.

    این کیس محافظ که هم‌اکنون نمونه اولیه آن به کمک فناوری پرینت سه بعدی ساخته شده است،‌ همانند سایر قاب‌ها به بر روی تلفن همراه سوار شده و از باتری گوشی برای عملکرد خود استفاده می‌کند. در گوشه کیس سنسور مخصوصی متصل به مدار پرینت شده توسعه‌یافته توسط دانشمندان قرار گرفته و در طرف دیگر هم قلمی برای جابه‌جایی صفحه‌های یک بار مصرف نگه‌دارنده نمونه خون، تعبیه شده است.

    جزئیات عملکرد قاب محافظ جی فون
    برای استفاده از قاب محافظ جی فون کاربر باید به کمک قلم یکی از صفحات کوچک را روی سنسور که به آهنربا مجهز است، قرار داده و نمونه‌ای از خون خود را بر روی صفحه بچکاند. به این ترتیبت قند موجود در نمونه با آنزیمی که با نام گلوکوز اکسیداز شناخته می‌شود، واکنش داده و سیگنالی الکتریکی را به وجود می‌آورد.

    سیگنال ارسال‌شده توسط الکترودهای سنسور آنالیز می‌شود و سپس داده‌های اندازه گیری قند خون از طریق بلوتوث به تلفن هوشمند منتقل شده و بر روی اپلیکیشن اندروید توسعه‌یافته برای تحلیل داده‌ها و نمایش میزان گلوکوز، در دسترس کاربر قرار می‌گیرد.

    استفاده‌کننده می‌تواند این داده‌ها را ذخیره کرده و یا آن‌ها را برای دکتر خود ارسال کند؛ از طرف دیگر، انجام یک آزمایش خون توسط قابل محافظ جی فون تنها بیست ثانیه طول می‌کشد و در پایان کار هم صفحه یک ‌بار مصرف دور انداخته شده و سنسور خود به خود غیرفعال می‌شود.

    قاب محافظ جی فون (GPhone)؛ ابزاری کاربردی برای مبتلایان به دیابت
    سنسور طراحی‌شده

    البته قابل محافظ جی فون هنوز در مراحل اولیه آزمایشی قرار دارد و از طرف دیگر، لازم به ذکر است که صفحات مخصوص به کار رفته برای راه‌اندازی سنسور این دستگاه کمی بیشتر از کاغذهای استفاده‌شده در دستگاه‌های اندازه گیری قند خون معمولی، هزینه‌بر هستند.

    همچنین، در حال حاضر برای هر بار آنالیز، فرد دیابتی باید 12 قطره از خون خود را بر روی صفحه نمونه‌برداری بریزد،‌ اما مخترعان کیس محافظ جی فون امیدوارند که در آینده نزدیک این مقدار به میزان خون لازم برای انجام آزمایش‌های معمولی با دستگاه‌های مخصوص این کار،‌ کاهش یابد و از طرف دیگر، به جای استفاده از یک قاب محافظ، این فناوری در خود تلفن همراه تعبیه شود.

    مقاله مربوط به ساخت این قاب محافظ پیشرفته در ژورنال “Biosensors and Bioelectronics” به چاپ رسیده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر