تغییر چهره بدافزار‌ها ترفندی برای ورود به تلفن‌های هوشمند

عصر کالا- افزایش بدافزارها در چند سال اخیر مشکلات زیادی را برای کاربران و حتی دولت‌ها به وجود آورده است و شرکت‌های امنیتی به طور جدی در حال مبارزه با این معضل دیجیتال هستند.

تغییر چهره بدافزار‌ها ترفندی برای ورود به تلفن‌های هوشمند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرکالا» به نقل از ایلنا، به نظر می‌رسد با رایج شدن تلفن‌های هوشمند ، حالا کاربران سیستم‌عامل‌های اندروید و ios  هدف اصلی بدافزارها هستند و بررسی‌های شرکت‌های امنیتی جهان نیز بر این موضوع دلالت دارد.

    چندی پیش نیز وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حساب توئیتر خود از کشف بدافزار‌های ایرانی خبر داد و نوشت « یک شرکت، در مدت کوتاهی بیش از 500 نرم افزار موبایلی توسعه داده است؛ از پوشش ادعیه تا عناوین غیراخلاقی! همه و همه برای خالی کردن جیب مشترکین تلفن‌همراه با سرویس‌های ارزش افزوده.گزارش به پلیس برای رسیدگی بیشتر ارجاع شد. مبالغ به مردم بازخواهد گشت.»

    البته این موضوع تنها در کشور ما اتفاق نیفتاده‌ است و حتی بزرگترین شرکت‌های نرم‌افزاری دنیا از جمله گوگل هم اکنون با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند.

    چند هفته پیش شرکت گوگل در اقدامی 500 اپلیکیشن اندرویدی را به دلیل احتمال آلودگی به بدافزار از پلی استور حذف کرد و اعلام کرد که بعضی از این اپلیکیشن‌ها بیش از 100 میلیون بار دانلود شده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که شناسایی بدافزار‌ها کار چندان راحتی نیست و تا به امروز غول‌های فناوری دنیا از کشف آن‌ها عاجز مانده‌اند.

    احسان توان‌بخش کارشناس امنیت سایبری درباره علت این موضوع به خبرنگار ایلنا گفت: این‌روزها پیچیدگی کدنویسی در بدافزار‌ها به قدری افزایش داشته که حتی نرم افزار‌های امنیتی نیز نمی‌توانند به راحتی آن را شناسایی کنند.

    وی افزود: اغلب بدافزار‌های تلفن‌های‌هوشمند که در اینترنت و حتی منابع معتبری مثل گوگل‌پلی و یا اپل استور جولان می‌دهند در لباس یک بازی یا نرم‌افزار کاربردی انتشار پیدا می کنند و به عبارت دیگر با این ترفند تغییر چهره می‌دهند و به همین دلیل شناسایی آن‌ها به سختی انجام می‌گیرد.

    به گفته این کارشناس با توجه به جذابیت بازی‌های موبایلی، طراحان بدافزار‌ها عمدتا از این طریق به گوشی‌های‌هوشمند راه پیدا می کنند و با آلوده کردن بازی‌های محبوب کاربران راه نفوذ خود را به دستگاه‌ها هموار می‌کنند.

    این کارشناس امنیت سایبری ادامه داد:  بیشتر این بدافزار‌ها به منظور سرقت رمز‌ کارت‌های بانکی، استخراج مخفیانه ارز‌های دیجیتال و کنترل و نظارت تلفن‌های هوشمند از راه دور، طراحی شده‌اند.

    توان‌بخش گفت: خوشبختانه به نظر می‌رسد شرکت‌هایی مثل گوگل و اپل درحال مبارزه با این معضل هستند و احتمالا از این پس حساسیت بیشتری در اینباره نشان خواهند داد تا بدافزار‌ها حداقل در فروشگاه‌های نرم افزاری این دو شرکت منتشر نشوند.

    وی در پاسخ به این سوال که افراد برای در امان ماندن از اینگونه تهدیدات چه اقداماتی باید انجام دهند؟ گفت: نصب آنتی‌ویروس مهمترین سد برای نفوذ بدافزار‌ها به حساب می‌آید و دانلود اپلیکیشن از منابع قابل اعتماد نیز یکی دیگر از راه‌های درامان ماندن از مبتلا شدن به بدافزار‌ است.

    این کارشناس امنیتی اظهار کرد: البته بررسی‌ها نشان‌ می‌دهد که بسیاری از کاربران به هشدار‌های نرم‌افزارهای امنیتی اعتنایی نمی‌کنند که این موضوع نیز می‌تواند عاملی برای آلوده شدن به ویروس و بدافزار‌ها باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر