۶ توصیه برای خرید محافظ صفحه‌نمایش

عصر کالا- گوشی‌های هوشمند روز به روز پیشرفته‌تر و در عین حال حساس‌تر می‌شود. اگر مراقب نباشید، ممکن است مبالغ هنگفتی که به پایشان می‌ریزید از دماغتان در بیاید.

۶ توصیه برای خرید محافظ صفحه‌نمایش
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از اقتصادآنلاین ،صفحه‌نمایش یک گوشی هوشمند از نظر هزینه‌ دومین مقام را دارد. بنابراین، استفاده از محافظ صفحه‌نمایش یا آنچه در ایران به گلس معروف شده، برای هر کسی حیاتی به نظر می‌آید. متاسفانه مثل هر چیز دیگر، این مورد هم به وسیله‌ای برای کاسبی‌های ناروای بعضی شرکت‌ها و دلالان تبدیل شده است. انتخاب بین تنوع موجود در بازار کار ساده‌ای نیست. تنوع بسیار است و قیمت‌ها به همان مقدار متفاوت. در این بین عباراتی مانند «سختی 9H » و «گلس حرارتی» هم آب را گل‌آلودتر می‌کنند. در ادامه شما را با مفهوم برخی از این اصطلاحات، آشنا و انتخاب را برایتان ساده‌تر می‌کنیم.
    1- واقعا به محافظ صفحه نیاز است؟
    کمتر کسی نامی از گوریلا گلس نشنیده است. کورنینگ (سازنده صفحه‌نمایش گوریلا) به استحکام فناوری‌اش می‌نازد، اما آیا این صفحات هم به محافظ نیاز دارند؟ صدالبته؛ منتها به این شرط که حاضر باشید از یک برند و جنس معتبر استفاده کنید.
    ذکر این نکته ضروری است که محافظ صفحه‌نمایش آن معجزه‌ای نیست که خیلی‌ها القا می‌کنند. آنها هم در مقابل خراش و شکستن آسیب‌پذیرند، اما لطفشان در این است که یک لایه محافظ به گوشی شما اضافه می‌کنند که تا حدودی کارساز است.
    2- قیاس گلس حرارتی با گلس پلاستیکی
    قسم عمده بازار را دو نوع گلس تشکیل می‌دهد: پلاستیکی و حرارتی.
    محافظ فیلم پلاستیکی سابقه طولانی‌تری دارد. به احتمال بسیار تابه حال از آن استفاده هم کرده‌اید. فیلم پلاستیکی همان لایه نازک پلاستیکی است که بیشتر فروشندگان به محض خرید گوشی با مبلغی گزاف روی گوشی می‌کشند و به محض چسباندن قسمت پایینش، بقیه‌اش خود به خود نصب می‌شود.
    این محافظ‌ها قیمت ناچیزی دارند، در مقابل سقوط گوشی از دست، حفاظت چندانی ارائه نکرده و فقط از حیث خط و خش روی گوشی خیالتان را راحت می‌کنند. فیلم‌های پلاستیکی در دو نوع عرضه می‌شوند: نصب خشک (dry apply) و نصب خیس (wet apply). مدل‌های نصب خیس محافظت بیشتری ارائه می‌کنند، اما پس از مدتی، ظاهرشان مثل پوست پرتقال خراب می‌شود.
    گلس‌های محافظ حرارتی در چند سال گذشته بخصوص با کاهش قیمت قابل توجه، حسابی مشتری پیدا کرده‌اند. این روزها پول دادن پای گلس‌های حرارتی مثل یک سرمایه‌گذاری کوچک است که خیالتان را از بابت داغ‌های هزینه‌بردار بعدی راحت می‌کند. گلس‌های حرارتی در مقابل خراش مقاوم‌تر هستند و تا حدی هم در برابر رطوبت از گوشی شما حفاظت می‌کنند. در عین حال در بازسازی حس صفحه اصلی گوشی هم موفق‌ترند و از این رو، استفاده از آنها لذتبخش‌تر است.
    این روزها، منطق ایجاب می‌کند از محافظ‌های حرارتی استفاده کنید. هزینه بیشتری می‌کنید، اما در قبالش خیالتان راحت‌تر است و همین به یک دنیا می‌ارزد.
    3- گلس حرارتی چیست؟
    گلس حرارتی همان‌طور که از نامش برمی‌آید، از جنس شیشه است. گلس حرارتی در اصل طی حرارت دادن به شیشه برای تشکیل ورق و سردسازی ناگهانی به‌دست می‌آید و از مقاومتی بیشتر برخوردار است. نشانه فاحش گلس یا شیشه حرارتی، سختی و حفظ ظاهرش است. سختی آن، نصب و جهت‌دهی به آن را ساده‌تر می‌کند. از همه‌چیز مهم‌تر، جدا کردن گلس حرارتی، خیلی ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر از جایگزینی صفحه نمایش آسیب‌دیده گوشی است!
    4- گلس حرارتی خم می‌شود؟
    شاید تابه حال یکی از این گلس‌های حرارتی را در دست گرفته و با کمی فشار، خم شدنش را حس کرده باشید. در چنین لحظه‌ای، قطعا این سوال برایتان پیش می‌آید که «مگر شیشه هم خم می‌شود؟»
    راحت‌تان کنیم: شیشه هم خم می‌شود!
    راستش را بخواهید، شیشه آیفون، آیپد، گوشی اندروید و حتی نینتندو سوئیچ هم خم می‌شود! شیشه‌ای که در وسیله هوشمند همراهتان به کار رفته، با شیشه‌ای که روی میز یا در منزلتان به کار رفته فرق دارد. آن شیشه‌ها بمراتب ضخیم‌تر هستند. نازکی گلس‌ها، علت خم‌شدن ‌آنها و فرآیند حرارت در تولیدشان، عامل اصلی مقاومت آنها در برابر شکستن است.
    5- سختی 9H و مهم‌ترین معیار چیست؟
    گلس را چه آنلاین بخرید چه حضوری، انواع اصطلاحات را برایتان ردیف می‌کنند: سختی 9H، حفاظت نظامی، روکش نانوی ضدچربی و... در ادامه معنی هرکدام را به طور خلاصه توضیح داده و اهمیت واقعیشان را افشا می‌کنیم.
    سختی (9H (9H Hardness: گول این عبارت را نخورید. معنی‌اش این است که اگر با مداد 9H، سفت‌ترین نوع مداد روی این گلس بکشید، خراش نمی‌افتد! راستش را بخواهید، این اصلا معیار وسوسه‌برانگیزی نیست، اما همین که سازنده آن‌قدر به کارش ارزش می‌دهد که تستش کند، قابل ستایش است.
    روکش نانوی ضدچربی: اگر دنبال بهترین توصیف ممکن برای کیفیت گلس باشید، جز این نخواهید! گلس حرارتی برخلاف محافظ‌های فیلمی، اثر انگشت را به خود جذب می‌کند. روکش ضد چربی یا Oleophobic، چربی را پس زده و مانع ماندگاری جای انگشت می‌شود. اگر هم ماند، کافی است یک‌بار با دستمال نانوفایبر رویش بکشید.
    حفاظت نظامی
    (Military Grade Protection): سازندگان چنین گلس‌هایی زیاد از بابت فناوری خود فخر‌فروشی می‌کنند، اما خام این یکی هم نشوید! حتی سختی این گلس هم قادر نیست از شکستن صفحه گوشیتان در برابر انواع سقوط محافظت کند.
    لایه حریم‌ساز (Privacy Layer): ظاهرا این روزها، حفاظت از صفحه گوشی و پیام‌هایتان در مقابل چشم نامحرم در مترو و جاهای دیگر مثل کنجد روی بربری به آپشن تبدیل شده است! اگر کسی خواست با این وعده و وعیدها گولتان بزند، محل ندهید!
    نمایشگر مات (Matte Display): قیاس بین نمایشگر مات و براق یک چیز سابقه‌دار است. کاری به حرف دیگران نداشته باشید و آن چیزی را که خودتان می‌پسندید، انتخاب کنید. البته محافظ‌های مات کمی کیفیت صفحه نمایش را پایین می‌آورند. در کل، یافتن محافظ مناسب برای گوشی کمی زمان می‌برد، اما ارزشش را دارد.
    6- حقیقت درباره محافظ‌ها
    این را به خاطر داشته باشید که گلس‌ها فقط روی صفحه‌نمایش اصلی را می‌پوشانند. آنها مثل کیس دور گوشی نمی‌پیچند، بنابراین اگر گوشیتان از گوشه به زمین بیفتد، هم صفحه‌نمایش و هم محافظ از نقطه ضرب‌دیده می‌شکند. حقیقت تلخ این است که اغلب برخوردهای گوشی با زمین از این نواحی صورت می‌گیرد. چهارگوشه گوشی شما آسیب‌پذیرترین قسمت‌های دستگاه هستند. صفحه‌نمایش گوشی در آغوش بدنه‌اش است که امنیت دارد. اگر بدنه آسیب ببیند، صفحه‌نمایش هم آسیب می‌بیند، اما گلس‌های محافظ بخصوص گلس‌های حرارتی در برابر سقوط گوشی از سمت صفحه بخوبی از آن مراقبت می‌کند. از آن مهم‌تر، اگر حواستان نباشد و کلیدها و گوشیتان را در یک جیب قرار بدهید، خیالتان راحت است که به صفحه گوشی خراش نمی‌افتد. خلاصه این که محافظ‌های صفحه، کیس یا قاب نیستند که از تمام بدنه گوشی محافظت کنند. در عین حال، خوشایندی کار با محافظ بمراتب کمتر از استفاده از کار با صفحه اصلی گوشی است و زیبایی گوشی را هم خدشه‌دار می‌کند.
    در نهایت، همه چیز به این برمی‌گردد که شما به عنوان کاربر حاضر باشید چه چیزی را در برابر کدام امتیاز فدا کنید. آیا زیبایی و سهولت استفاده را ترجیح می‌دهید یا دوام عمر گوشی و خیال راحت؟ این سوالی است که باید از خود بپرسید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر