آیفون۱۱ در ایران چند قیمت خواهد خورد؟

عصر کالا- شاید به دلیل شکل ظاهری و طراحی‌اش باشد و شاید به دلیل کاربردهای نرم‌افزاری؛ دلیلش هرچه که باشد، هنوز هم بخش زیادی از کاربران تلفن همراه به گوشی‌های اپل علاقه دارند. حتی حاضر می‌شوند قیمت‌های بالایی بپردازند تا مدل‌های قدیمی آن را داشته باشند.

آیفون۱۱ در ایران چند قیمت خواهد خورد؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از  ایرنا، حالا نشست معرفی مدل جدید گوشی اپل برگزار شده و دوستداران آن در داخل کشور منتظرند تا برای خریدش صف ببندند. سوال بیشترشان هم قیمت این مدل جدید یعنی آیفون‌های سری 11 است. قیمت در ایران چقدر خواهد بود؟

    آنطور که شرکت اپل اعلام کرده، کف قیمتی این گوشی‌های تلفن همراه از 699 دلار شروع می‌شود. اگر قرار باشد آن را با نرخ متوسط دلار برآورد کنیم، چیزی در حدود 8 میلیون تومان می‌شود. اما آیا قیمت‌های واقعی اپل در ایران این قیمت‌هاست؟ چرا همیشه یک اختلاف قیمت با آن طرف مرز وجود دارد. ابتدا باید به چند نکته اشاره کنیم.

    گوشی‌هایی که این طرف گران ترند

    یکی از مسائلی که قیمت گوشی را در این طرف مرز بالا می‌برد، هزینه گمرکی گوشی‌هاست. برای گوشی‌های مختلف نرخ آن متفاوت است. به عنوان مثال برای آیفون xs حدود 970 هزار تومان و برای آیفون 8 حدود 300هزار تومان هزینه گمرکی گرفته می‌شود. یعنی قیمت آیفون 11 باید چیزی در حدود 9 میلیون تومان باشد.

    اما آیا قیمت بازار، همان قیمت تمام شده است؟ واضح است که پاسخ منفی است. فعالان بازار می‌گویند قیمت گوشی‌های تلفن همراه بین 13 تا 50 درصد با قیمت تمام شده اختلاف دارند. به عنوان مثال قیمت جهانی اعلام شده برای آیفون xs حدود یک هزار و 449 دلار است که با دلار 11500 حدود 16.5 میلیون تومان می‌شود. هزینه گمرکی هم که پیش از این اشاره شد حدود 970 هزار تومان است که قیمت تمام شده را به 17.6 میلیون تومان می‌رساند. اما قیمت این مدل گوشی در بازار ایران نزدیک به 20 میلیون تومان است که یک تفاوت قیمت حدود 13 درصدی را نشان می‌دهد.

    به همین خاطر به نظر می‌رسد که آیفون 11 هم به قیمت 9 میلیون تومان عرضه نشود و به بالای 12 میلیون تومان برسد. چون قطعا مدل تازه تلفن همراه در ایران خواهان بسیاری دارد و همین باعث تند شدن تب بازار می‌شود.

    علت چیست؟

    چرا همیشه قیمت‌ها باید فرای قیمت‌های جهانی باشد؟ برخی می‌گویند دلیل اصلی علاقه بخش زیادی از مردم ایران به گوشی‌های تلفن همراه است. برخی دیگر هم معتقدند که مثل هر بازار دیگری، دلالان قیمت را با نوسان روبرو می‌کنند.

    البته گمرک ایران نرخ عوارض را بر پایه نرخ ارز رسمی و بر پایه یورو محاسبه می‌کند. برخی فعالان بازار معتقدند که دامنه قیمتی گوشی‌های سری 11 آیفون پس از عرضه در بازار ایران به 11.4 تا 21 میلیون تومان می‌رسد.

    خیلی‌ها می‌گویند که در روزهای اول قیمت‌ها به صورت کاملا غیرمنطقی بالا می‌رود و برای خرید آن، باید قدری صبر کرد تا قیمت‌ها به نرخ‌های منطقی‌تری برسد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر