مقایسه کیفیت دوربین گلکسی اس ۸ با آیفون ۷ پلاس

عصر کالا- در یک سو گلکسی اس ۸ پلاس و سوی دیگر آیفون ۷ پلاس؛ یکی پرچمدار جدید تولید کننده ی پرفروش ترین موبایل های اندرویدی و دیگری نماینده ی پلتفرم iOS با هماهنگی عالی بین سخت افزار و نرم افزارش.

مقایسه کیفیت دوربین گلکسی اس ۸ با آیفون ۷ پلاس
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۰:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصرکالا» به نقل از آخرین خبر ؛ هر دو اما مجهز به بهترین دوربینی که سازنده تاکنون تولید کرده است. آیفون 7 پلاس اولین موبایل مجهز به دوربین دوگانه به حساب می آید که به دست اپل ساخته شده و سامسونگ در گلکسی اس 8 دوربین عالی پرچمدار پیشین را باز هم بهبود داده است.

    البته بر خلاف دوربین آیفون که در این نسل به شکل قابل توجهی دگرگون شده است، تغییرات سامسونگ بیشتر نرم افزاری هستند و روی بهبود عملکرد نسل پیشین تمرکز دارند.

    در ادامه با ما همراه باشید تا ببینیم روش کدام تولید کننده برای رسیدن به بهترین کیفیت ممکن در عکاسی موثر تر بوده است.

    مقایسه ی سخت افزاری( بخش تصاویر)

    مقایسه ی کیفیت:

    طرفداران دوربین آیفون می گویند این تلفن هوشمند قادر است در اکثر موارد با همان شات اول، عکسی که می خواهید را به شما تحویل دهد. با چنین عملکردی نه تنها ناب ترین سوژه ها را هرگز از دست نمی دهید، بلکه نیازی به سر و کله زدن با تنظیمات دوربین و تلاش برای بهتر کردن آن هم وجود ندارد.

    حالا باید بگوییم عمده ترین رقیب اندرویدی یعنی گلکسی اس 8 هم موفق شده تا حد زیادی تجربه مشابهی برای کاربرانش فراهم آورد. از سرعت اجرای اپلیکیشن دوربین گرفته تا سرعت ثبت عکس، همه چیز فوق العاده سریع انجام می شود و حتی در مواردی به نظر می رسد پرچمدار جدید سامسونگ، رقیب دیرین را از این نظر پشت سر هم گذاشته باشد.

    بخشی از عملکرد سریع پرچمدار کره ای به فناوری پیکسل دوگانه مربوط است که در نسل قبل شاهد اضافه شدن آن بودیم. گلکسی اس 8 حالا به لطف سنسور دوال پیکسل و بهبودهای سخت افزاری و نرم افزاری سازنده در یک چشم بر هم زدن عملیات فوکوس روی سوژه و ثبت تصویر را به پایان می رساند.

    علاوه بر این باید توجه داشته باشید که در هر دو محصول روش میان بر سریعی برای راه اندازی دوربین در نظر گرفته شده که اینجا برتری به طور قطع با سامسونگ است. برای فعال کردن دوربین آیفون 7 پلاس باید پس از روشن کردن صفحه نمایش، به سمت راست سوایپ کنید، اما در گلکسی اس 8 کافی است دوبار دکمه ی پاور در کناره ی بدنه را فشار دهید.

    روش سامسونگ نه تنها سریع تر انجام می شود، بلکه حتی می توانید آن را حین بیرون آوردن دستگاه از جیب و بدون نیاز به دیدن صفحه نمایش انجام دهید، پس انتظار می رود سوژه های کمتری را از دست بدهید.

    باید این وجود بد نیست اشاره کنیم که حین ثبت نمونه عکس های این بررسی، با هنگ کردن اپلیکیشن دوربین در گلکسی اس 8 مواجه بودیم. هرچند دستگاه هنوز به شکل رسمی به بازار عرضه نشده و شرکت سازنده عموماً چنین ایرادهایی را به مرور با بروزرسانی نرم افزاری بر طرف می کند، اما تا اینجای کار آیفون 7 از نظر ثبات عملکرد به رقیب کره ای برتری دارد.

    از همان اولین عکس ها مشخص می شود که عکس های دوربین گلکسی اس 8 کنتراست بالاتری دارند و اختلاف بین نقاط تاریک و روشن در آنها بیشتر است. پرچمدار سامسونگ ضمناً رنگ ها را اندکی اغراق شده تر نمایش می دهد.

    این موضوع برای برخی از کاربران لذت بخش است و روی نمایشگر OLED گلکسی اس 8 هم جلوه ی چشمگیری دارد. اما اگر از کاربرانی هستید که رنگ های نزدیک تر به واقعیت را ترجیح می دهید، آیفون 7 پلاس برای شما انتخاب مناسب تری محسوب می شود.

    ویژگی جدید گلکسی اس 8 این است که برای رسیدن به بهترین نتیجه، از هر صحنه 3 تصویر ثبت می کند و با ترکیب آنها بهترین عکس ممکن را در اختیار کاربر قرار می دهد.

    در تصویر بالا ضمناً میبینید که لنز 4.2 میلی متری دوربین آیفون 7 پلاس نسبت به لنز 4 میلی متری مورد استفاده در گلکسی اس 8 زاویه دید محدود تری دارد. در نتیجه عکس های پرچمدار سامسونگ اندکی عریض تر است، هرچند تفاوت چشمگیر به حساب نمی آید.

    از نظر میزان جزئیات و شارپ بودن تصویر، هر دو پرچمدار از بهترین های حال حاضر بازار هستند و در شرایط نوری مناسب غیر از نحوه ی ثبت رنگها تفاوت معناداری بین عملکرد دو رقیب به چشم نمی خورد. سامسونگ هم به این موضوع اذعان دارد و در وبسایت خود می گوید دوربین همه ی تلفن های هوشمند در طول روز بهترین عملکرد را خواهند داشت، اما زندگی که فقط در روشنایی جریان ندارد.

    این همان جایی است که عمده ترین تفاوت بین دوربین دو محصول مشخص می شود. البته باید توجه داشته باشید که بر خلاف روز، عملکرد آیفون 7 پلاس در شب سریع تر به نظر می رسد. گلکسی اس 8 در عوض به لطف گشادگی دریچه دیافراگم اف 1.7، سنسور بزرگ و پیکسل های 1.44 میکرونی قادر است تصاویر را اندکی روشن تر و با جزئیات بیشتری نسبت به رقیب آمریکایی ثبت کند.

    به کادر جدا شده از این دو تصویر توجه کنید. در تصویر پایین که با گلکسی اس 8 گرفته شده به دلیل جزئیات و کنتراست بالاتر، نوشته ها و چراغ های رنگی واضح تر هستند. اما در تصویر آیفون سرنخ هایی از پردازش های ثانویه به چشم می خورد که به شکل نرم افزاری کیفیت عکس را بهبود می دهد، اما در ازای کاهش جزئیات تصویر.

    این موضوع البته بیشتر از همه زمانی مشخص می شود که عکس را در اندازه ی کامل ببینید و روی صفحه ی نمایشگر کوچک دستگاه عکس های شب پرچمدار سامسونگ تنها روشن تر هستند. هرچند گاهی در زمان عکاسی با گلکسی اس 8 در نور کم، لکه هایی سفید رنگ روی تصویر ظاهر می شوند که در عکس نهایی وجود ندارند، اما برای کاربر در مورد کیفیت عکسی که در حال ثبت آن است تردید ایجاد می کنند.

    هردو محصول ضمناً به لرزشگیر اپتیکال مجهز هستند و حتی در حال حرکت هم می توانید عکس هایی با کیفیت و واضح توسط آنها ثبت کنید.

    در تصویر بالا به ابرهای آسمان توجه کنید. گلکسی اس 8 به لطف جذب نور بیشتر و جزئیات بالاتر موفق شده ابرها را با وضوح بهتری ثبت کند. هرچند نقاط نورانی تصویر هم در عوض روشن تر هستند و تاحدی جزئیات خود را از دست داده اند، در مقایسه با آیفون که تمام تصویر را اندکی کدر تر، نزدیک تر به واقعیت و البته منبع های نور را کم نور تر ثبت کرده است.

    اگر عکاسی در شب را مزیت دوربین گلکسی اس 8 در نظر بگیریم، مزیت دوربین آیفون 7 پلاس هم این است که به لطف لنز دوم خود می تواند پس زمینه ی سوژه را به شکل دلپذیری تار کند و مثل دوربین های DSLR پرتره های خارق العاده ثبت نماید.

    البته در گلکسی اس 8 هم اگر تصویر را روی حالت Selective Focus گرفته باشید می تواند پس از آن نقطه ی فوکوس را جابجا کنید و دستگاه زمینه ی سوژه را تا کند، اما این کار به شکل نرم افزاری انجام می شود و نتیجه ی آن به خوبی روش های سخت افزاری از جمله لنز دوم آیفون 7 پلاس نخواهد بود.

    به دوربین جلو که می رسیم، ورق دوباره به سود پرچمدار سامسونگ باز می گردد. شرکت کره ای بر خلاف دوربین جلو که کمابیش با نسل گذشته یکسان است، این بار دوربین جلوی دستگاه را متحول کرده و رزولوشن آن را از 5 به 8 مگاپیکسل ارتقاء داده است. علاوه بر این دوربین جلوی گلکسی اس 8 حالا فوکوس خودکار هم دارد.

    هرچند آیفون همیشه یکی از بهترین دوربین های جلو را برای ثبت سلفی داشته است، اما یک مقایسه ی سریع نشان می دهد عکس های سلفی گلکسی اس 8 به شکل قابل توجهی جزئیات بیشتری دارند.

    ناگفته نماند که با وجود تمام مزیت های گلکسی اس 8، گاهی اوقات وقتی از محیط تاریک به روشن یا بلعکس حرکت می کنید، دستگاه در تنظیم مجدد نوردهی درست عمل نمی کند و امکان دارد با عکس هایی تیره یا روشن تر از واقعیت مواجه شوید. احتمالاً سازنده این مورد را با بروزرسانی نرم افزاری مرتفع کند، اما تا آن زمان می توانید با فوکوس دستی روی نقاط مختلف تصویر مشکل را به شکل موقت حل کنید.

    در پایان از شما دعوت می کنیم نمونه عکس های بیشتری از دوربین گلکسی اس 8 و آیفون 7 پلاس را با یکدیگر مقایسه نمایید.

    گالری نمونه عکس های آیفون 7 پلاس( بخش تصاویر)

    گالری نمونه عکس های گلکسی اس 8( بخش تصاویر)

    نظر شما چیست؟ عملکرد دوربین کدام گوشی بهتر است؟!

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر