فیس بوک در حال ساخت یک گوشی ماژولار است

عصر کالا- تیم Building ۸ فیس بوک اخیرا یک پتنت اپلیکیشن را به ثبت رسانده که به یک دیوایس الکترونیکی ماژولار (که احتمالا یک گوشی ماژولار است) مربوط می‌شود. آیا فیس بوک ادامه دهنده راه پروژه آرا گوگل خواهد بود؟

فیس بوک در حال ساخت یک گوشی ماژولار است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از گجت نیوز، به نظر می‌رسد فیس بوک قصد دارد سخت افزاری که اپل چند سال مشغول کار بر روی آن بود و در نهایت از توسعه آن پشیمان شد را به سرانجام برساند و در اختیار علاقه‌مندان به دنیای گوشی‌های هوشمند قرار دهد. یک پتنت اپلیکیشن توسط این شرکت در روز پنجشنبه به ثبت رسیده است که جزئیات یک گوشی ماژولار یا به طور واضح‌تر یک دیوایس الکترومکانیکی ماژولار را شرح می‌دهد که می‌تواند حامل یک اسپیکر، میکروفون، نمایشگر لمسی، جی پی است و تمامی قابلیت‌های یک تلفن همراه باشد.
    گوشی ماژولار فیس بوک دنباره رو پروژه آرا گوگل

    این سخت افزار ماژولار مصرفی به کاربران اجازه می‌دهد قطعات مختلف یک دیوایس را جابجا کنند و همانند قطعاتی از یک لگو آن‌ها را به یکدیگر بچسبانند. این گوشی هوشمند که از ساختار plug and play بهره می‌برند، به زودی کمپانی‌های حوزه فناوری را به چالش خواهد کشید. همانطور که گفته شد گوگل چندین سال در حال توسعه گوشی ماژولار بلندپروازانه پروژه آرا (Project Ara) بود که سال گذشته به طور ناگهانی از لغو آن خبر داد. در حال حاضر برخی از مهره‌های کلیدی پروژه آرا گوگل هم اکنون به عضویت تیم Building 8 فیس بوک درآمده‌اند که دقیقا صاحب این پتنت نرم افزاری هستند. Buidling 8 یک گروه سازنده سخت افزارهای مصرفی هستند که علاوه بر گوشی ماژولار فیس بوک بر روی پروژه‌های دیگری نظیر «قابلیت تایپ نوشته با مغز» و «درک زبان از طریق پوست» نیز کار می‌کنند. چهار کارمندی که بر روی تمامی این پتنت‌ها مشغول کار هستند، همگی پیشتر در استارتاپ سخت افزارهای ماژولار به نام “Nascent Objects” کار می‌کردند. فیس بوک سال گذشته اقدام به خرید این استارتاپ کرد که پیش از آن صاحب نمونه‌های اولیه گجت‌های ماژولار ساخته شده توسط پرینترهای سه بعدی بودند.

    میلیون‌ها دیوایس متصل

    هنوز نمی‌توانیم به طور قطع بگوییم که این سیستم ماژولار به طور قطع با چه هدفی ساخته خواهد شد، اگرچه برخی از افراد نزدیک به این موضوع به وب سایت Business Insider گفته‌اند که تیم بیلدینگ 8 فیس بوک به شدت بر روی توسعه دوربین‌های باریک و تکنولوژی ماشین یادگیری متمرکز شده است. زمانی که ما از یک سخنگوی فیس بوک جویای این مطلب شدیم، پاسخی را دریافت نکردیم.
    با توجه به پتنت به ثبت رسیده، دیوایس ماژولار فیس بوک می‌تواند کارکردی همچون یک تلفن همراه و یا یک اسپیکر نظیر آمازون الکسا داشته باشد؛ از آنجایی که فیس بوک در توضیحات این پتنت از عبارت «میلیون‌ها دیوایس متصل» استفاده کرده است، ما حدس می‌زنیم که این می‌تواند دیوایسی باشد که به یک سرور واحد همراه با نرم افزاری متفاوت مبتنی بر قطعاتی باشد که شما می‌توانید آن‌ها را جابجا کنید. برنارد ریچاردسون (Bernard Richardson) مسئول جدید معرفی محصولات تیم بیلدینگ 8 اخیرا در حساب کاربری لینکدین خود عنوان کرده است که شغل جدید وی به نوعی شبیه به شغل او زمانیست که در شرکت آمازون، مشغول کار بر روی پروژه اسپیکرهای مبتنی بر الکسا بوده است.

    فیس بوک سال 2013 تلاش کرد تا همراه اچ تی سی یک گوشی بسازد، اما آن پروژه با شکست مواجه شد. تیم بیلدینگ 8 اینک صاحب استعدادهایی شامل کارکنان پیشین شرکت‌های اپل، گوگل، موتورولا و غیره است که همگی تجربه کافی را در توسعه و فروش میلیون‌ها گوشی هوشمند و تبلت دارند. به این فهرست باید تیمی از خرده فروشی‌ها و تیم‌های تجارت الکترونیک را نیز اضافه کنیم. باید دید در انتها فیس بوک موفق به فروش سیستم ماژولار خود که احتمالا یک گوشی ماژولار است، زیر چتر گروه بیلدینگ 8 خواهد شد یا خیر! سیستمی که این شرکت معتقد است برای مصرف کنندگان سودمندتر از محصولاتی همچون آیفون است که امروزه توسط میلیون‌ها کاربر از سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
    این شرکت در مورد پتنت اپلیکیشن جدید خود که در واقع نسخه اولیه آن مربوط به ژانویه سال 2016 میلادی اینگونه می‌گوید:
    معمولا قطعات سخت افزاری به کار رفته در لوازم الکترونیکی مصرفی حتی قدیمی هم هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال قطعات سخت افزاری در آینده‌ای نزدیک از آنجایی که لوازم الکترونیکی مصرفی به عنوان یک سیستم بسته شناخته می‌شوند، دیگر قابل استفاده نخواهند بود. به همین جهت مصرف کننده تنها قادر به استفاده از حداکثر طول عمر لوازم برقی گران قیمت خود است و پول او هدر می‌رود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر