افشای اطلاعات تازه در مورد پردازنده کوانتومی گوگل

عصر کالا- تا به حال اطلاعات چندانی در مورد تولید پردازنده کوانتومی توسط گوگل در دست نبود، اما حالا مشخص شده که این شرکت یک پردازنده کوانتومی قدرتمند به نام «بریستلکن» طراحی کرده است.

افشای اطلاعات تازه در مورد پردازنده کوانتومی گوگل
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از مهر، از چند سال قبل اخباری در مورد تولید پردازنده های کوانتومی توسط آی بی ام به گوش می رسد. اما گوگل نیز با تولید پردازنده Bristlecone نشان داده که نمی خواهد از رقبای خود عقب بیفتد.

    بیت های کوانتومی یا کیوبیت واحد اصلی اطلاعات در پردازنده های کوانتومی است و هر چقدر تعداد کیوبیت های یک پردازنده بیشتر باشد، اطلاعات قابل پردازش توسط آن و قدرت این پردازنده بیشتر است.

    آی بی ام در ماه های اخیر موفق به تولید یک پردازنده 50 کیوبیتی شده، اما Bristlecone از توان پردازش 72 کیوبیتی برخوردار است.

    پردازنده های رایانه های کوانتومی باید در فضایی به شدت سرد کار کنند تا از شوک ناگهانی و خرابی جان به در ببرند و حتی تولید صدای ناگهانی و پیش بینی نشده ممکن است عملکرد آنها را مختل کند.

    تا به حال نرخ خطای بهترین پردازنده های کوانتومی کمتر از 0.5  درصد به ازای هر دو کیوبیت بوده است. اما گوگل مدعی است نرخ خطای پردازنده Bristlecone کمتر از این رقم است. هر چند گوگل رقم دقیق آن را افشا نکرده است.

    شرکت های فناوری امیدوارند در آینده نزدیک قادر به تولید رایانه های کوانتومی با پردازشگرهای 100 کیوبیتی باشند، تحقق این هدف تولید  ابررایانه هایی را ممکن می کند که توان پردازش بسیار بالایی داشته و قادر به انجام دهها وظیفه برنامه ریزی شده به طور همزمان هستند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر