روبات‌ها جای موبایل را خواهند گرفت!

عصر کالا- روزی می‌رسد که همه ما به جای موبایل‌های هوشمند، روبات‌هایی داشته باشیم. این روبات‌ها شما را درباره مسائل و موضوعات مختلف راهنمایی می‌کنند، برای خرید کمک می‌کنند و حتی قهوه شما را همان‌طور که دوست دارید، درست می‌کنند.

روبات‌ها جای موبایل را خواهند گرفت!
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از اقتصاد آنلاین، این پیش‌بینی است که بعضی از کارشناسان و فعالان علم روباتیک و هوش مصنوعی انجام داده‌اند و گویا شواهد و دلایل جدی هم برای آن دارند.این کارشناسان و محققان با ابراز خوشحالی و امیدواری درباره پیشرفت‌های اخیر در علم روباتیک، معتقدند که با بررسی‌ها و تحقیقاتی که این روزها در این زمینه انجام می‌شود می‌توان به‌خوبی محدودیت‌ها و مشکلات نمونه‌های ساخته شده را شناسایی کرد. بسیاری از افراد به روبات هوشمند، مهربان و خوش برخورد C-3PO در سری فیلم‌های جنگ ستارگان علاقه‌مندند، اما اگر انتظار دارید که این روبات امروزه به کارتان بیاید، مطمئن باشید که ناامید خواهید شد. این موضوعی است که «استیو کارلین» مدیر ارشد استراتژی شرکت SoftBank Robotics America که سازنده روبات 4 فوتی و بسیار شبیه به انسان Pepper است، روی آن تاکید می‌کند.
    روبات Pepper می‌تواند بعضی کارهای دقیق مانند تشخیص چهره افراد متفاوت از یکدیگر و سلام کردن به مشتریان در رستوران‌های زنجیره‌ای «پیتزا هات» را انجام بدهد. این روبات اما نمی‌تواند خودش به تنهایی گشت‌زنی و پیاده‌روی کند. به گزارش دنیای اقتصاد، درست به همین شکل روبات مکانیکی ترسناک و بزرگی که توسط Boston Dynamics توسعه داده و ساخته شده است هم می‌تواند از پله‌ها بالا برود و در برف پیاده‌روی کند، اما نمی‌توان از این روبات انتظار داشت که با شما درباره معنا و فلسفه زندگی صحبت کند. روبات جعبه مانندی هم که توسط Amazon Robotics توسعه داده شده است، می‌تواند در سراسر طبقه انبار شرکت آمازون پرواز کرده و به شکلی جالب کالاها را جابه‌جا کند، اما اینها تنها کارهایی هستند که این روبات می‌تواند انجام دهد.
    تکامل روباتی
    با این اوصاف صنعت تکنولوژی و هوش مصنوعی چقدر می‌تواند پیشرفت کند تا روباتی محبوب و دوست‌داشتنی مانند C-3PO را به ما پیشکش کند؟ پاسخ این سوال شاید در دستان شما یا بهتر است بگوییم در گوشی موبایل هوشمند شماست. یک موبایل هوشمند ترکیبی از تکنولوژی‌های مختلف و متنوع است که همه آنها به صورت جداگانه در جدول زمانی خاص خودشان تکامل یافته و به‌روز شدند. در نهایت همه تکنولوژی‌ها آنقدر رشد کردند و بالغ شدند تا به مرحله پیچیدگی رسیدند و در این مرحله احتمالا با یکدیگر ترکیب و ادغام شدند. این همان زمانی است که موبایل هوشمند متولد شده است.
    «دیمیتری گریشین» که یکی از موسسان شرکت اینترنتی روسی Mail.Ru و در حال حاضر مدیرعامل شرکت Grishin Robotics است، در این مورد معتقد است: «یک روبات هم تفاوت چندانی با موبایل هوشمند ندارد. روبات لزوما تجسمی از تکنولوژی‌های بسیار پیچیده و متفاوتی شامل تشخیص کلام، پردازش تصویری و مهندسی مکانیک نیست. وقتی که هر کدام از این اجزا به قدر کافی رشد کنند و به کمال برسند، می‌توانند با یکدیگر ترکیب شوند و یک روبات محبوب و همه‌پسند مانند C-3PO ایجاد شود.» گریشین نمی‌گوید که ما در حال حاضر براساس تشابه با سیر تکامل موبایل هوشمند، در کجای تکامل روباتیک و رسیدن به روباتی محبوب و عمومی هستیم. اما آیا با بررسی سیر تکامل تکنولوژی‌های به‌کار رفته در موبایل‌های هوشمند می‌توانیم تخمین بزنیم که این فرآیند چقدر طول خواهد کشید؟
    اولین فرستنده رادیو در سال 1887 ساخته شد. اولین دوربین عکاسی مصرفی در سال 1839 تولید شد. اولین لامپ پرتوی کاتدی که پیشگام نمایشگرهای دیجیتالی امروزی است، در سال 1897 ساخته شد. اولین مدار الکتریکی مجتمع در سال 1949 تولید شد. علاوه‌بر اینها، تجهیزات و قطعات زیاد دیگری برای ساخت و تولید موبایل هوشمند به‌کار رفته است. با این حال همان‌طور که می‌بینیم بیش از صد سال از ظهور بعضی از این تکنولوژی‌های کلیدی و مهم مورد نیاز برای ساخت یک موبایل هوشمند گذشت تا اینکه در نهایت اولین گوشی آی‌فون در سال 2007 روانه بازار شد. با این همه لزوما این به معنای آن نیست که برای ساخت روباتی عمومی و محبوب دست‌کم صد سال زمان نیاز داریم. توسعه تکنولوژی با نوآوری‌های جدید سرعت بیشتری به خود گرفته است و این عامل مهمی در رشد و پیشرفت سریع‌تر خواهد بود. با این اوصاف باید در آینده‌ای نه چندان دور منتظر ورود روبات محبوب و خانگی‌مان باشیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر