چرا Samsung Experience بهترین رابط‌ کاربری اندروید است؟

عصر کالا- سیستم عامل اندروید به لطف قابلیت سفارشی‌سازی گسترده خود میزبان تعداد زیادی از رابط‌های کاربری است، اما شاید هیچ‌کدام به اندازه تاچ‌ویز سامسونگ معروف نباشند. سامسونگ در گذشته اگرچه در بخش سخت‌افزار عملکرد فوق‌العاده‌ای از خود نشان می‌داد اما در بخش نرم‌افزار همیشه دچار مشکل بوده است.

چرا Samsung Experience بهترین رابط‌ کاربری اندروید است؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از آی تی رسان؛ با معرفی گلکسی S8 که با جدیدترین نسخه تاچ‌ویز که حالا با نام Samsung Experience شناخته می‌شود، مشخص گردید که این صبر بالاخره جواب داده و این کمپانی توانسته است بر مشکلات قبلی فائق آید.

    در نسل‌های قبلی خانواده گلکسی S، بخش نرم‌افزار همیشه برای سامسونگ یک پاشنه آشیل به حساب می‌آمد. اولین استفاده سامسونگ از تاچ‌ویز به گلکسی S بازمی‌گردد که نخستین نسل از پرچم‌داران این کمپانی است. این رابط کاربری پس از معرفی گلکسی S2، هنوز هم به صورت پیش‌فرض روی پرچم‌دار سامسونگ خودنمایی می‌کرد و این بدان معنا بود که سامسونگ قصد دارد استفاده از این رابط‌ کاربری را ادامه دهد. البته اولین نسل‌های تاچ‌ویز عملکردی بسیار ضعیف داشتند که خود موجب نارضایتی شمار زیادی از کاربران شده بود.

    این رویه هم‌چنان ادامه یافت تا اینکه در ماه دسامبر 2016 مشخص شد سامسونگ رابط‌ کاربری خود را تحت عنوانی جدید روانه بازار خواهد کرد. این تغییر نام نشان داد که سامسونگ توجه بیش‌تری به بخش نرم‌افزار خواهد داشت. در واقع رابط کاربری Samsung Experience اگرچه رگه‌هایی از تاچ‌ویز را در خود دارد اما تغییرات و بهبودهای گسترده‌ای را به خود دیده است. البته سابقه این تغییرات به مدتی پیش و معرفی گلکسی S6 و گلکسی S7 Edge باز می‌گردد، در واقع سامسونگ پس از تجربه ناموفق تاچ‌ویز بر روی گلکسی S5 تغییرات زیادی را برای دو پرچم‌دار بعدی‌اش ایجاد کرد. عملکرد دو سال گذشته سامسونگ در بخش نرم‌افزار نشان می‌دهد این کمپانی به سمت ساده‌گرایی بیش‌تر در رابط کاربری خود و نزدیک‌تر کردن آن به اندروید استوک حرکت می‌کند. شاید مهم‌ترین بخش این تغییرات به حذف موارد اضافی و افزایش کارایی دستگاه بازگردد.

    منظور از موارد اضافی اپلیکیشن‌هایی بوده که به‌صورت پیش‌فرض بر روی دستگاه نصب شده است و کارایی زیادی ندارند. اگرچه وجود برخی از اپلیکیشن‌ها از جمله سامسونگ Health، مایکروسافت آفیس، برنامه‌های گوگل، سامسونگ Gear و Smart Switch می‌توانند مفید باشد اما برخی از اپلیکیشن‌هایی که پیش‌تر در تاچ‌ویز مشاهده می‌شد بدون کاربرد و آزاردهنده بودند.

    یکی دیگر از ویژگی‌هایی که طرفداران تاچ‌ویز بسیار به آن علاقه‌مند هستند، قابلیت شخصی‌سازی گسترده این رابط کاربری است که البته در برخی موضوعات کاملا غیر ضروری به نظر می‌رسند. خوشبختانه در گلکسی S8 قابلیت سفارشی‌سازی به صورت مفیدتری در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و دیگر خبری از پیچیدگی‌های بی‌مورد نیست. به‌عنوان مثال در گذشته منوی تنظیمات شامل چندین تب و بخش جداگانه می‌شد که پیدا کردن گزینه مورد نظر را بسیار سخت می‌ساخت اما در Samsung Experience این دسته‌بندی‌ها حذف و حالا پیدا کردن بخش مورد نظر نیازی به زیر و رو کردن تب‌های مختلف ندارد.

    همچنین اگر نگاهی دقیق‌تر به این بخش بی‌اندازیم، می‌توانیم قابلیت‌هایی مانند حذف فریم آیکون‌ها را مشاهده کنیم. هم‌چنین در این رابط کاربری شما می‌توانید میزان وضوح صفحه را که به‌صورت پیش‌فرض روی +FHD تنظیم شده است به +HD و یا بالاترین حد که +WQHD باشد، تغییر دهید. با حذف کلیدهای سخت‌افزاری از زیر نمایشگر و افزایش طول نمایشگر، سامسونگ کلیدهای مجازی را برای این رابط‌ کاربری در نظر گرفته است که قابلیت شخصی‌سازی داشته و کاربر می‌تواند چیدمان آن‌ها را تغییر دهد. البته برخلاف رابط کاربری ال‌جی و هواوی، امکان افزودن کلیدهای بیش‌تر وجود ندارد.

    یکی از ویژگی‌های خوب رابط‌ کاربری مورد استفاده در گلکسی S8، دسترسی به منوی برنامه‌ها تنها با سوایپ‌کردن به سمت بالا است که در نسخه‌های قبلی به صورت یک آیکون وجود داشت. افزوده شدن این ویژگی نه تنها فضای بیش‌تری را در صفحه خانگی در اختیار کاربران قرار می‌دهد، بلکه تجربه‌ای نزدیک‌تر به گوگل پیکسل و یا لانچرهای محبوبی هم‌چون نوآ را به ارمغان می‌آورد.

    دیگر قابلیت موجود در Samsung Experience، امکان سفارشی‌سازی کردن صدا برای دستگاه‌هایی به جز هدفون است. در واقع هندزفری‌های AKG موجود در جعبه گلکسی S8، به‌خوبی می‌تواند نیازهای شما را برطرف کند و علاوه‌بر آن شما می‌توانید شخصی‌سازی بیش‌تری را در بخش صوتی داشته باشید. به‌عنوان مثال در این رابط‌ کاربری شما می‌توانید همزمان دو هدست بلوتوث و یا اسپیکر را به دستگاه متصل کنید. این ویژگی می‌تواند هنگام رانندگی بسیار مفید باشد، در واقع در این صورت درحالی‌که با اتصال بلوتوث به سیستم صوتی خودرو در حال پخش موزیک هستید، می‌توانید یک هدست بلوتوث را هم جهت پاسخ‌گویی به تماس‌ها و یا استفاده از دستگاه مکان‌یابی به گوشی خود متصل کنید.

    با نگاه‌ کردن به طراحی رابط کاربری گلکسی S8، به وضوح مشخص می‌گردد که سامسونگ به این بخش توجه زیادی داشته است. طراحی آیکون‌ها همگی دارای نظم و ظرافت خاصی بوده که این هماهنگی، زیبایی قابل توجهی را به آن بخشیده است. همچنین با نصب بازی‌ها و اپلیکیشن‌های متفرقه، آیکون‌ها به گونه‌ای تغییر پیدا می‌کنند که با طراحی کلی رابط‌ کاربری هماهنگ شوند.

    البته برخی از امکانات قرار گرفته در نسل جدید رابط‌ کاربری تاچ‌ویز را پیش‌تر هم مشاهده کرده‌ایم. به‌عنوان مثال با استفاده از Secure Folder می‌توانید اطلاعات مهم خود را مخفی کرده تا در زمانی‌که گوشی هوشمندتان در اختیار شخص دیگری قرار گرفته است، نگرانی نداشته باشید. Edge UX نیز یکی‌ دیگر از قابلیت‌هایی است که پیش‌تر در گلکسی نوت 7 مشاهده شده بود. این بخش برخی از ویژگی‌هایی را که با قلم S-Pen در خانواده نوت در دسترس بود را به گلکسی S8 اضافه می‌کند. بخش اطلاعیه‌ها نیز تغییرات بسیار زیادی داشته‌اند. استفاده از فونتی کوچک‌تر در گلکسی S8 موجب شده تا کاربر فضای بیش‌تری را در اختیار داشته باشد، این موضوع بخش اطلاعیه‌ها را کاربردی‌تر از گذشته می‌کند.

    معرفی Samsung Experience نشان‌دهنده تبحر یافتن سامسونگ در بخش نرم‌افزار است، این کمپانی پیش‌تر تنها به عنوان یک سازنده سخت‌افزاری موفق شناخته می‌شد و حالا می توانیم سامسونگ را یک غول نرم‌افزاری_سخت‌افزاری به حساب آوریم. البته باز هم نمی‌توان Samsung Experience را کاملا بی‌نقص دانست. در واقع این رابط‌ کاربری هنوز هم تکیه زیادی بر اپلیکیشن‌های گوگل دارد، اما برخلاف سال‌های گذشته سامسونگ برخی از اپلیکیشن‌های ساخته خود را جایگزین برنامه‌های پیش‌فرض اندروید از قبیل تقویم، مخاطبین و شماره‌گیر کرده است که البته عملکردی بهتر را ارایه می‌دهند.

    از دیگر نواقص Samsung Experience می‌توان به وجود اپلیکیشن‌های اضافی در نسخه‌های تحت قرارداد اوپراتورها و کمی لگ در هنگام کار با بیکسبی اشاره کرد. با این وجود رابط‌ کاربری نصب شده بر روی گلکسی S8 بدون شک یکی از برترین رابط‌های کاربری اندروید است و تجربه‌ای بی‌نظیر را برای کاربران به ارمغان می‌آورد.

    سامسونگ سال‌هاست که اسمارت‌فون‌هایی با سخت‌افزار قدرتمند معرفی می‌کند اما مشکلات موجود در تاچ‌ویز عملکرد این پرچم‌داران را تحت تاثیر قرار داده بود. با معرفی Samsung Experience دیگر نمی‌توان رابط کاربری سامسونگ را یک نقطه ضعف برای گلکسی S8 دانست و در عوض موضوعاتی هم‌چون محل قرارگیری اسکنر اثر انگشت و غیره اهمیت بیش‌تری را پیدا می‌کنند.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر