چگونه گوشی هوشمند کارکرده خود را تعویض کنید؟

عصر کالا- نکاتی که باید هنگام فروش گوشی دست دوم خود رعایت کنید.

چگونه گوشی هوشمند کارکرده خود را تعویض کنید؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرکالا» به نقل از جام جم، این اتفاق ممکن است برای خیلی از ما پیش بیاید. آمدن مدل‌های جدید‌تر، قدیمی شدن گوشی یا هر دلیلی که باعث شده تلفن همراه فعلیتان دلتان را بزند و به فکر تعویض یا فروش آن بیفتید، اما اگر می‌خواهید هنگام فروش «تو سر مال» نزنند و به قول معروف جنستان را خوب بخرند، بهتر است نکاتی را در نظر داشته باشید. البته مساله دیگری که وجود دارد امنیت اطلاعات شماست. خلاصه تلفن همراه شما برای مدتی با شما همراه بوده و حاوی اطلاعاتی است که می‌تواند برایتان بسیار باارزش باشد و دوست نداشته باشید دست صاحب بعدی آن بیفتد. با ما همراه باشید تا در معامله گوشی دست‌دوم خود نه بازنده باشید و نه بی‌انصاف.

    همان طور که گفته شد، هنگام فروش گوشی هوشمند، یکی از مهم‌ترین نکات پاک کردن اطلاعات شخصی از تلفن همراه است. در بیشتر گوشی‌های هوشمند اندرویدی و آی‌او‌اس تنظیماتی برای پاکسازی کامل گوشی وجود دارد که به اصطلاح، تلفن همراه شما را به تنظیمات کارخانه بازمی‌گرداند. برای این کار در گوشی‌های اندرویدی باید به بخش Settings یا همان تنظیمات بروید و سپس به بخش Privacy سر بزنید. در این قسمت بخشی به نام Factory data reset وجود دارد که تمام حالت‌های گوشی را به روز اول برمی‌گرداند.

    ساز و کار در گوشی‌های آیفون نیز شبیه همین است. ابتدا در Settings به بخش General بروید و گزینه Reset را پیدا کنید. در این بخش گزینه‌های زیادی وجود دارد که هرکدام یکی از تنظیمات گوشی را به حالت کارخانه بازمی‌گرداند، اما گزینه مورد نظر شما Erase All Content and Settings است.

    با انتخاب این گزینه، تلفن همراه رمز ورودی دستگاه، پسورد اپل‌آیدی را از شما می‌خواهد، تا مطمئن شود صاحب واقعی گوشی هستید و کسی قصد نابود کردن تلفن همراه شما را ندارد. در اینجا کار تمام است تلفن همراه به تنظیمات کارخانه بازگشته است، اما گاهی ردپایی از شما در گوشی باقی می‌ماند، برای همین بهتر است یک بار دیگر سراغ گوشی بروید و مواردی مانند فهرست شماره‌های تماس، گالری عکس‌ها، ایمیل و پیام‌ها را بررسی کنید. به یاد داشته باشید در صورت وجود کارت حافظه در دستگاه، حتما آن را پیش خود نگه‌دارید و به فکر فروش آن نباشید، چراکه بازیابی اطلاعات کارت حافظه جانبی چندان سخت نیست و ده‌ها برنامه رایگان در اینترنت برای این کار وجود دارد.

    عیب‌یابی قبل از فروش

    حال که گوشی هوشمندتان هیچ محتویاتی از گذشته در خود ندارد می‌توانید سراغ مراحل بعد بروید. شاید تصور کنید برای فروش یک گوشی کار کرده چندان لازم نیست سلامت آن را چک کنید و خیالتان راحت باشد که مشکلی ندارد. درست برعکس، چراکه شما باید اولین کسی باشید که از مشکلات گوشی خبردار است و نه خریدار.

    درواقع وجود هر مشکلی در گوشی، حتی ابتدایی و بی‌اهمیت که از طرف خریدار کشف شود، باعث ایجاد بی‌اعتمادی یا پایین آمدن قیمت پیشنهادی می‌شود، پس لازم است قبل از فروش گوشی حتما از سلامت آن خبردار شوید و در صورت وجود مشکل یا آن را تعمیر کنید یا به خریدار گوشی اطلاع دهید. در شماره قبل اپ‌هایی را برای بررسی سلامت گوشی معرفی کردیم که در اینجا نیز می‌تواند به کارتان بیاید AnTuTu Tester و Screen Touch Test برای گوشی‌های اندرویدی و اپلیکیشن Check & Test برای گوشی‌های آیفون، اما پیشنهاد ما این است که حتما تلفن همراه خود را به یک تعمیرکار نشان دهید.

    اخلاقی عمل کنید

    زمان آن رسیده که یار قدیمی خود را به دست بگیرید و برای فروش آن به مراکز فروش تلفن همراه بروید یا به دوست و آشنایی که قصد خرید تلفن همراه دارد بگویید. حتما نمی‌خواهید همین‌طوری گوشی را در جیبتان بگذارید و به بازار بروید؟

    قبل از این‌که پایتان را از خانه بیرون بگذارید باید چند نکته دیگر را هم رعایت کنید. اول از هر چیز کمی به ظاهر گوشی خود برسید و سعی کنید آلودگی‌ها و نکاتی را که باعث ناخوشایند شدن ظاهر گوشی می‌شوند، از بین ببرید. به‌طور مثال اگر یک قاب قدیمی یا یک محافظ ال‌سی‌دی زهوار در رفته روی گوشی را گرفته، خیلی راحت از آن بگذرید. البته می‌توانید یک باتری‌ نو نیز روی گوشی بگذارید، اما چندان حیاتی نیست.

    در مرحله بعد زمان آن رسیده که گوشی را در جعبه‌اش قرار دهید و به نوعی دوباره آن را بسته‌بندی کنید. قرار دادن شارژر، هندزفری و هر تجهیزاتی که همراه گوشی بوده، بسیار مهم ‌است. همان‌طور که گفتیم هنگام فروش دستگاه تا جای ممکن اطلاعات درست و واقعی در اختیار مشتری قرار دهید. تعمیرات پیشین، ضربه‌خوردگی‌ها و مشکلات آن را حتما به خریدار اطلاع دهید تا با به وجود آمدن حس اعتماد، کار برایتان راحت‌تر شود. یک نکته را فراموش نکنید: معمولا اولین مشتری، خریدار نهایی شما نخواهد بود، چراکه اولین نگاه به گوشی می‌تواند عیب‌های پنهان را آشکار کند و این به شما اجازه می‌دهد دید بهتری به جنس خود داشته باشید.

    مشکلاتی مانند عدم آنتن‌دهی و مشکلات شبکه، مسائلی است که حتما باید خودتان به فکر تعمیرش باشید، چراکه باعث می‌شود خریدار به شکل یک پاره‌آجر به دستگاه شما نگاه کند، اما در مورد قیمت‌گذاری محصول، همان‌طور که در شماره قبل نیز گفته شد، گوشی دسته دوم سالم شما را نزدیک به 30 درصد کمتر از قیمت نو همان محصول در بازار می‌خرند و در صورتی که گوشی مشکلات دیگری داشته باشد یا از مدل و عمر آن زمان زیادی گذشته باشد، این قیمت کمتر می‌شود.

    فلش‌بک: بازگشت از نقطه قبلی

    می‌خواهیم به نقطه اول بازگردیم، اما این بازگشت فقط مربوط به این گزارش و مراحل فروش گوشی نمی‌شود، در واقع شما را هم دقیقا به جایی بازمی‌گرداند که از گوشی قدیمی خود خداحافظی کردید. در واقع مساله‌ای که قبل از هر چیز باید به آن فکر کنید راهی برای بازیابی اطلاعات یا انتقال به گوشی هوشمند جدیدتان است. برای این کار راه‌های زیادی وجود دارد. راحت‌ترین راه برای کاربران آی‌او‌اس است، فقط کافی است گوشی را با کابل یو‌اس‌بی به کامپیوتر وصل کنید و از طریق آی‌تیونز، یک نسخه backup از آن بگیرید. همچنین با استفاده از تنظیمات آی‌کلود و بخش Settings می‌توانید شماره تلفن‌ها، عکس‌ها، یادداشت‌ها و اطلاعات تقویم‌تان را به سرویس ابریتان انتقال دهید. حال فقط کافی است زمان خرید یک آیفون جدید، آن را به آی‌تیونز متصل کرده و اطلاعات را از نسخه بک‌آپ به دستگاه جدید انتقال دهید.

    برای گوشی‌های اندروید نیز امکاناتی مشابه وجود دارد، به طور مثال اگر به تنظیمات دفترچه تلفن دستگاه خود بروید، می‌توانید شماره‌ها را با آدرس جیمیل خود سینک کنید که در آنجا ذخیره شود. اگر سیستم‌عامل اندرویدتان جدید باشد، نرم‌افزار گوگل فوتو از عکس‌های شما محافظت می‌کند، اما برای گرفتن نسخه backup از گوشی اندرویدی به یک نرم‌افزار اضافی روی دستگاه خود احتیاج دارید. نرم‌افزار My Backup Pro می‌تواند این کار را برایتان انجام دهد. این نرم‌افزار از بیشتر گوشی‌های اندرویدی پیشتیبانی می‌کند و می‌توانید بدون نگرانی، مراحل ذخیره و پس از آن بازیابی اطلاعات را انجام دهید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر