بازار فروش آیفون‌های رسمی کجاست؟

مقایسه قیمت وارداتی و فروش

عصر کالا- گمرک جمهوری اسلامی ایران ارزش گمرکی انواع گوشی‌های آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس را اعلام کرد و این در حالی است که واردات رسمی گوشی‌های آیفون با توجه به قیمت فروش در بازار چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

بازار فروش آیفون‌های رسمی کجاست؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از ایسنا، به گفته سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق در حال حاضر 17 شرکت واردکننده رسمی گوشی‌های آیفون هستند که از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز گرفته‌اند.

    قاسم خورشیدی در این باره همچنین گفته است که تاکنون 200 هزار دستگاه تلفن همراه آیفون از طریق رسمی و قانونی وارد کشور شده و تمامی گوشی‌های آیفون وارد شده قاچاق نیست.

    وی این را هم گفته که با استعلام از گمرک با فروش گوشی‌های آیفون قاچاق موجود در بازار به شدت برخورد می‌شود.

    در این راستا، گمرک ایران ارزش گمرکی انواع گوشی‌های آیفون 7 را تحت ردیف تعرفه‌ای 85171210 اعلام کرده است.

    بنابراین گزارش، هم‌اکنون واردات اکثر برندهای معروف انواع گوشی‌های تلفن همراه به صورت رسمی و قانونی آزاد است و اجازه ثبت سفارش داده می‌شود.

    گوشی‌های تلفن همراه به هنگام ورود در گمرک به لحاظ فنی توسط نمایندگان شرکت ارتباطات زیرساخت تست فنی می‌شود تا به لحاظ طول موج مجوز تاییدیه این شرکت صادر شود.

    در حال حاضر امکان ثبت سفارش انواع گوشی‌های تلفن همراه آیفون ازجمله آیفون 7 وجود دارد و در صورت واردات رسمی و قانونی انواع گوشی‌های تلفن همراه، شماره شناسه بین‌المللی آن‌ها در بانک اطلاعات گمرک ثبت می‌شود.

    ملاک دریافت حقوق و عوارض گمرکی از گوشی‌های وارداتی ارزش پایه‌ای است که توسط گمرک تعیین و بر پایه آن 5 درصد حقوق ورودی دریافت می‌شود.

    مبنای محاسبه نرخ ارز برای دریافت حقوق و عوارض گمرکی نرخی است که از طرف بانک مرکزی اعلام می‌شود.

    بر این اساس بیشترین ارزش گمرکی مربوط به آیفون 7 پلاس با حافظه 256 گیگا بایت است که ارزش آن برابر 815 یورو اعلام شده است. کمترین ارزش گمرکی نیز مربوط به آیفون 7 با حافظه 32 گیگا بایت است که 540 یورو ارزش‌گذاری شده است.

    این در حالی است که قیمت جهانی برای گوشی‌های آیفون رقمی بالاتر از ارزش‌های گمرکی مشخص‌شده برای این گوشی‌های تلفن همراه است.

    به این ترتیب با توجه به اینکه واردکننده باید برای خرید گوشی‌ها ارز به قیمت آزاد پرداخت کرده و از سوی دیگر عوارض و حقوق ورودی را بر اساس دلار دولتی می‌پردازد، می‌توان قیمتی که برای خرید گوشی‌ها هزینه می‌کند را محاسبه کرد.

    به این ترتیب مشاهده می‌شود که در صورت واردات رسمی گوشی‌های آیفون با قیمت جهانی و پرداخت مجموعا 18 درصد به عنوان حقوق ورودی، مالیات علی‌الحساب و مالیات بر ارزش افزوده در برخی از مدل‌های آیفون قیمت تمام شده برای واردکننده بالاتر از قیمت بازار است.

    این در حالی است که قیمت محاسبه شده در این گزارش بر مبنای قیمت آیفون در اروپاست و گمرک ایران ارزش‌ها را بر اساس واردات از کشورهای آسیایی اعلام کرده که قیمت این گوشی‌ها در کشورهای آسیایی از جمله امارات بالاتر از قیمت اروپاست.

    از سوی دیگر باید هزینه حمل و توزیع گوشی‌ها در کشور و سود فروشنده و واردکننده را در نظر گرفت که به این ترتیب واردات رسمی گوشی‌های آیفون به این شکل و فروش آن‌ها با قیمت معمول بازار امری دور از منطق به نظر می‌رسد و در صورتی که قیمت آن‌ها نیز بالاتر باشد، توان رقابت با گوشی‌های قاچاق را نخواهد داشت.

    با این حال با توجه به اینکه سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از ورود 200 هزار گوشی آیفون به صورت رسمی تاکنون خبر داده است، باید دید که این گوشی‌ها با چه قیمتی خریداری شده و با چه قیمتی در بازار عرضه می‌شوند و می‌توانند بازار فروشی را به خود اختصاص دهند یا خیر؟

    یادآوری این نکته نیز ضروری است که با توجه به افت قیمت زیاد این گونه کالاها، واردکننده باید به سرعت اقدام به فروش آن‌ها کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر