حاشیه بالای نمایشگر آیفون ۱۰ یک کینکت را در بر دارد

عصر کالا- در این مطلب به بررسی فناوری به‌کاررفته در پس فیس‌آی‌دی آیفون ۱۰ و مقایسه‌ی آن با کینکت مایکروسافت می‌پردازیم.

حاشیه بالای نمایشگر آیفون ۱۰ یک کینکت را در بر دارد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از زومیت، شخصیت ریچارد هندریکس در سریال Silicon Valley می‌گوید: «ما برای فرستادن انسان به فضا از کامپیوتری استفاده کردیم که از قدرتی معادل یک ماشین حساب دستی برخوردار بود»؛ اما امروزه از ابررایانه‌های جیبی‌ خودمان، برای ارسال یک توئیت چند کلمه‌ای استفاده می‌کنیم. آیفون 10، نمادی از پیشرفت حسگرها و فناوری‌های پردازشی در دهه‌ی گذشته است. در ماه ژوئن سال 2009، مایکروسافت آن‌چه در تصویر زیر می‌بینید با نام کینکت به جهانیان معرفی کرد.

    Kinect Schematic

    کینکت در زمان خود پیشرفتی خیره‌کننده محسوب می‌شد که توجه زیادی به‌ خود جلب کرد؛ اما حدود هشت سال بعد در سپتامبر 20‍17، اپل موفق شد آنچه در دل کینکت جای داشت، در حاشیه‌ی باریک بالای نمایشگر آیفون 10 جا دهد. همان‌گونه که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، به‌جز موتور نوسانی، تمام اجزای کینکت در نوار بالای آیفون ‍10 جای گرفته‌اند.

    iPhone X notch details

    سخت‌افزار استفاده‌شده در کینکت، حاصل کار یک شرکت نسبتا گمنام به‌ نام PrimeSense بود. فناوری توسعه‌داده‌شده توسط پرایم‌سنس شامل تاباندن نقاط مادون قرمز در یک صحنه، کشف این نقاط توسط یک دوربین مادون قرمز و پردازش اطلاعات مرتبط با عمق به کمک یک پردازنده‌ی اختصاصی بود.

    خروجی کینکت یک نقشه‌ی عمقی با وضوح 320 در 240 پیکسل و 2048 سطح حساسیت است. این نقشه حاصل تابش بیش از 30 هزار نقطه‌ی مادون قرمز با الگویی خاص در یک صحنه است. کینکت در زمان عرضه‌، رکورد سریع‌ترین فروش را در میان ابزارهای الکترونیکی به خود اختصاص داد. اگرچه کینکت در دنیای بازی‌های کامپیوتری موفقیت چندانی نصیب مایکروسافت نکرد؛ اما فناوری انقلابی سنجش عمق به‌کاررفته، موجب پیشرفتی بزرگ در صنعت رباتیک و بینایی ماشین بود.

    در سال 2013، اپل شرکت پرایم‌سنس را تصاحب کرد؛ در عین حال دوربین‌های سنجش عمق نیز به پیشرفت خود ادامه دادند. نسخه‌ی دوم کینکت یکی از نتایج این پیشرفت‌ها بود که دقت و رزولوشن بسیار بالاتری نسبت به نمونه‌ی قبلی خود داشت. این نسخه از کینکت حتی از توانایی تشخیص چهره و ضربان قلب کاربران نیز برخوردار بود. اینتل، غول دنیای پردازنده‌ها نیز بیکار نماند و فناوری سنجش عمق اختصاصی خود موسوم به RealSense را توسعه داد. همچنین در سال 20‍15، همکاری‌هایی میان اینتل و مایکروسافت صورت گرفت که ثمره‌ی آن ارائه‌ی ویژگی Windows Hello در سیستم‌عامل محبوب ویندوز بود. در سال 20‍16، شرکت چینی لنوو گوشی Phab 2 Pro را عرضه کرد؛ این گوشی اولین محصول منطبق بر فناوری تانگوی گوگل بود که در زمینه‌ی واقعیت افزوده و بینایی ماشین کاربرد داشت و بر اساس همان ایده‌ی سنجس عمق به‌وسیله‌ی نور مادون قرمز کار می‌کرد.

    اکنون که واپسین‌ ماه‌های سال 2017 را سپری می‌کنیم، کوپرتینونشین‌‌ها آیفون 10 را با دوربین سنجش عمق در پنل جلوی گوشی معرفی کرده‌اند. برخلاف کینکت که برای ردیابی حرکات در یک اتاق ساخته شده بود، حسگرهای موجود در محصول جدید اپل برای تشخیص چهره به‌ کار می‌روند. دوربین TrueDepth آیفون 10، با تابش بیش از 30 هزار نقطه‌ی نامرئی روی چهره‌ی کاربر، اسکن دقیقی از چهره‌ی او ایجاد می‌کند. شاید ایموجی‌ها یا همان شکلک‌های متحرک اپل شما را شگفت‌زده کرده باشند؛ اما شگفتی اصلی، API استفاده‌شده برای ارائه‌ی این قابلیت‌های نرم‌افزاری است. فناوری به‌کار‌رفته در آیفون 10، نه‌تنها تصویری سه‌بعدی و متحرک از چهره‌ی شما ایجاد می‌کند، بلکه با تعیین ویژگی‌های نورپردازی، به نرم‌افزارهای واقعیت افزوده اجازه می‌دهد بیش از پیش واقعی جلوه کنند.

    پرایم‌سنس تنها منبع فناوری به‌کاررفته در کینکت نبود و پیشرفت‌های موجود در نسخه‌ی دوم کینکت هم گواهی بر این مسئله هستند. این مورد درباره‌ی اپل نیز صدق می‌کند، این شرکت‌ نرم‌افزارها و ویژگی‌های پردازشی جدیدی به سخت‌افزار اولیه‌ی ارائه‌شده توسط پرایم‌سنس اضافه کرده است و حالا تمام این فناوری‌ها و پیشرفت‌ها در یک نوار کوچک بالای آیفون 999 دلاری شما جای گرفته‌اند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر