ظهور و سقوط اچ‌تی‌سی

عصر کالا- در میان گردوخاکی که این روزها سامسونگ با رونمایی از گلکسی نوت ۱۰ و نوت ۱۰ پلاس به راه انداخته و به‌زودی نیز با معرفی نسل جدید مدل‌های آی‌فون ۱۱ به پا خواهد شد، تعجبی ندارد که خبرهایی مربوط به گوشی میان‌رده‌ شرکتی همانند اچ‌تی‌سی که صرفا برندی نوستالژیک برای طرفداران گوشی‌های کلاسیک اندروید محسوب می‌شود، چندان هم به چشم نیاید.

ظهور و سقوط اچ‌تی‌سی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از دنیای اقتصاد، اما این تنها راه باقی‌مانده برای برندهایی این‌چنینی است تا نشان دهند که همچنان نفس می‌کشند و آنها نیز در این بازار حضور دارند.

    البته چند سالی است که اچ‌تی‌سی حال و روز خوشی ندارد و گزارش‌های متوالی مالی این شرکت در سه ماهه‌های اخیر، به خوبی بر این حقیقت تاکید دارند. تقریبا بیش از یک سال از عرضه آخرین پرچمدار این شرکت موسوم به U12 پلاس می‌گذرد و بعید به‌نظر می‌رسد که به این زودی‌ها نیز شاهد معرفی مدل جدیدی بعد از این گوشی باشیم. از طرفی، اچ‌تی‌سی برای آنکه بتواند برند خود را همچنان بر سر زبان‌ها حفظ کند، اخیرا اقدام به عرضه مدل‌هایی همچون  دیزایر 19 پلاس و گوشی عجیب‌وغریب اگزودوس 1s کرده که البته بعید به‌نظر می‌رسد این دو محصول نیز راه به جایی ببرند و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان هرگز نخواهند توانست انتظارات را برآورده کنند. حال سوالی که بر ذهن نقش می‌بندد این است که چرا با این اوصاف، اچ‌تی‌سی اصرار به ماندن در بازار گوشی‌های هوشمند دارد و قصد ندارد از این کسب‌و‌کاری که چیزی جز ضرر برایش ندارد، دل بکند؟ در پاسخ باید بگوییم که هدف اچ‌تی‌سی، رقابت با غول‌های این عرصه یعنی اپل و سامسونگ و تصاحب سهم آنها در این بازار نیست. هرچند که در سال‌های نه چندان دور یعنی 2010 و 2011، این شرکت رقیبی جدی برای تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند به شمار می‌رفت. بی‌تردید مدیران این شرکت دلایل خاص خود را برای ماندن و بقا در این بازار دارند. در ادامه قصد داریم به برخی از این دلایل که البته از دیدگاه کارشناسان عنوان شده، اشاره کنیم.

    بازی در میدان 5G
    اگرچه هنوز این فناوری در آغاز راه خود قرار دارد، اما قطعا تکنولوژی 5G تحولی عظیم را در صنعت گوشی‌ها و دستگاه‌های هوشمند به‌وجود خواهد آورد. دیر یا زود، همه شرکت‌ها تحت‌تاثیر این فناوری قرار خواهند گرفت و باید مسیری متفاوت نسبت به گذشته را در پیش بگیرند. طبق برآوردهای شرکت‌های تحقیقاتی، فناوری 5G می‌تواند میزان فروش گوشی‌های هوشمند را تا چند برابر افزایش دهد. این تکنولوژی منجر به افزایش خیره‌کننده سرعت اتصال به اینترنت و همچنین اضافه شدن قابلیت‌های دیگری به اسمارت‌فون‌ها خواهد شد که قطعا کاربران بی‌تفاوت از کنار آن نخواهند گذشت. اچ‌تی‌سی احتمالا قصد دارد از این بازار نوظهور نهایت استفاده را ببرد و جان تازه‌ای به کسب‌وکار خود ببخشد. اگرچه هنوز شاهد عرضه اسمارت‌فونی مجهز به فناوری 5G از سوی شرکت نبوده‌ایم، اما این شرکت یک ‌هاب 5G را عرضه کرده که البته این ‌هاب به‌صورت اختصاصی برای اپراتور مخابراتی بزرگ اسپرینت معرفی شده که در شرف ادغام با اپراتور تی-موبایل قرار دارد. طرفداران گوشی‌های موبایل و به‌ویژه علاقه‌مندان اچ تی سی حتما به‌خاطر دارند که این شرکت در سال 2010، اولین گوشی 4G را برای اپراتور اسپرینت و سال بعد نیز برای ورایزن تولید کرد. حال و با گذشت زمان و تغییر شرایط به‌نحوی‌که دیگر شرکت‌های آمریکا با محدودیت‌هایی برای همکاری با شرکت‌های چینی مواجهند، این فرصت برای اچ‌تی‌سی فراهم شده تا از فرصت به دست آمده نهایت استفاده را ببرد و قراردادهای پرسودومنفعتی را با اپراتورهای آمریکایی منعقد کند.

    تکیه بر حس نوستالژی
    طبق گزارش‌های شرکت تحقیقاتی Counterpoint، شرکت اچ‌ام‌دی گلوبال که چند سال قبل، فروش گوشی‌های با برند نوکیا را خریداری کرد توانست در سه ماه دوم سال جاری میلادی، حدود 8/ 4 میلیون گوشی را به فروش برساند. اگرچه این رقم در مقایسه با آمار دیگر شرکت‌ها، چندان چشمگیر نیست، اما فراموش نکنید که حال و روز چند سال پیش برند نوکیا، بسیار بدتر از اوضاع امروز اچ‌تی‌سی بود. حال برند نوستالژیک نوکیا بار دیگر احیا شده و توانسته نگاه علاقه‌مندان زیادی را در سراسر جهان به خود جلب کند. اما نقطه قوت اچ‌ام‌دی گلوبال، طراحی گوشی‌های نوکیا مطابق با آخرین فناوری‌ها و استانداردهای روز به‌کار رفته در گوشی‌های هوشمند و عرضه آنها با قیمت‌هایی مناسب است. حال به‌نظر می‌رسد که اچ‌تی‌سی نیز با در پیش گرفتن چنین روندی، قصد احیای دوباره برند خود را دارد؛ کاری که استارت آن را با برند وایلدفایر –Wildfire- زده، اما باید مراقب باشد که سرنوشت مدل‌های دیزایر برای آن اتفاق نیفتد.

    همان‌طور که اشاره شد قیمت مناسب، می‌تواند برگ برنده گوشی‌های اچ‌تی‌سی برای رقابت با مدل‌های موجود در بازار باشد و اگر بتواند از نسخه‌های خام اندروید در گوشی خود استفاده کند، می‌تواند ریسک بروز مشکلات نرم‌افزاری و ارائه پشتیبانی‌های بعد از آن را به حداقل برساند. البته اچ‌تی‌سی می‌تواند از محصولات دیگر شرکت‌ها نیز برای ساخت گوشی‌های جدید خود بهره بگیرد. برای مثال، هنوز هم افرادی هستند که به گوشی‌های مجهز به کیبورد فیزیکی QWERTY علاقه‌مندند که پروژه‌های F(x)tec Pro1 و Uniherts Titan از جمله نمونه‌هایی هستند که نشان می‌دهند همچنان برخی کاربران چنین مدل‌هایی را ترجیح می‌دهند. برای مثال، گوشی اچ‌تی‌سی دریم با کیبورد فیزیکی، نمایشگر لمسی و نسخه جدید اندروید می‌تواند گزینه خوبی برای عرضه به بازار باشد.

    نیاز به تنوع و اصالت محصول
    برخی تحلیلگران بر این باورند که می‌توان به اچ‌تی‌سی به‌خاطر این عملکرد ضعیف در سال‌های اخیر، خرده گرفت. این شرکت تولید اولین گوشی اندرویدی جهان را در کارنامه دارد و توانست استفاده از دوربین‌های دوگانه را در میان تولیدکنندگان جا بیندازد. اخیرا نیز این شرکت در حوزه بلاک‌چین سرمایه‌گذاری گسترده‌ای انجام داده است. اما متاسفانه، این سرمایه‌گذاری به این زودی‌ها جواب نخواهد داد و طولی نخواهد کشید که کفگیر اچ‌تی‌سی به ته دیگ خواهد خورد. از طرفی، میزان درآمدهای این شرکت در بخش فروش گوشی‌های هوشمند و هدست‌های واقعیت مجازی، حدود 14 میلیون دلار عنوان شد. رقمی که در مقایسه با عملکرد دیگر شرکت‌ها، هرگز به چشم نمی‌آید. برای مثال، شرکت اپل تنها ظرف یک ساعت می‌تواند فروشی بالاتر از درآمد یک ماهه اپل را ثبت کند. با این‌حال، بعید به‌نظر می‌رسد اچ‌تی‌سی دیگر توان ریسک‌پذیری داشته باشد. اما می‌تواند برند خود را به خریدارانی که مشتاق استفاده از سابقه و محبوبیت چنین شرکت‌هایی هستند، واگذار کند. اگرچه فاصله زیادی میان پنج شرکت برتر دنیا با سایر شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های هوشمند وجود دارد، اما اگر اچ‌تی‌سی بخواهد می‌تواند با برنامه‌ریزی دقیق و هدفمند، خود را به بزرگان این عرصه نزدیک کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر