آیفون ۷ به ایران آمد

سه میلیون و ۶۰۰ تا هفت میلیون تومان

عصر کالا- ورود آیفون ۷ به ایران روز گذشته در شرایطی صورت گرفت که قیمت‌های موجود دارای حبابی به مراتب فراتر از حد انتظار بوده و دائم در نوسان هستند.

آیفون ۷ به ایران آمد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، کمتر از دو هفته از رونمایی از محصولات جدید برند آمریکایی اپل می‌گذرد و در این مدت پای گوشی‌های جدید این برند با قیمتی دو برابری به ایران باز شده است. معمولا محصولات اپل در بدو ورود به بازار ایران قیمتی حبابی دارند اما این بار شرایط به گونه|‌ی است که حتی فعالان بازار و مسئولان صنف نیز از قیمت‌های اعلامی شوکه شده‌اند.

    این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که طی ماه‌های گذشته به بهانه اجرای طرح رجیستری موبایل و مبارزه با قاچاق کالا دو فروشگاه ارائه کننده محصولات این برند پلمب شده و پس از آن از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت 14 شرکت مجوز فعالیت به عنوان نمایندگی این برند را دریافت کردند. حال نه تنها دریافت این مجوزها باعث بهبود شرایط کاربران ایرانی نشده بلکه حباب محصولات این شرکت به گفته فعالان بازار این بار بزرگتر از همیشه بوده است.

    طبق اظهارات فعالان بازار موبایل این روزها حجم قابل توجهی از آیفون 7 وارد کشور شده و با قیمت‌های نجومی در اختیار علاقمندان این برند و افرادی که حاضرند برای یدک کشیدن عنوان اولین آیفون به دستان هزینه های میلیونی متقبل شوند، قرار می‌گیرد.

    میثم دادخواه-کارشناس رسمی اتحادیه تجهیزات مخابراتی-در این باره اظهار کرد: قیمت‌هایی که اکنون در بازار برای آیفون 7 وجود دارد به گونه‌ای است که حتی حباب را هم رد کرده و به مراتب فراتر از حد انتظار است.

    وی ادامه داد: مدل‌جدید آیفون با ظرفیت‌های 32، 128و256 گیگ وارد بازار شده و ما اینگونه پیش بینی می‌کردیم که با توجه به قیمت جهانی، زمانی که آیفون 32 گیگی به ایران برسد با توجه به حبابی که معمولا در ابتدای کار برای محصولات اپل وجود دارد قیمت آن حدود سه میلیون و 600 هزار تومان و آیفون 128 گیگی حدود چهار میلیون و 700 هزار تومان باشد اما آنچه اکنون رخ داده آنکه روز گذشته آیفون 132 گیگی با قیمتی بالغ بر پنج میلیون و 600 هزار تومان و آیفون 256 گیگ با قیمتی حدود هفت میلیون تومان به فروش می‌رسد و آیفون 32 هم در بازار بسیار کم است.

    این فعال بازار با تاکید بر نوسانات شدید قیمت آیفون در بازار، از تغییرات بالغ بر یک میلیون تومانی در قیمت برخی مدل‌های این گوشی طی کمتر از 24 ساعت گذشته خبر داد و گفت: براساس قیمت جدیدی که از ساعت 13 امروز برای فروش این محصولات در نظر گرفته شده امروز آیفون هفت با ظرفیت 32 گیگ که البته تعداد آنها در بازار بسیار محدود است، قیمتی حدود سه میلیون و 900 تا چهار میلیون تومان دارد.

    وی ادامه داد: آیفون‌های با ظرفیت 128 هم امروز حدود چهار میلیون و 800 تا 900 هزار تومان قیمت دارند، اما قیمت آیفون‌های با ظرفیت 256 در حالی روز گذشته حدود هفت میلیون تومان بوده است که این رقم به پنج میلیون و 800 تا پنج میلیون و 900 هزار تومان کاهش یافته است.

    البته براساس اظهارات دادخواه قیمت‌ها براساس رنگ و برخی ویژگی‌های دیگر ممکن است تا حدی متفاوت باشند، اما آنچه مشخص است آنکه نمی‌توان هیچ رقم قطعی برای مدل‌های مختلف آیفون در بازار ارائه کرد، چرا که در هر ساعت این احتمال وجود دارد که براساس شرایط عرضه و تقاضا قیمت‌ها دچار تغییر شود.

    دادخواه با پیش بینی اینکه تا پایان هفته جاری رقم‌های اشاره شده کاهش قابل توجه پیدا خواهند کرد، ادامه داد:حتی پیش بینی می‌شود این قیمت ها با کاهش 20 درصدی مواجه شوند که البته این روند کاهش قیمت برای مدتی مستمر خواهد بود.

    وی در عین حال عنوان کرد: معمولا در ابتدای ورود محصولات اپل در بازار نوعی حباب وجود دارد اما این بار اوضاع به شدت متفاوت است چراکه به عنوان مثال زمانی که آیفون‌های 6 یا 6s وارد بازار ایران شد قیمت جهانی این گوشی‌ها بر اساس واحد پول ما حدود دو میلیون و 500 هزار تومان می‌شد اما در ایران این رقم به حدود سه میلیون و 500 هزار تومان می‌رسید اما این بار تقریبا قیمتها دو برابر شده است.

    نکته جالب آنکه تمام این آشفتگی‌ها تنها برای آن است که عده‌ای تمایل دارند به عنوان اولین دارندگان این برند در کشور نام خود را به ثبت برسانند و اگر مدتی برای خرید این محصول دست نگاه داشته شود، شرایط بازار منطقی خواهد شد.

    این کارشناس با تاکید بر حبابی بودن این قیمت‌ها افزود: مشتریان فعلی بازار افرادی هستند که برای دسترسی هرچه سریعتر به این محصول حاضر شده‌اند مبالغی بالا را پرداخت کنند چرا که این قیمتها قطعا طی یک هفته تا 10 روز آینده خواهد شکست و اکنون هم اصلا نمی‌توان رقم دقیقی برای این بازار اعلام کرد چراکه همان طور که اشاره شد این بار حباب بسیار بزرگی در فروش این گوشی‌ها ایجاد شده است.

    این کارشناس در ادامه با تاکید بر اینکه نمونه های فعلی موجود در بازار تماما فاقد گارانتی هستند گفت: هیچ یک از نمونه‌های موجود در بازار از سوی شرکت‌هایی که مجوز واردات اپل را دریافت کرده‌اند وارد نشده و به احتمال زیاد واردات آنها از طریق بازار قاچاق بوده است.

    اما افشار فروتن - رییس انجمن فروشندگان سیم‌کارت، گوشی موبایل و تجهیزات جانبی - درباره‌ی بازار این روزهای برند  آمریکایی در کشور به ایسنا گفت: ظاهرا عرضه آیفون در ایران از روز گذشته آغاز شده و در روز شنبه بیشتر محصولات موجود در بازار آیفون‌های 128 گیگی بوده است که قیمتی حدود شش میلیون تومان برای نوع ساده آن و حدود هفت میلیون تا هفت میلیون و 300 هزار تومان برای آیفون‌های 7 پلاس اعلام می‌شده است.

    وی با بیان این‌که تعداد گوشی‌های ارائه شده محدود بوده و واردات آنها به شکل چمدانی صورت گرفته، در ارتباط با استقبال ایرانیان از محصول جدید کمپانی اپل اظهار کرد: قطعا قیمت‌هایی که اکنون وجود دارد دارای حباب بوده و این‌که عده‌ای علاقه‌ دارند به عنوان اولین نفر این محصول را در اختیار داشته باشند در این اوضاع بی‌تاثیر نیست، اما به هرحال باید به این نکته هم توجه داشت که شرایط عرضه اپل در ایران مانند سایر کشورهای دنیا نبوده که عده‌ای برای خرید آن صف کشیده باشند.

    رییس انجمن فروشندگان سیم‌کارت، گوشی موبایل و تجهیزات جانبی همچنین تاکید کرد: پیش‌بینی ما آن است عمده مصرف‌کنندگان گوشی‌های آیفون در ایران منتظر تثبیت قیمت هستند و در آینده‌ای نامعلوم که قیمت‌ها دستخوش کاهش شود نسبت به خرید اقدام خواهند کرد.

    وی همچنین عنوان کرد: پیش‌بینی‌های اولیه فعالان صنفی بر این بوده که واردات محصولات جدید با قیمتی بین یک تا یک میلیون و 500 هزار تومان پایین‌تر از رقم فعلی صورت بگیرد.

    فروتن درباره‌ی قیمت‌های مختلفی که از سوی فعالان بازار ارائه می‌شود نیز متذکر شد: احتمالا موضوعاتی مانند رنگ و یا تجهیزات جانبی باعث ایجاد این تغییرات در قیمت شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر