آمازون، گوگل و اپل به فرار مالیاتی متهم شدند

عصر کالا- موسسه " فیر تکس" در گزارشی اعلام کرد شش شرکت بزرگ این کشور مالیاتی کمتر از رقم واقعی پرداخت کرده‌اند.

آمازون، گوگل و اپل به فرار مالیاتی متهم شدند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از ایسنا، بین سال های 2010 تا 2019 شرکت های" آمازون، اپل، فیس بوک، گوگل، مایکروسافت و نت فلیکس، با استفاده از استراتژی‌های فرار مالیاتی و شبکه شعبات خود در سراسر جهان توانسته اند 155.3 میلیارد دلار کمتر از رقم واقعی مالیات پرداخت کنند.

    پاول موناگان، رئیس موسسه " فیر تکس" در همین رابطه گفت: چیزی که طبق قوانین ملی مالیاتی باید توسط این شرکت ها پرداخت می شده است کمتر از رقم پرداختی توسط این شرکت ها بود.

    اتهامات جدید در شرایطی مطرح می شود که اخیرا آمریکا با فرانسه بر سر طرح مالیات دیجیتالی دچار اختلافات جدی شده است. فرانسه از جمله کشورهایی بوده که خواهان اعمال قوانین فرامرزی مالیات بر روی فعالیت شرکت‌های دیجیتالی شده است. این کشور هم‌چنین به آمریکا پیشنهاد داده است تا برای حل و فصل اختلافات مالیاتی به سازمان توسعه و همکاری اقتصادی رجوع شود.

    گوگل در واکنش به این اتهامات با صدور بیانیه ای اعلام کرد در جهان امروز با نظام مالیاتی پیچیده، گوگل طبق قوانین عمل کرده و 80 درصد مالیات بر درآمد خود را در داخل آمریکا پرداخت کرده است. با این حال این شرکت اعتراف کرده است که 54 درصد کل درآمد آن در سال 2018 مربوط به فعالیت های خارج از آمریکا بوده و اکنون این سوال مطرح است که چرا گوگل 80 درصد مالیات را روی 46 درصد درآمدش پرداخت کرده است.

    از سوی دیگر آمازون این اتهامات را " از اساس بی‌پایه" توصیف کرده است و افزوده که از سال 2010 تاکنون این کشور یک مالیات واقعی 24 درصدی را روی سود خود پرداخت کرده است.

    پیش تر برخی از دموکرات ها از جمله برنی سندرز، سناتور ایالت ورمونت و نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، شرکت آمازون را متهم به پرداخت مالیات پایین کرده بودند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر