راهی برای یافتن گوشی‌ سرقتی

عصر کالا- اگر می‌خواهید زمانی که گوشی حاوی سیم‌کارتتان مفقود شد یا به سرقت رفت، آن را بیابید، می‌توانید از راهکارهایی که اپراتورهای تلفن در نظر گرفته‌اند استفاده کنید.

راهی برای یافتن گوشی‌ سرقتی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، حتما برای شما یا یکی از آشنایانتان پیش آمده که گوشی خود را در جایی گم کرده و یا تلفن همراهتان به سرقت رفته باشد. با هزینه‌هایی بالایی که امروزه برای خرید گوشی‌های هوشمند صرف می‌شود، لازم است راهکاری وجود داشته باشد که بتوان با استفاده از آن، حداقل برای یافتن گوشی اقداماتی را انجام داد. در این گزارش روش‌هایی که توسط اپراتورها برای یافتن گوشی‌های مفقودشده در نظر گرفته شده، معرفی می‌شود.

    روش ردیابی گوشی در اپراتور اول

    مشترکان همراه اول برای ردیابی گوشی مفقودشده یا به سرقت‌رفته خود می‌توانند شماره سریال گوشی مندرج روی جعبه گوشی را از طریق خطوط دائمی همراه اول، ارسال و سرویس ردیابی گوشی را فعال کنند.

    سرویس ردیابی گوشی تا 10 روز پس از دریافت شماره سریال، به جست‌وجوی گوشی مفقودشده می‌پردازد و در پایان در صورت موفقیت در ردیابی گوشی، نتیجه را از طریق پیامک به اطلاع مشترک می‌رساند تا مشترک سایر مراحل حقوقی را از طریق مراجع ذی‌ربط پیگیری کند. درصورت عدم موفقیت در ردیابی، مشترک می‌تواند برای ردیابی مجدد گوشی خود اقدام و سرویس را مجددا فعال کند.

    برای فعال‌سازی سرویس ردیابی گوشی، می‌توان از کد دستوری *10*2141*سریال گوشی#، برای غیرفعال‌سازی این سرویس از کد *10*2142# و برای دریافت راهنما از کد *10*2143# استفاده کرد. فعال‌سازی این طرح برای مشترکان همراه اول رایگان است.

    روش ردیابی گوشی در اپراتور دوم

    مشترکان ایرانسل نیز هنگام مواجه شدن با مشکل گم شدن یا به سرقت رفتن گوشی، باید ابتدا سیم‌کارت خود را مسدود کنند. برای این کار لازم است با شماره 700 یا 7033 (از خط ایرانسل) یا 09377000000 یا 09377033000 (از سایر خطوط) تماس بگیرند و برای درخواست مسدود کردن سیم‌کارت اقدام کنند.

    با گذشت پنج روز پس از مسدود شدن خط، کاربر کد #6101*  را از یک خط ایرانسلی شماره‌گیری می‌کند. آنگاه پیام‌هایی درباره ضوابط استفاده از سرویس، تاییدیه کسر هزینه ثبت درخواست از اعتبار موجود در سیم‌کارت ایرانسل، سیم‌کارت فعال در گوشی در زمان مفقودی، مراحل و مدت زمان مسدودی سیم‌کارت برایشان ارسال می‌شود. پس از آن کافی است کاربر شماره سریال 15 رقمی گوشی (درج‌شده روی جعبه گوشی) مفقودشده را وارد کند.

    درخواست ردیابی از طریق این سامانه پیامکی صرفاً باید از طریق یک سیم‌کارت ایرانسل (به غیر از سیم‌کارت مورد درخواست ردیابی) صورت گیرد. همچنین برای ثبت درخواست ردیابی حداقل پنج روز باید از تاریخ مسدودی سیم‌کارت گذشته باشد. در صورت اقدام پیش از پنج روز، شماره موجود در گوشی مفقودی/مسروقه به عنوان سارق به مراجع قضایی اعلام می‌شود که موجب مردود شدن نتیجه ردیابی خواهد شد.

    هزینه استفاده از خدمات سرویس ردیابی در اپراتور ایرانسل 100 تومان به ازای ثبت هر درخواست است. اگر سیم‌کارت شما اعتباری باشد این هزینه از اعتبار سیم‌کارت‌تان کسر می‌شود و در صورتی که سیم‌کارت شما دائمی باشد، این هزینه به صورتحساب دوره بعد شما اضافه می‌شود. البته تا زمان تکمیل فرآیند ثبت درخواست و دریافت این پیامک، هیچ هزینه‌ای از حساب شما کسر نمی‌شود.

    پس از ثبت موفق شماره سریال گوشی این پیامک برای شما ارسال می‌شود: «درخواست شما ثبت شد، پاسخ ظرف 48 ساعت از طریق پیامک ارسال خواهد شد.» پس از 48 ساعت پیامکی حاوی نتیجه ردیابی دریافت می‌کنید. این سرویس صرفاً مثبت یا منفی بودن نتیجه ردیابی را مشخص می‌کند و ارائه اطلاعات هویتی مربوط به فرد استفاده کننده از گوشی مستلزم ارائه دستور قضایی است.

    در صورت مثبت بودن پاسخ، پیامکی مبنی بر نتیجه ردیابی شامل تاریخ ردیابی برای شما ارسال می‌شود. در این صورت شما می‌توانید به مراجع قضایی مراجعه کنید و برای دریافت دستور قضایی مربوط اقدام کنید. کد پیگیری و تاریخ ردیابی باید حتما در نامه قضایی ذکر شود. حداکثر مهلت ارائه نامه مزبور به شرکت ایرانسل نیز شش ماه از تاریخ وصول پیامک است. در صورت منفی بودن پاسخ، می‌توانید حداقل پنج روز پس از دریافت پیامک اول مجدداً درخواست ردیابی خود را ثبت کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر