جزئیات آخرین مرحله رجیستری گوشی‌ها

عصر کالا- رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از اجرای آخرین مرحله طرح احراز اصالت تجهیزات دارای سیم‌کارت (رجیستری) از ۳۱ فروردین خبر داد.

جزئیات آخرین مرحله رجیستری گوشی‌ها
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا, حسین فلاح جوشقانی گفت: در راستای حفظ حقوق مشترکان و جلوگیری از فروش گوشی‌های قاچاق به جای گوشی‌های قانونی به مردم، با اجرای آخرین مرحله طرح احراز اصالت تجهیزات دارای سیم‌کارت (رجیستری) تمامی نشان‌های گوشی تلفن همراه موجود در بازار از جمله سامسونگ مشمول این طرح می‌شوند.

    معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه طرح احراز اصالت تجهیزات دارای سیم‌کارت تاثیر بسزایی در کاهش گوشی‌های قاچاق و افزایش واردات قانونی گوشی و تجهیزات دارای سیم‌کارت داشته است، تصریح کرد: از زمان اجرای طرح در آذرماه سال 1396 تاکنون نشان‌های اپل، موتورولا، گوگل، بلک‌بری، ال‌جی، نوکیا و هوآوی، سونی و تکنو و شیائومی در پنج مرحله مشمول شده‌اند.
    وی درباره فرایندهایی که کاربران گوشی تلفن همراه باید از آن مطلع شوند، افزود: کاربران باید در هنگام خرید گوشی تلفن همراه، با شماره‌گیری کد دستوری #7777* شناسه بین‌المللی (IMEI) گوشی را استعلام کنند و اگر پاسخ آن مثبت بود با اطمینان از قانونی بودن گوشی، آن را خریداری کنند. همچنین کاربران در هنگام خرید گوشی علاوه بر استعلام IMEI، باید دقت کنند روی جعبه یا کارت گارانتی، کد فعال‌سازی گوشی درج شده باشد و درصورت نبودن کد فعال‌سازی از خرید گوشی خودداری کنند.
    فلاح تصریح کرد: فرایند دیگری که خریداران می‌بایست انجام دهند فعال‌سازی گوشی است، هر مشترک پس از روشن کردن گوشی با استفاده از کد فعال‌سازی درج شده روی جعبه گوشی یا کارت گارانتی از طریق کد #7777* با انتخاب گزینه دوم با عنوان "فعال‌سازی" با وارد کردن شناسهIMEI ، گوشی و شماره سیم‌کارتی که از آن روی این گوشی استفاده خواهد شد و کد فعال‌سازی، گوشی خود را فعال کند. پس از آن کاربر پیغامی را با این مضمون که در حال فعال‌سازی چه نوع گوشی با چه مشخصاتی است دریافت می‌کند که درصورت تائید کاربر گوشی در شبکه برای وی فعال می‌شود.
    بر اساس اطلاعات روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی، وی درباره خرید گوشی‌های دست دوم اظهار کرد: یکی دیگر از فرایندهای ضروری که کاربران باید از آن اطلاع داشته باشند فرایند "انتقال مالکیت" است که این فرایند برای خرید و فروش گوشی‌های دست دوم پیش‌بینی شده و فروشنده می‌بایست از طریق #7777* گزینه انتقال مالکیت را انتخاب کرده و با وارد کردن شماره تلفن و IMEI ، مالکیت گوشی را به خریدار انتقال دهد.

    در این باره همچنین حمیدرضا دهقانی‌نیا -  مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز - در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در حال حاضر نمی‌توان گفت که چند میلیون گوشی سامسونگ در بازار ایران وجود دارد اما زمانی که این برند مشمول اجرای طرح رجیستری شود، می‌توان گفت که چند دستگاه موبایل از این برند در شبکه به ثبت رسیده است.

    وی با بیان این‌که پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که بیش از 45 درصد بازار تلفن همراه در اختیار این برند قرار دارد، گفت: لازم است که از همین حالا اگر مردم قصد خرید گوشی‌های سامسونگ را دارند به توصیه ما عمل کرده و برای مطمئن شدن از قاچاق نبودن کالا استعلام بگیرند. البته همانطور که اشاره شد هنوز تا تاریخ اجرای رجیستری در این برند گوشی‌هایی که خریداری می‌شوند مشمول طرح نمی‌شوند اما به هر حال توصیه ما بخصوص به تجار و فروشندگان تلفن‌های همراه آن است که برای جلوگیری از متضرر شدن گوشی‌ها را به نام صاحب کالا فعال کنند.

    بر این اساس با اجرای طرح رجیستری برروی گوشی‌های سامسونگ می‌توان گفت که اجرای این طرح برای 99 درصد گوشی‌های موجود در بازار به پایان رسیده و تنها در حد یک درصد گوشی‌هایی که ممکن است با برندهای مختلف در بازار وجود داشته باشند مشمول این طرح نشده‌اند.

    این بار چه بر رجیستری گذشت؟

    رجیستری یا شناسنامه‌دار کردن گوشی‌ها به عنوان راهی برای مبارزه با قاچاق توسط مسوولان ارائه شده بود که ابتدا در سال 1385 کلید خورد و در دولت‌های قبلی اجرای ناموفقی داشت. اگرچه محمود واعظی هم در دوران وزارت خود از اقدامات انجام‌شده برای تکمیل این طرح اطلاع داد، در نهایت این مسوولیت بر عهده وزیر جوان دولت دوازدهم نهاده شد.

    مسوولان بهترین راه جلوگیری از قاچاق گوشی را اجرای طرح رجیستری می‌دانند. بدین صورت که با اجرای ثبت شماره سریال گوشی در رگولاتوری، در صورت واردات غیرقانونی موبایل، سیم‌کارت روی آن فعال نشده و توسط اپراتورهای تلفن همراه، خدماتی به این دستگاه‌های تلفن ارایه نشود. با وجود این در گذشته، اقدامات عجولانه‌ باعث شد این طرح با ناکامی چندباره همراه شود. زیرا افراد سودجو موفق به کپی کردن کد IMEI گوشی‌های قاچاق شده بودند اما به نظر می‌رسد اجرای این طرح این بار تاکنون با موفقیت همراه بوده است.

    همچنین با آغاز اولین فاز اجرایی رجیستری، در مرحله اول ابتدا گوشی‌های شرکت اپل و در مرحله بعدی گوشی‌های گوگل، بلک‌بری و موتورولا به عنوان برندهای مشمول طرح معرفی شدند و سپس کمیته رجیستری 14 بهمن ماه سال گذشته، «ال‌جی» را به عنوان برند بعدی اعلام کرد. پس از آن نیز تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اجرای طرح رجیستری را برای گوشی‌های مدل نوکیا، سونی، تکنو و هوآوی و شیائومی تا پایان اسفند ماه سال 1396 لازم‌الاجرا اعلام کرد. اما اعمال رجیستری برای سامسونگ به‌دلیل سهم بالای بازار این برند و جلوگیری از تاثیرات منفی بر مصرف‌کننده نهایی، به امسال موکول شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر