وزیر ارتباطات خبر داد؛

برند جدید مشمول رجیستری امروز اعلام می شود

عصر کالا- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از برگزاری جلسه با ستاد مبارزه با قاچاق کالا در ظهر امروز خبر داد و گفت: برند جدید مشمول طرح رجیستری امروز نهایی و اعلام می شود.

برند جدید مشمول رجیستری امروز اعلام می شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از مهر، محمدجواد آذری جهرمی در حاشیه مراسم روز ملی فناوری فضایی در جمع خبرنگاران گفت: با وجود اینکه قرار بود از روز 14 بهمن ماه برند جدیدی که مشمول طرح رجیستری موبایل می شود اعلام عمومی شود، ظهر امروز جلسه ای را با مسئولان کمیته راهبری این طرح و نیز ستاد مبارزه با قاچاق کالا و وزارت صنعت خواهیم داشت تا برند مورد نظر را اعلام عمومی کنیم.

    وی افزود: پس از اعلام  این برند و تصمیم گیری صورت گرفته، یک هفته زمان داده خواهد شد تا واردکنندگان برند مورد نظر نسبت به ثبت این گوشی های وارداتی در شبکه گمرکی کشور اقدام کنند و پس از یک هفته گوشی های برند مورد نظر در صورتی که کد شناسایی نداشته باشند، در شبکه مخابراتی کشور ثبت نخواهند شد.

    وی همچنین از برطرف شدن برخی اشکالات اجرایی در عملیاتی شدن پروژه رجیستری موبایل خبر داد.

    کدهای دستوری موبایل قطع نمی شود

    وزیر ارتباطات همچنین در مورد اخبار ضد و نقیض در خصوص قطع سرویس کدهای دستوری تلفن همراه (USSD) در روز 15 بهمن ماه توسط بانک مرکزی گفت: موضوع توسعه امنیت در نظام پرداخت که از سوی بانک مرکزی مطرح است و بر اساس آن قصد توقف سرویس USSD وجود دارد، مورد تائید ما نیز است و از آن حمایت می کنیم. اما درخواستمان این است که همه جوانب قطع این سرویس دیده شود و قطع کردن یکباره این سرویس باعث ایجاد اختلال در نظام اقتصادی اپراتورها و نیز خدمت رسانی به مردم می شود.

    وی گفت: کلاهبرداری هایی که در حوزه نظام پرداخت صورت گرفته است مربوط به خودپردازهای بانکی بوده و نه USSD. بر این اساس باید موضوع توسعه امنیت در نظام پرداخت شامل تمامی جوانب شود. بر این اساس ما در مذاکرات شفاهی که با بانک مرکزی داشتیم درخواست تعویق اجرای 4 ماهه این طرح را دادیم و در نامه ای نیز از سوی دگولاتوری به معاونت فناوری بانک مرکزی این درخواست کتباً صورت گرفت.

    وی افزود: اما به نظر می رسد برخی نارضایتی ها از رسانه ای شدن این موضوع از سوی وزارت ارتباطات مطرح شده است که با این وجود امروز جلسه ای میان مسئولان رگولاتوری، اپراتورها و نیز مسئولان بانک مرکزی برگزار شد تا تصمیم گیری نهایی برای اجرای این طرح صورت گیرد.

    جهرمی گفت: بر اساس توافق صورت گرفته مقرر شد فعلاً قطع کدهای دستوری اجرایی نشود و تا زمانی که دغدغه های مربوط به عملیاتی شدن این تصمیم برطرف شود، این طرح به تعویق بیفتد.

    وی گفت: اگرچه مدت زمان تعویق 4 ماهه منتفی است اما در راستای افزایش امنیت پرداختهای الکترونیکی و نیز جلوگیری از ایجاد اختلال در خدمات رسانی به مردم، این تصمیم فعلاً به تعویق افتاده تا سازوکارهای اجرایی آن دیده شود.

    وی اضافه کرد: ما با اجرای یکباره این طرح مخالف هستیم اما در نهایت تصمیم گیرنده نهایی و پاسخگوی نهایی بانک مرکزی است.

    31 بالن اینترنت در استان های کشور نصب می شود

    وزیر ارتباطات از عملیاتی شدن پروژه بالن های ارتباطی برای ارتفاع 500 متر در جهت خدمات رسانی اینترنت به مردم خبر داد و گفت: بالن های اینترنتی برای مواقع بحران و با استفاده از چتر وای فای امکان ارائه خدمات به مردم را فراهم می کند. این پروژه یک کار پژوهشی توسط پژوهشگاه فضایی است که فاز آزمایشی آن در زمان اربعین در مرز ایران و برای زلزله سرپل ذهاب به کار گرفته شد و موفقیت آمیز بود.

    وی گفت: هر بالن امکان خدمات رسانی به 10 هزار مشترک با 10 گیگابیت اینترنت را خواهد داشت که بر اساس هماهنگی ستاد بحران وزارت ارتباطات و پژوهشگاه فضایی ایران مقرر شده است این بالن در 31 استان کشور برای مواقع بحران نصب و راه اندازی شود. هم اکنون در حال ساخت و عملیاتی شدن این بالن ها هستیم.

    ماموریت های مهمتری از اعزام موجود زنده داریم

    وزیر ارتباطات در مورد اعزام موجود زنده به فضا و اخباری مبنی بر توقف این پروژه تاکید کرد: در سند چشم انداز 1404، قرار گرفتن موجود زنده در فضا آمده است و هم اکنون نیز مراحل آزمایشگاهی این پروژه در حال انجام است. اما با اهمیت تر از این ماموریت، موضوع دسترسی به کاربردهای فضا است که بتوانیم با استفاده از فناوری فضایی استفاده مورد نیاز را در حوزه های مختلف مدیریتی کشور و نیز خدمات رسانی به مردم انجام دهیم و تعریف ماهواره های بومی از این جهت در دستور کار قرار دارد.

    تلگرام باید به مقررات حاکمیتی ما احترام بگذارد

    وزیر ارتباطات در پاسخ به سوالی مبنی بر شروطی که ایران برای ادامه فعالیت تلگرام گذاشته است، گفت: موضوع توقف خشونت و جلوگیری از ضربه زدن به اموال عمومی فقط خواسته و نگرانی ما نیست و تمامی کشورها نسبت به انتشار این موارد در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نگران هستند. بر این اساس، ما معتقدیم که تلگرام نیز باید به مقررات حاکمیتی ما احترام بگذارد و این شبکه نیز مدل های جدیدی برای جلوگیری از انتشار خشونت به کار گرفته است. برای مثال هم اکنون تلگرام با ارسال پیغام انتشار خشونت به مدیران کانال ها نسبت به کنترل این محتوا در شبکه اجتماعی خود اقدام و نظارت می کند.

    تسهیل حضور شرکت های استارت آپی و دانش بنیان در بورس

    جهرمی در مورد انتشار برخی اخبار از صحیح نبودن میزان سرمایه گذاری های اعلام شده از سوی برخی استارت آپ ها و گزارشات آماری که در این زمینه داده می شود گفت: تنها راه حل اعتبارسنجی این کسب و کارها در کشور حضور در بورس است و ورود به بورس باعث شفاف سازی فعالیت این شرکت ها می شود.

    وی گفت: اگرچه نگرانی هایی برای ورود استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان به بورس وجود دارد اما می توان با احتیاط نسبت به پذیرش این شرکت ها اقدام کرد. بر این اساس وزیر اقتصاد نیز برای تسهیل حضور این شرکت ها در بورس دستور پیگیری داده است.

    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه برخی فضاهای ایجاد شده در فضای مجازی برای تخریب برخی استارت آپ ها جنبه رقابتی دارد افزود: تنها راه راستی آزمایی و ارزیابی میزان سرمایه گذاری و نیز صحت سنجی آمارهای منتشر شده از طریق ورود این شرکت ها به بورس فراهم خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر