خبر اپل دیگر به کوالکام حق امتیاز نمی‌پردازد

عصر کالا- اپل و کوال‌کام چندی ماهی می‌شود با هم بر سر پرداخت حق امتیاز وارد درگیری قانونی شده‌اند و این دیگر یک راز نیست. اپل به کوال‌کام گفته که از پرداخت هزینه صدور پروانه دست خواهد کشید و کوال‌کام هم در پاسخ بیان کرده که اگر اپل چنین کند، میزان سود و درآمدش کمتر از انتظارات خواهد شد.

خبر اپل دیگر به کوالکام حق امتیاز نمی‌پردازد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۶:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصرکالا» به نقل از شهر خبر ؛ اپل گفته بود که منتظر رای دادگاه است تا دوباره پرداخت‌ها را از سر بگیرد اما مسلما منتظر است که پس از رای، قیمت صدور پروانه کوال‌کام برای اپل ارزان‌تر شود.

    دان روزنبرگ، معاون ارشد اجرایی و مشاور عمومی شرکت کوال‌کام در بیانیه‌ای گفت: “اپل بر خلاف توافقات طولانی مدت کوال‌کام با قوانین صدور پروانه این شرکت رفتار می‌کند. توافقات صدور پروانه شرکت کوال‌کام معتبر و قابل اجرا باقی خواهند ماند.”

    اگر ماجرای این دعوای قانونی را پیگیری نکردید، احتمالا به این فکر می‌کنید که بین این دو شرکت دقیقا چه اتفاقی افتاده است. کوال‌کام یک شرکت کلیدی در تولید چیپ‌ست‌ها برای بسیاری از سازندگان اسمارت فون‌ها در سراسر جهان است و سال‌هاست که مشغول تولید مودم‌های LTE و چیپ‌هایی است که به انواع دیوایس‌ها نیرو می‌بخشند. اما این فقط یک بخش از کسب‌وکار شرکت کوال‌کام است.

    این شرکت همچنین هزاران اختراع در فناوری‌های بی‌سیم به نام خود به ثبت رسانده است. به بیان دیگر، اگر شما بخواهید یک اسمارت فون بسازید، مجبورید پروانه این اختراعات را از کوال‌کام اخذ کنید. گرچه درآمد از چیپ‌ها نسبت به درآمد صدور پروانه سریع‌تر رشد می‌کند، اما هنوز حدود یک سوم درآمد کلی کوال‌کام از همین راه فروش مجوز به دست می‌آید.

    اما به نظر می‌رسد که کوال‌کام پا را کمی از حدش فراتر گذاشته. به خاطر همین زیاده‌روی، کره جنوبی کوال‌کام را 850 میلیون دلار جریمه کرد.

    بنا بر گفته رگولاتوری‌های کره جنوبی، کوال‌کام حق اختراعات بسیار زیادی را به نام خود ثبت کرده است و این سبب می‌شود که سازنده‌های اسمارت فون‌ها برای اختراعاتی که شاید اصلا به آنها نیازی پیدا نکنند پول زیادی به کوال‌کام بپردازند. بعلاوه، کوال‌کام سازنده‌های اسمارت فون‌ها را تهدید کرده که اگر هزینه صدور پروانه را نپردازند نخواهند توانست از پردازنده‌های کوال‌کام در دیوایس‌های خود استفاده کنند.

    کمیسیون تجارت فدرال آمریکا نیز با این موضوع موافقت کرده است. اپل هم در ماه ژانویه پرونده مشابهی را علیه کوال‌کام تشکیل داد. در این پرونده، اپل مدعی شده که چون در آیفون از چیپ‌ست‌هایی غیر از چیپ‌ست‌های شرکت کوال‌کام هم استفاده می‌کند، مجبور است بیش از باقی سازنده‌های اسمارت فون‌ها به کوال‌کام پول بپردازد. اپل خواستار دریافت یک میلیارد دلار از کوال‌کام به عنوان جریمه است.

    به عنوان دفاع، کوال‌کام هم یک دادخواست تقابل ارایه کرد. اپل در چین نیز پرونده مشابهی را باز کرده است. چیزی که مسلم است این است که اپل و کوال‌کام امروز در بالاترین سطح مخالفت با یکدیگر قرار دارند.

    اخبار امروز به این معنی است که اپل تا حد زیادی مطمئن است در این پرونده پیروز خواهد شد. کوال‌کام می‌بایست پیش‌بینی‌های اقتصادی خود را برای سه ماهه سوم سال تنظیم کند. سود شرکت باید بین 4.8 تا 5.6 میلیارد دلار تخمین زده شود آن هم با کاهش سود. کوال‌کام قبلا برای این دوره درآمدی بین 5.3 میلیارد و 6.1 میلیارد دلار را انتظار می‌کشید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر