چند درصد قطعات گوشی‌های هواوی، چینی نیست؟

عصر کالا- با تشدید نگرانی درباره قطع همکاری شرکت‌های بزرگ فناوری با هواوی، بسیاری از کارشناسان با انتشار گزارشی به بررسی کشور سازنده تامین‌کنندگان قطعات فیزیکی و پتنت‌های معنوی گوشی‌های این برند چینی پرداخته‌اند.

چند درصد قطعات گوشی‌های هواوی، چینی نیست؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، این روزها که بحث تحریم‌های آمریکا و اعمال محدودیت‌های تجاری جدید علیه هواوی داغ شده است، برای بسیاری از کاربران این سوال مطرح شده است که در حقیقت چند درصد از قطعات به کار رفته در داخل یک دستگاه گوشی هوشمند از این برند، به شرکت‌های خارجی تعلق دارد و چینی نیست.

    حالا تازه‌ترین گزارشی که کارشناسان از قطعات تشکیل دهنده گوشی‌های چینی هواوی منتشر کرده‌اند، به وضوح نشان می‌دهد که این برند برخلاف آنچه که معمولاً در تبلیغات رسانه‌ای شده است، کاملاً به سایر شرکت‌های خارجی اعم از آمریکایی، انگلیسی، کره‌ای و تایوانی وابستگی دارد.

    در واقع تصویر زیر که در گزارش‌های منتشر شده از سوی کارشناسان فعال در حوزه فناوری منتشر شده است، مهر تأییدی بر اصل عدم استقلال شرکت‌های تکنولوژی از یکدیگر است چراکه هیچ شرکتی هم اکنون نمی‌تواند با تکیه کامل بر سرمایه‌های داخلی، ادعا کند که می‌تواند یک محصول جدید تولید کند.

    بر اساس تصویر فوق، صفحه نمایش اولد ( OLED) به کاررفته در گوشی‌های جدید هواوی ساخت شرکت‌های کره‌ای سامسونگ و ال‌جی است، تراشه‌های پردازنده و مودم ساخت شرکت آمریکایی کوالکام، طراحی و توسعه نرم‌افزاری برگرفته از برترین شرکت‌های آمریکایی، استفاده از حق اختراع و پتنت‌های شرکت انگلیسی ARM و Softbank، سیستم‌عامل اندروید توسعه داده شده توسط شرکت آمریکایی گوگل و در نهایت مونتاژ و ساخت در تایوان انجام می‌شود.

    بیشتر از دو هفته پیش بود که دولت ترامپ فهرست جدیدی از شرکت‌های ممنوعه برای تجارت و ایالات متحده را اعلام و منتشر کرد که در آن نام شرکت چینی هوآوی به عنوان بزرگ‌ترین توسعه دهنده تجهیزات مخابراتی و عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در جهان نیز به چشم می‌خورد.

    بدون شک محدودیت‌های جدیدی که آمریکا برای هواوی وضع و اعمال کرده است، تأثیرات منفی و تبعات گسترده‌ای را در پی خواهد داشت و این بدان معناست که دیگر قادر نخواهد بود هرگونه سرویس اختصاصی ارائه شده توسط گوگل را استفاده کند و استفاده از سیستم عامل اندروید توسط هواوی تنها محدود به لایسنس‌های متن باز و AOSP خواهد بود. بعد از آن شرکت‌های بزرگی همچون گوگل، مایکروسافت، کوالکام، اینتل، برودکام، پاناسونیک در کنار بسیاری از اپراتورهای مخابراتی فعال در کشورهای جهان اعلام کردند که به قطع همکاری با هواوی خواهند پرداخت تا شامل جریمه‌های سنگین واشنگتن نشوند.

    قطع همکاری بزرگترین شرکت‌های تکنولوژی که به نوعی در تأمین قطعات فیزیکی و غیر فیزیکی تشکیل دهنده گوشی‌های هواوی و سایر محصولاتش نقش داشتند، به طور قطع تبعات منفی بزرگی را برای این غول تکنولوژی که همواره با سایر شرکت‌های رقیب همچون اپل و سامسونگ به بار خواهد آورد و آن را با خسارات جبران ناپذیر متعددی مواجه کند.

    به عنوان مثال، لغو لایسنس اندروید برای برند هواوی، به معنای عدم انتشار نسخه‌های جدید آپدیت اندروید نظیر به‌روزرسانی‌های نرم افزاری و امنیتی که هر از گاهی منتشر شده و به منظور جلوگیری از آسیب پذیری‌های امنیتی و برطرف شدن مشکلات کوچک و بزرگی که کاربران با آنها مواجه می‌شوند، همچنین عدم دسترسی کاربران به تمام سرویس‌های ارائه شده از سوی گوگل نظیر فروشگاه اینترنتی گوگل پلی استور و دانلود اپلیکیشن‌های موردنظر از آن خواهد بود. با اینکه هواوی در واکنش به نگرانی‌های جهانی درباره لغو لایسنس اندروید گفته بود که در تلاش است تا آن را با ارائه یک سیستم عامل اختصاصی یکپارچه جایگزین کند، ولی به عقیده تحلیلگران، اقدامی مؤثر و موفقیت‌آمیز به شمار نخواهد آمد چراکه شرکت‌های بزرگ‌تری همچون مایکروسافت سال‌ها در این زمینه تلاش کرد اما نتیجه نگرفت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر