تلفن همراه خرید کریسمس را رونق داد

عصر کالا- طبق گزارش مؤسسه E-marketer میزان هزینه‌ای که مردم امریکا برای خرید در تعطیلات کریسمس امسال انجام داده‌اند از مرز یک تریلیون دلار(هزار میلیارد دلار) گذشته و به ۱.۰۰۸ تریلیون دلار رسیده است. جالب اینجاست که بخش عمده فروش تعطیلات امریکا از طریق پرداخت آنلاین واز طریق تلفن همراه بوده است. ازسوی دیگر کالاهای فناورانه بخش زیادی از هدایای کریسمس امسال را به خود اختصاص داده‌اند.

تلفن همراه خرید کریسمس را رونق داد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایران، افزایش معنادار میزان خرید آنلاین کریسمس در امریکا، یک قدرت نمایی بزرگ برای تکنولوژی محسوب می‌شود و مؤسسات مختلف به رصد بازار کریسمس این کشور پرداخته‌اند. یکی از این مؤسسات، Mastercard Inc است که گزارش آن نشان می‌دهد امسال رکورد فروش آنلاین در تعطیلات امریکا شکسته شده است و خریداران امریکایی در زمینه تجارت الکترونیک گامی بزرگ برداشته‌اند. همچنین این گزارش نشان می‌دهد که کل فروش خرده فروشی‌ها در تعطیلات امسال حدود 3.4 درصد رشد داشته است که البته در این رقم خودروها محاسبه نشده‌اند.

    طبق رصد داده‌ها و اطلاعات توسط مؤسسه Mastercard که از اول نوامبر تا روز کریسمس انجام شده، امسال تجارت الکترونیک، 14.6درصد کل فروش را به خود اختصاص داد و این رقم 18.8درصد نسبت به مدت مشابه سال 2018 رشد داشته است.

    اما چرا تعطیلات امسال برای فروشندگان سودآورتر از سال‌های پیشین بود؟ فصل خرید و تعطیلات، یک زمان حیاتی برای فروشندگان کوچک و بزرگ محسوب می‌شود تا حدی که برخی، آن را 40 درصد از کل خرید سال می‌دانند. روز شکرگزاری که سال گذشته 28نوامبر برپا شد امسال در 22نوامبر برگزار شد و این به معنای  6 روز زمان اضافه بین جشن شکرگزاری و کریسمس برای فروشندگان نسبت به سال گذشته بود. این موضوع با توجه به ولع مردم برای خرید، فرصتی بزرگ محسوب می‌شود.

    «استیو سادوو» مشاور ارشد مؤسسه Mastercard دراین باره گفت: با توجه به اینکه بیشتر مردم خرید تعطیلات‌شان را به‌صورت آنلاین انجام داده‌اند تجارت الکترونیک امریکا نیز امسال رکورد زده است. این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد که کریسمس امسال میزان فروش در فروشگاه‌های معمولی یعنی خرده فروشی‌ها کاهش 1.8درصدی داشته درحالی که فروش آنلاین آنها، 6.9 درصد رشد داشته است. برخی دلیل این رشد را ناشی از تصمیم آمازون در ارسال رایگان بسته‌های کوچک و ارزان قیمت به منظور ترغیب بیشتر مردم به خرید آنلاین می‌دانند.

    خرید وسایل فناورانه توسط 186میلیون امریکایی

    اما امسال چه تعداد از امریکایی‌ها خرید کریسمس انجام داده اند؟ مؤسسه CTA Market Research به‌دنبال رصد بازار امریکا و تحقیق روی 2هزار و 9 بزرگسال امریکایی، عنوان کرده است که امسال 88درصد امریکایی‌ها خرید خود را به‌صورت آنلاین انجام داده‌اند. در این میان، 65درصد آنها از طریق تلفن همراه اقدام به خرید کرده‌اند و 33درصد هم برای خرید از یک دستیار صوتی دیجیتال بهره گرفته‌اند.

     در بازار کریسمس امسال نزدیک به 186میلیون نفر یعنی حدود 74درصد از جمعیت بزرگسال امریکا حداقل یک وسیله فناورانه را به‌عنوان هدیه کریسمس خریداری و درکل 97.1میلیارد دلار در این بخش هزینه کرده‌اند. طبق این آمار 71درصد خریداران برای خرید محتوا همچون بازی‌های ویدئویی و سرویس‌هایی همچون نتفلیکس یا Hulu اقدام کرده‌اند. بازی‌های ویدئویی مانند FIFA 20، Madden 20 جزو پرفروش ترین‌های امسال بودند.

    یکی از محققان CTA گفت: ما در عصر طلایی محتوا زندگی می‌کنیم و بیشتر خریداران ترجیح می‌دهند محتوا را به‌عنوان هدیه یا یک وسیله خاص خریداری کنند که البته در فصل خرید امسال، محتوای دیجیتال پرچمدار بود. اگر هم بخواهیم به محصولات فناورانه نگاهی داشته باشیم باید گفت آخرین گجت‌ها و وسایل فناورانه جزو هدایای کریسمس امسال بودند. طبق این گزارش تلفن هوشمند، تلویزیون، تبلت و فناوری‌های پوشیدنی در کنار لپ تاپ 5 گروه برتر خرید امسال را تشکیل دادند و البته کامپیوترهای خانگی و دوربین‌های دیجیتال از 5 محصول پرفروش سال گذشته بیرون رفتند.

    همچنین سرویس‌های جدید پخش ویدئو، تلویزیون‌هایی با صفحات نمایشگر بزرگتر و با کیفیت اولترا اچ‌دی، زنگ در هوشمند، دوربین‌های نظارتی و لامپ‌های هوشمند و اسپیکرهای هوشمند همچون آمازون اکو و گوگل هوم در گروه فناوری‌های هوشمند جزو هدایای محبوب کریسمس به شمار می‌روند.گفتنی است که در کریسمس امسال فروش ساعت‌های هوشمند نیز با افزایش فروش 2درصدی نسبت به سال گذشته همراه بود و این رقم به 9میلیون عدد رسید.

    رکوردی جدید برای جمعه سیاه

    مؤسسه Adobe Digital Insights هم گزارشی از رفتار خرید مردم امریکا ارائه داده و در این گزارش آمده است: درفاصله روز شکرگزاری تا دوشنبه سایبری(5روز) حدود 190میلیون امریکایی خرید‌های خود را انجام دادند که این رقم نسبت به سال گذشته 24میلیون نفر بیشتر است. درحالی که دوسوم کاربران برای خرید به‌صورت حضوری به فروشگاه‌ها مراجعه کردند ولی سه چهارم آنها به‌صورت آنلاین خرید انجام دادند که این رقم خود یک رکورد محسوب می‌شود. خریداران امریکایی در مدت این 5روز به طور میانگین هرنفر 362دلار هزینه کرده‌اند که این رقم نسبت به سال گذشته 16درصد افزایش داشته است. همچنین با اینکه تاکنون به طور سنتی بیشتر خریدها در حراج جمعه سیاه (آخرین جمعه ماه نوامبر) به‌صورت حضوری و در فروشگاه‌ها انجام می‌شد ولی این نخستین بار است که جمعه سیاه رکورد فروش آنلاین را با 7.4میلیارد دلار شکست. این رقم از پیش‌بینی مؤسسه Adobe که 7.5میلیارد دلار بود، عقب ماند هرچند از پیش‌بینی مؤسسه Salesforce که 7.2میلیارد دلار بود فراتر رفت و پیشی گرفت. این ارقام نشان می‌دهد که میزان خرید آنلاین امریکا در روز جمعه سیاه نسبت به سال 2018 افزایشی 1.2میلیارد دلاری داشته است.

    البته 2.9میلیارد دلار از فروش آنلاین جمعه سیاه در امریکا از طریق تلفن‌های هوشمند خرید انجام شده است و بقیه هم به تبلت‌ها و کامپیوتر‌های کاربران بازمی گردد. ازآنجا که 2.9میلیارد دلار فروش جمعه سیاه از طریق تلفن‌های هوشمند انجام شده، این اتفاق رشد سریع تری نسبت به کل خرید آنلاین در امریکا داشته است و این موضوع نشان می‌دهد که تلفن‌های هوشمند در آینده‌ای نه چندان دور در زمینه خرید آنلاین از همه محصولات دیگر از جمله کامپیوترها و لپ تاپ و... پیشی خواهند گرفت.

    همچنین این آمار نشان می‌دهد که تعداد خریداران آنلاین دوشنبه سایبری، 10میلیون نفر از جمعه سیاه پیشی گرفته و به 93.2میلیون کاربر آنلاین رسیده است. ازسوی دیگر طبق این گزارش، در روز شکرگزاری هم 4.2میلیارد دلار خرید آنلاین در امریکا انجام شده است. «تایلور شراینر» تحلیلگر مؤسسه Adobe Digital Insights نیز گفت: با اینکه زمانی خریداران به فروشگاه می‌رفتند ولی حالا بیش از 41درصد آنها به‌صورت آنلاین به مغازه‌ها سر می‌زنند و محصول مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند بنابراین آینده ازآن دنیای دیجیتال بویژه تلفن‌های هوشمند است.

    در این گزارش، محققان رفتار مردم بریتانیا را نیز مورد بررسی قرار داده و یادآور شده‌اند که امسال برای نخستین بار در این کشور میزان خرید آنلاین از مرز یک میلیارد پوند گذشته و به 1.19میلیارد پوند رسیده است. این رقم نسبت به سال گذشته 20درصد افزایش داشت و همچنین 10برابر بیشتر از یک دهه قبل است چراکه این رقم در 25دسامبر سال 2009 تنها 120میلیون پوند بود. ازسوی دیگر بخش عمده‌ای از این افزایش فروش در بریتانیا نیز مدیون تلفن‌های هوشمند است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر